szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Váratlanul támadást intézett a Ferrari és elnöke, Luca di Montezemolo ellen a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi vezére, Max Mosley.

Váratlanul betámadta a Ferrarit és nagyfőnökét, Luca di Montezemolót a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi vezére, Max Mosley - írja az F1Racing című brit szaklap. A lap májusi számában a rajongók tehettek fel kérdéseket az autósportokat felügyelő testület éléről tavaly leköszönt brit sportdiplomatának. Nagy meglepetésre a szakember célkeresztbe vette a vörösöket.

Mosley szerint a Ferrari nem lenne versenyképes, ha a csapatok azonos költségvetési feltételek mellett működnének. A brit szerint a Scuderia éppen ezért nem fogadta el az általa javasolt, 60 millió dolláros költségvetési limitet sem, amelynek bevezetéséhez az összes csapat támogatására szükség lett volna.

"2008 januárja és májusa között számos egyeztetést bonyolítottunk és mindenki egyetértett a költségvetés korlátozásával, illetve annak módszerével, azonban a Ferrari végig ellenezte azt. Úgy gondolom azért, mert tudták, hogy amennyiben ugyannyi pénzt költhetnek el, mint a többi csapat, akkor elbuknának" - mondta Mosley a vörösökről, akik szakértői becslések szerint idén közel 400 millió dolláros büdzsével a legtöbbet költő csapatnak számítanak.

Mosley cáfolta azt a feltételezést, amely szerint irányítása alatt az FIA a Ferrarit favorizálta volna, azt ugyanakkor elismerte, hogy az 1999-es Maláj Nagydíj emlékezetes szárny-botrányakor a testület nem megfelelő módon járt el.

Mint ismert, az első sepangi futamon Eddie Irvine és Michael Schumacher révén a Scuderia kettős győzelmet aratott, de a futamot követő műszaki ellenőrzésen kiderült, hogy a vörös versenygépek oldalsó légterelő eleme nagyobb a megengedettnél. A vörös párost előbb kizárták, ami Mika Häkkinen vb-címvédését eredményezte volna, a maranellói csapat azonban megfellebbezte az ítéletet és vissza is kapták a kettős sikert, így Irvine 4 pontos előnnyel vághatott neki az évadzáró japán futamnak, ahol végül veszített Häkkinennel szemben.

"Legális volt, ha az autóhoz döntve illesztették és illegális, ha függőlegesen. Úgy gondolom, hogy függőlegesen használták, de ahhoz, hogy ellenőrizzük, leszedettük velük az autóról és aztán azt mondták, hogy 'nem, mint döntötten használtuk', így megúszták. Le kellett volna foglalnunk az egész autót, de tanultunk az esetből és soha többé nem követtük el ugyanazt a hibát" - fedte fel az akkoriban nagy port kavaró botrány részleteit Mosley.

Az ex-FIA-vezér bírálta a Fiat elnöki tisztségéről a napokban leköszönő, a maranellói márkát viszont tovább irányító Luca di Montezemolót is: "Luca nagyon, nagyon jó az emberekkel és bizonyosan kellemes, mókás személyiség,de véleményem szerint nagyon gyenge személyiség, akit könnyen félre lehet vezetni" - fogalmazott a brit.

Mosley a sportág történelmének egyik legellentmondásosabb személyisége volt, akit gyakran egyszerre bíráltak a versenyzők, a csapatok és a rajongók is. A szakember szerint azért érte annyi támadás, mert bírálóinak nem volt kellő rálátása a sportág belügyeire.

"Ha a rajongók értenék a gondokat, nem hiszem, hogy támadtak volna engem, mert mindent azért tettem, hogy a Formula 1 folytatódjon, ne omoljon össze. Ez a struktúra sokkal törékenyebb, mint bárki gondolná" - fogalmazott Mosley.

Bár leköszönése óta Mosley csak ritkán tűnik fel, paddock-pletykák szerint utódja, az ex-ferraris Jean Todt komoly tisztséget szán a britnek. A francia sportdiplomata megválasztásakor azt ígérte, hogy létrehozza az "F1 ügyi biztos" státuszát az FIA-n belül és az egyre intenzívebb spekulációk szerint ezt a tisztséget a 70. születésnapját a közelmúltban ünneplő elődjének szánja.

Forrás: automenedzser.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!