Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

Kedden Barcelonában folyatódott a Forma-1-es szezonra készülő csapatok közös tesztelése. Az első nap eredményei nem sorsdöntők, de azért volt pár - inkább kellemetlen - meglepetés. Az egyik a ma bemutatott Mercedes.

A négynapos barcelonai teszt évek óta az aktuális szezonra készülő csapatok utolsó közös edzése. Olyan, amire a legtöbben már elviszik az addig inkább a riválisok elől elrejtett aerodinamikai megoldásaikat (szárnykombinációkat, új, illetve formabontó karosszériaelemeiket, diffúzorokat stb.) A versenyistállók továbbra is leginkább a tesztkilóméterek gyűjtésével vannak elfoglalva, és mivel nem árulják el, hogy éppen milyen tesztprogramot teljesítenek, az eredmények összehasonlításának voltaképpen nincs racionális alapja.

Ezzel együtt is azt szokás mondani, hogy a barcelónai teszt végén, péntek este "igen határozott talán" minősítés mellett felvázolható a csapatok közti szezon elejére várható erősorrend. Bizonytalanságot az jelent csupán, hogy az utóbbi két évben az istálók ezzel is kifejezetten trükközni és taktikázni kezdtek. Így esett, hogy bár 2010-ben a teszteken a McLaren toronymagasan kiemelkedett a mezőnyből, mindezt végül nem tudta világbajnoki címre váltani. Tavaly pedig az bizonyult hiábavaló reménykedésnek, hogy épp az utolsó napon, teljesen ideális állapotú aszfalton mindenkiben bennakasztotta a szuszt, olyan köridőlet repesztett Schumacher Mercije. És mégis: ki emlékszik arra, hogy a Mercedes (és Sch.) hány pontra volt a 2011-ben világbajnoki címtől?

Schumacher és Rosberg járgánya éppolyan orrtövön vágott versenyautónak látszik, mint a McLarenen kívül az összes többi
AP / Manu Fernandez

Na szóval a barcelónai teszt a két héttel ezelőtti jerezihez képest voltaképp csak egy apró - ámde fontos - lépéssel juttatja közelebb a csapatokat és a már a spekulációkra is kiéhezett rajongókat a vélelmezhető erőviszonyokhoz. Pontosan annyival, amennyit e baszk aszfaltcsíkon futott tesztkilóméterek jóváírnak.

Jerezben azt láttuk, hogy Raikkonen nem felejtett el vezetni (bár a második napon kétszer is átbillent ezen a határon), Alonso és Massa az igenis csúnya Ferrarival csak szenvedett, és a McLaren, valamint a Red Bull sem futott problémamentes vagy nagy időket. Ja, és a Merci csak három napot tesztelt négy helyett, és azt is a tavalyi autójával. - Ez utóbbihoz tartozik ma már az az információ is, hogy épp ma, amikor végre bemutatták a 2012-es évre szánt Mercedes-Petronast, Ross Brawn elmondta, hogy Jerezben csupán a Pirelli gumik viselkedését tanulmányozták, és mivel a tavalyi verda megbízható volt, inkább azzal mentek oda. Így volt valójában? Ez a teljes igazság? Van aki elhiszi, van aki nem. Ez is a cirkusz szerves része.

És akkor eljutottunk odáig, hogy mi történt ma. Semmi különös.

Attól eltekintve, hogy a Lotusról kiderült, az új, 2.0-ás karosszérijukat elszabták, mert olyan rossz, hogy Grosjean egész nap összesen 7 kört teljesített. Holnapra inkább a két héttel ezelőtti, 1.0-ás borítást szerelik föl a fekete-arany versenyautóra. A pilóta így már biztosan elvesztette a tesztlehetőségei felét, és mivel a holnapi lesz számára a melbournei szezonrajt előtti utolsó alkalom, hogy szokja a gépet, valójában igen nehéz helyzetbe került. A Raikkonen fanoknak jó hír lehet, hogy az istálló főhadiszállásán már javában korrigálják a hibákat, hogy a finn csütörtök-pénteken azért mégiscsak rendes felkészülési tesztet futhasson.

A Lotus új karoszniját elszabták, Grosjean összesen 7 kört teljesített
Lotus

A mai nap legnagyobb eseménye - már amellett, hogy Hamilton a spanyol szurkerektől meleget nem, csak hideget kapott, de azt rendesen - hogy csak lehullt az a lepel a 2012-es Mercedesről is. Nagy találgatások és sejtelmes, "valahogy kiszivárgó" fotók után sokan nagy durranást vártak  Brawn csapatától, de a valóság az, hogy Schumacher és Rosberg csukaszürke járgánya ránézésre éppolyan kacsacsőrű emlősre hajazó, orrtövön vágott versenyautó képét mutatja, mint a McLarenen kívül az összes többi.  (Mínusz a Marussia, ami még a tavalyi kocsival körözget Pic-kel a volánnál, és a HRT nélkül, ami nemcsak hogy tutira sereghajtó lesz, hanem az is könnyen előfordulhat, hogy mivel nem ment át a törésteszten, Ausztráliában a rajtrácsra sem gurulhat majd ki. De hát ezzel a két töltelék csapattal eddig sme számolt komolyan senki.)

A Mercinek talán az igen keskeny hátsó fele lehetne még érdekes, de az meg nem az idei slágernek látszó kipufogó miatt volna így, szóval inkább mégsem izgat senkit az egész. Inkább az, hogy a Red Bullnak nagy sebességnél továbbra is mozog az első szárnya, rájuk is hívták az FIA-t meg az egész szabálykönyvet - de hát az ellenőrök tavaly sem találtak semmit.

Az első nap statisztikája úgy zárult 17 órakor, hogy Vettel volt a leggyorsabb (1:23.265), aztán Hulkemberg, Hamilton, Ricciardo, Alonso, Schumacher és Perez a sorrend, ennyi pilóta fért be egy másodpercen belülre. Hamilton ráadásul 106 kört teljesített, tőle többet csak az újonc Charles Pic (121) körözött - de utóbbi volt ma a leglassabb is egyben.

Holnap még csak a második tesztnap következik Barcelonában, igazi versenyre március 18-áig várni kell.

***

BREAKING! A Lotusról kiderült, hogy az alvázat tervezték el, miközben kicsit áttervezték a két héttel ezelőttihez képest. A csapat összepakolt és hazament. Így holnap Grosjean, csütörtökön és pénteken pedig Raikkoinen sem tesztel. Óriási blama!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!