Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"18304d2e-6bf9-4380-bb24-5a30afd68be0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Külön gyári cikkszáma is van: 199 398 500 A.","shortLead":"Külön gyári cikkszáma is van: 199 398 500 A.","id":"20250602_Szupermarketben-is-kaphato-lesz-a-Volkswagen-currywurst","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18304d2e-6bf9-4380-bb24-5a30afd68be0.jpg","index":0,"item":"1e0fee4b-b2e9-4cfa-ae1f-7fbf9b0096b1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Szupermarketben-is-kaphato-lesz-a-Volkswagen-currywurst","timestamp":"2025. június. 02. 08:03","title":"Szupermarketben is kapható lesz a Volkswagen legnépszerűbb terméke, a currywurst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb7763bf-f885-41c6-abbb-d1e5d864b097","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Viharos időre lehet számítani kedden.","shortLead":"Viharos időre lehet számítani kedden.","id":"20250603_figyelmeztetes-zivatar-veszely-vihar-jegeso-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb7763bf-f885-41c6-abbb-d1e5d864b097.jpg","index":0,"item":"ab07d0f4-2a66-4b83-8ae4-25f4f02c8037","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_figyelmeztetes-zivatar-veszely-vihar-jegeso-ebx","timestamp":"2025. június. 03. 05:23","title":"Szinte az egész országra figyelmeztetést adtak ki zivatarveszély miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"613a30a7-54e8-49fd-99c2-d725fe95ad6e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hasadóanyag szabályozott láncreakcióját nem az ember találta ki. A természet már sokkal korábban megmutatta, maga is képes erre a bravúrra.","shortLead":"A hasadóanyag szabályozott láncreakcióját nem az ember találta ki. A természet már sokkal korábban megmutatta, maga is...","id":"20250603_atomreaktor-termeszetes-korulmenyek-kozott-gabon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/613a30a7-54e8-49fd-99c2-d725fe95ad6e.jpg","index":0,"item":"b99f0606-d893-45a1-a3b0-3e8c2b6277e6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_atomreaktor-termeszetes-korulmenyek-kozott-gabon","timestamp":"2025. június. 03. 08:03","title":"2 000 000 000 éve épített egy atomreaktort a természet – nézze meg, hogy működött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"127efe11-4936-471d-83ef-51f0481fbfac","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A cél, hogy pácienseim időskora ne betegségben, hanem egészséges kiteljesedésben teljen – mondja Bana Richárd, aki egy kistelepülés, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Székely háziorvosaként alkalmazza a legmodernebb, több tudományterületet ötvöző longevity módszereket. Állítja: minél többet tudunk az egészséges életmódról, annál olcsóbb megvalósítani.","shortLead":"A cél, hogy pácienseim időskora ne betegségben, hanem egészséges kiteljesedésben teljen – mondja Bana Richárd, aki...","id":"20250603_hvg-bana-richard-haziorvos-longevity-hosszu-elet-lelassitott-oregedes-szabolcs-szekely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/127efe11-4936-471d-83ef-51f0481fbfac.jpg","index":0,"item":"7fadd2fe-599a-407b-80d0-e1b7f9c191b4","keywords":null,"link":"/360/20250603_hvg-bana-richard-haziorvos-longevity-hosszu-elet-lelassitott-oregedes-szabolcs-szekely","timestamp":"2025. június. 03. 09:24","title":"Nem kerül vagyonokba az öregedés lassítása, egy szabolcsi háziorvos a falujában alkalmazza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02a7f96c-9e34-4a29-b86c-7a4f53e51e98","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az autópálya genetikai elszigetelő hatása miatt a dél-kaliforniai pumaállomány például veszélybe került, mert nem kaptak lehetőséget a szabad mozgásra.","shortLead":"Az autópálya genetikai elszigetelő hatása miatt a dél-kaliforniai pumaállomány például veszélybe került, mert nem...","id":"20250603_10-savos-autopalya-vilag-legnagyobb-vadatjaro-hidja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02a7f96c-9e34-4a29-b86c-7a4f53e51e98.jpg","index":0,"item":"3dc2a5cb-c205-46a9-ba5d-f3a606f1280d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_10-savos-autopalya-vilag-legnagyobb-vadatjaro-hidja","timestamp":"2025. június. 03. 08:54","title":"Mint egy 10 sávos autópálya, hamarosan kész a világ legnagyobb vadátjáró hídja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"444b5a75-0d88-4e07-891a-776a738305a6","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Ukrajnán keresztül már nem küldenek gázt, cserébe a hozzánk Szerbia felől belépő Török Áramlat csővezetéket csúcsra járatják. A régió gázelosztó központja Magyarország lett, a teljes délkelet-európai/balkáni régió függése az orosz gáztól a 2021-es szinthez képest csaknem megduplázódott. Egy friss tanulmány szerint a Gazprom ennél is többet akar, és van is még mozgástere.","shortLead":"Ukrajnán keresztül már nem küldenek gázt, cserébe a hozzánk Szerbia felől belépő Török Áramlat csővezetéket csúcsra...","id":"20250602_orosz-gaz-gazfuggoseg-Gazprom-Balkan-magyar-segitseg-elosztokozpont-Magyarorszag-Torokorszag-BOTAS-MVM-MET","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/444b5a75-0d88-4e07-891a-776a738305a6.jpg","index":0,"item":"e811f671-a13c-4b11-9525-88a5d82a02dc","keywords":null,"link":"/360/20250602_orosz-gaz-gazfuggoseg-Gazprom-Balkan-magyar-segitseg-elosztokozpont-Magyarorszag-Torokorszag-BOTAS-MVM-MET","timestamp":"2025. június. 02. 09:45","title":"Magyarország hathatós segítségével Moszkvának az egész régiót sikerült visszaszoktatnia az orosz gázra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ada5ef25-9446-454d-b22e-3a5b82b9a834","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ügyészség szerint fennáll a támadónál a szökés és az újabb bűncselekmény elkövetésének esélye.","shortLead":"Az ügyészség szerint fennáll a támadónál a szökés és az újabb bűncselekmény elkövetésének esélye.","id":"20250603_inditvany-ugyeszseg-jeszenszky-geza-tamado-letartoztatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ada5ef25-9446-454d-b22e-3a5b82b9a834.jpg","index":0,"item":"bcfb02c4-ad68-437d-87f1-9ad513df20c7","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_inditvany-ugyeszseg-jeszenszky-geza-tamado-letartoztatas-ebx","timestamp":"2025. június. 03. 11:05","title":"Jeszenszky Géza támadója előre kitervelten cselekedett a hatóság szerint, nem hiszik el, hogy spontán támadás volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5159e82c-612e-48b2-a599-493654d743a7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megérkezett a legújabb Bentley Bentayga Speed, amelynek a végsebessége bőven meghaladja a 300 km/h-t.","shortLead":"Megérkezett a legújabb Bentley Bentayga Speed, amelynek a végsebessége bőven meghaladja a 300 km/h-t.","id":"20250603_bukta-a-V12-t-de-erosebb-v8-at-kapott-a-bentley-bentayga-speed-legdurvabb-SUV","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5159e82c-612e-48b2-a599-493654d743a7.jpg","index":0,"item":"fd6ad3ad-e20f-45fa-9aae-e665df0e0145","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_bukta-a-V12-t-de-erosebb-v8-at-kapott-a-bentley-bentayga-speed-legdurvabb-SUV","timestamp":"2025. június. 03. 07:59","title":"Bukta a V12-t, de erősebb V8-at kapott a Bentley legdurvább SUV-ja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Napi egymilliárd tévénéző, közel 40 millió helyszíni rajongó, több ezer milliárd forintos fejlesztések, több százezer új munkahely, dollármilliárdos gazdaságélénkítő hatás. A focivébé gazdasági vonatkozásai, első rész.
Amellett, hogy az év egyértelműen legnagyobb érdeklődéssel várt sportrendezvénye, az egyik legmeghatározóbb gazdasági esemény is idén a június 11-én a Dél-Afrika-Mexikó összecsapással kezdődő, s a július 11-éi döntővel záródó 2010-es labdarúgó világbajnokság (vb). Az olimpia után a második legjelentősebb gazdasági hatású sporteseménynek először adhat otthont afrikai ország. Az egy hónapos futballünnepet egy nagyjából ötéves előkészület előzte meg, amely során Dél-Afrikában soha nem látott infrastrukturális fejlesztéseket valósítottak meg.
Ezermilliárdos világbajnokság
A hivatalos adatok szerint Dél-Afrika valamivel több, mint 33 milliárd randot (1000 milliárd forintot, 1 rand = 30,2 forint) költött közvetlenül a világbajnokság megrendezésére. A beruházások tényleges összértéke ugyanakkor természetesen messze meghaladja ezt az összeget, hiszen a rendező országok azokat a projekteket, amelyek – idővel – a vb nélkül is megvalósulnának, általában nem terhelik az esemény számlájára.
Példaként elég a budapesti rendezésű olimpiát említeni, amely esetében a közvetlen rendezéshez kapcsolódó költségek valamivel több mint 700 milliárd forintra rúgnak, a többek közt a négyes és ötös metrót valamint az elővárosi vasútrendszer masszív fejlesztését is tartalmazó teljes cech azonban majd 5000 milliárdra. Egyes becslések szerint a dél-afrikai kormányzat 2006 és 2010 között összesen mintegy 600 milliárd randot költött különböző infrastrukturális fejlesztésekre, aminek jelentős részére a vb-rendezés miatt volt szükség.
Tíz stadion kilenc városban
A 33 milliárd randos közvetlen rendezési költségek jelentős hányadát a stadionfejlesztések tették ki. A pályázatban szereplő 12 stadionból a FIFA 2006-ban választottak ki azt a tízet, amelyben a 64 mérkőzést lejátsszák. Az nyitómérkőzést és a döntőt a közel 90 ezer fő befogadására alkalmas Johannesburgi Soccer Cityben rendezik, de ezen kívül található még egy aréna Johannesburgban és további egy-egy pálya Bloemfonteinben, Durbanban, Fokvárosban, Nelspruitban, Polokwane-ben, Port Elizabethben, Pretoriában és Rustenburgban.
Az együttesen 570 ezer néző befogadására alkalmas 10 stadionból ötöt külön a világbajnokságra építettek, míg öt arénát teljesen átalakítottak az eseményre. Az eredeti tervek szerint a sportlétesítmények kivitelezésére 8,4 milliárd randot fordítottak volna, egyes források szerint azonban túllépték a keretet, így a végső cech nagy valószínűség szerint megközelítette a 10 milliárdot, sőt akadnak olyan becslések, amelyek 11 milliárdot is meghaladó végső beruházási összegről írnak. A Soccer City felújítása valamivel több, mint 1,5 milliárd randba került, de volt ennél nagyobb értékű stadionberuházás is: a fokvárosi létesítményre például majd 2 milliárd randot fordítottak.
Új utak, gyorsvasút, bővülő repterek
A stadionok felépítésénél is több pénzt emésztett fel a közlekedés fejlesztése, amelyre már az eredeti tervekben is 9 milliárd randot szántak, úgy, hogy ebben az összegben a legnagyobb projektek nem is szerepeltek. A tényleges rendezéshez kötött végösszeg 11,7 milliárd randra rúgott, az összes közlekedési beruházásra azonban tényelegesen ennek tizenöt-hússzorosát is elkölthette a dél-afrikai kormányzat. Az összes rendező város helyi közlekedését fejlesztették, új buszokat vásároltak, bővítették a taxiflottát, s több száz kilométernyi utat építettek városokon belül.
A VB KÖLTSÉGEI (milliárd randban)
TERVEZETT
TÉNYLEGES
STADIONOK
8,40
9.84
KÖZLEKEDÉS
9,00
11,73
KÖZVETÍTÉS
0,40
0,30
BIZTONSÁG
0,66
1,31
KULTÚRA, JOG, KOMMUNIKÁCIÓ
0,50
0,50
HATÁRÁTKELŐK
1,57
3,50
A fenti beruházások mellett az egyes települések közötti közlekedést is igyekeztek minél egyszerűbbé tenni, aminek érdekében a több mint kétezer buszt és 60 vonatot állítottak forgalomba, s mintegy 25 milliárd randból egy teljesen új gyorsvasúthálózatot építettek ki az országban (utóbbi természetesen nem szerepel a közvetlenül a rendezéshez kapcsolódó költségek között). Komoly fejlesztéseket valósítottak meg a reptereken is: a légikikötőket kezelő Airports Company South Africa összesen 19,5 milliárd randot fordított a létesítmények bővítésére és felújítására az elmúlt esztendőkben.
Közvetítés, biztonság, távközlés
Jelentős összeget emésztett fel a távközlés fejlesztése, a közvetítéshez kapcsolódó infrastruktúra megteremtése, és a sokak által kritizált közbiztonság javítása is. A telekommunikáció területén számottevő előrelépések történtek az elmúlt években, köszönhetően a több százmillió randos állami beruházásoknak, és a több milliárdos vállalati fejlesztéseknek. Ugyan már részben ezek a projektek is a televíziós közvetítések zavartalansága érdekében történtek, a távközlési beruházások mellett a közvetítési központ kialakítására, és a szükséges – FIFA által is elvárt – feltételek megteremtésére további 300 millió randot költött az állam. Előzetes becslések szerint a 64 mérkőzés összesített nézőszáma a 30 milliárdot is meghaladhatja, így a hatalmas összeg semmiféleképpen nem indokolatlan.
Az afrikai rendezés kapcsán a legtöbb kérdés egyértelműen a közbiztonság kapcsán merült fel, így nem meglepő, hogy a rendezők kiemelten foglalkoztak ezzel a témával is. Tájékoztatásuk szerint 666 millió randot költöttek el különböző biztonsági berendezésekre, vásároltak többek közt 300 mobilkamerát, 100 BMW-t az autópályák felügyeletére, 10 vízágyút és számos helikoptert is. A helyi rendőrség emellett további 640 millió randot fordít arra, hogy állományát ideiglenesen 41 ezer fővel bővítse, s minden delegáció számára folyamatos rendőri védelmet biztosítanak.
Esterházy Márton, 29-szeres válogatott egykori csatárunk, a hvg.hu egyik vb-szakértője az esélylatolgatás mellett a játékosok motivációjáról, a felkészülési időszakról és a közbiztonsági lufiról beszélt munkatársunkkal.
Saját hotelszobájukban, fegyverrel raboltak ki ismeretlen tettesek szerda hajnalban három újságírót, akik a dél-afrikai labdarúgó-világbajnokságra érkeztek.
Egy svájci matematikus által kifejlesztett számítógépes program szerint Brazília vagy Spanyolország nyeri meg a pénteken kezdődő dél-afrikai labdarúgó-világbajnokságot.
A Dél-Afrikában rendezett világbajnokság iszonyatos beruházásai nem okvetlenül járulnak hozzá a leginkább rászorulók felemelkedéséhez. A világbajnoki infrastruktúra-fejlesztéssel járó programok ugyanis nem a szegénynegyedek integrálásával, csak elsöprésével és lakóinak kizárásával valósulnak meg - írja cikkünk szerzője.