szerző:
hvg.hu

Az idei Forma-1-es szezon végig izgalmas volt, hiszen csak az utolsó futamon dőlt el, ki lesz a világbajnok. Azonban több kínos momentum is tarkította a versenyeket, íme a tíz legemlékezetesebb.

1. Karun Chandhok egykörös debütálása a Bahraini Nagydíjon. Az indiai pilóta Forma-1-es bemutatkozása rövidre sikerült, a Hispania Racing Team autója az első körben megadta magát. „Rámentem egy bukkanóra a pálya új részén, és nem volt túl sok tapasztalatom arrafelé.” Pedig a csapatboxban még I. János Károly spanyol király is látogatást tett, de ez sem segített. Az istálló másik versenyautója tizenhét kört tudott megtenni.

2. A Ferrari olyan hibát vétett Malajziában, amilyet csak a kezdők szoktak. A hatvan éves Forma-1-es tapasztalattal rendelkező olasz istálló mindkét pilótája, Fernando Alonso és Felipe Massa is spórolni akart a gumival, és az eső enyhülésére várt az időmérő edzés első etapjában. Az enyhe esőben még nem hajtottak ki a pályára, csak később, mikor már nem várhattak, de a zivatar egyre hevesebb lett. Hezitálásuknak az lett az eredménye, hogy a két versenyző tovább sem jutott a második etapba, Alonso a 19. Massa a 21. helyről rajtolhatott másnap.

3. Isztambulban megingott a Red Bull-egység. A Török Nagydíj volt az első olyan verseny, melyen a Red Bull Racing két pilótája nyíltan összeveszett. A verseny 39. körében Mark Webber az élen autózott, de egy kanyarban csapattársa, a mögötte haladó Sebastian Vettel besurrant mellé, aminek a vége az lett, hogy összeakadtak, és a fiatal német versenye véget ért. A két pilóta a verseny után össze is szólalkozott, Vettel a kamera előtt mutogatott, a Red Bull pedig a két pilóta marakodása miatt biztos kettős győzelmet adott oda a McLarennek.

4. Mark Webber valenciai karambolja. Az Európa Nagydíj nyolcadik körében a Red Bull Racing ausztrál pilótáját kihívták kerékcserére, a következő körben pedig már hátulról el is kapta az előtte haladó Heikki Kovalainen Lotusát. Az RB6 a levegőbe emelkedett, megpördült, majd a gumifalnak csapódott, de szerencsére Webber sérülés nélkül úszta meg a repülést. „Jól vagyok, csak az nyomaszt egy kicsit, hogy ennek a balesetnek egyáltalán nem kellett volna megtörténnie – mondta Webber a futam után. Kovalainen szerinte feleslegesen tartotta fel őt. – Arra gondolok, hogy mennyi ideig maradhatott volna még Heikki előttem? Tizenöt másodpercig? Meg kéne kérdeznie magától, hogy megérte-e.”

5. „Fernando gyorsabb nálad.” Az év egyik elhíresült rádióbeszélgetése a Német Nagydíj 49. körében zajlott Rob Smedley, a Ferrari pályamérnöke és Felipe Massa, az élen haladó pilótája között. A beszélgetés után nem sokkal a brazil elengedte csapattársát, Fernando Alonsót, aki így megnyerte a versenyt. Az eset után újra föllángoltak a viták a burkolt csapatutasításokkal kapcsolatban. A Ferrarit a helyben kiszabható legmagasabb, 100 ezer dolláros büntetéssel sújtották. A döntés után a csapatfőnök, Stefano Domaneicali annyit mondott, hogy soha nem látott mértékű a képmutatás a Forma-1-ben.

6. Schumacher nagy vitát kiváltott "falhoz szorítása" a Hungaroringen. A hétszeres Forma-1-es világbajnok a Magyar Nagydíj 66. körében mintegy 300 km/órás sebességnél majdnem a célegyenes falához préselte az őt megelőzni próbáló Rubens Barrichellót, a Williams veterán pilótáját. Aki nem mellesleg egykor csapattársa volt a Ferrarinál. A baleset után mindenki elítélte a német pilótát, különösen Derek Warwick versenybíró bírálta élesen.

7. „Ha bejön, király vagyok, ha nem, idióta” – mondta Sebastian Vettel a Belga Nagydíj után. Ez nem a német pilóta versenye volt, aki egy meggondolatlan manőverrel előbb a 16. körben a tavalyi világbajnok Jenson Button (McLaren) autóját ütötte ki a versenyből, majd Vitantonio Liuzzi Force Indiaját borotválta le. Vettelt meg is büntették, a McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh el is nevezte „karambol kölyöknek” (crash kid). A későbbi világbajnok rengeteg kritikát kapott a futam után.

8. Lewis Hamilton nullázása Monzában és Szingapúrban. A McLaren pilótája már az Olasz Nagydíjon is idő előtt fejezte be a versenyt (1. kör), mikor meg akarta előzni Felipe Massát (Ferrari). Két hét múlva, a Szingapúri Nagydíj 37. körében Hamilton a rivális Mark Webber (Red Bull Racing) mellé merészkedett be, kerekeik viszont összeértek, így a 2008-as világbajnok kiesett és sorozatban a második futamot zárta pont nélkül. A versenybíróság végül egyik pilótát sem büntette meg.

8. Alonso esete Petrovval. A szezon utolsó versenyén, Abu-Dhabiban kiélezett volt a verseny Fernando Alonso (Ferrari), Mark Webber és Sebastian Vettel (mindkettő Red Bull Racing) között. A legkevesebb esélye a fiatal németnek volt (legalábbis a pontok alapján), mégis ő nyerte meg a világbajnoki trófeát. A Ferrari hibás döntést hozott Alonso idő előtti kihívásával, aki a kerékcsere után a verseny végéig képtelen volt megelőzni Vitalij Petrovot (Renault), a vb-címet pedig elbukta. Mindezt úgy vezette le, hogy a leintés után mutatogatott neki, de később elnézést kért.

10. Hülkenberg - Maldonado csere 15 millió dollárért. Ennyit, azaz versenyenként 750 ezer dollárt fizetett a venezuelai Pastor Maldonado, hogy beleülhessen a Williams egyik autójába. Ezért viszont valakit ki kellett tenni a csapatból, a vezetőség végül a fiatal német Nico Hülkenberg mellett döntött. A novemberi bejelentés után morális vita indult el: mi ér többet, a pénz vagy a tehetség? Bár az eset már a szezon után történt, mindenképpen a sportág egyik gyenge pontjára világít rá.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Sport

„Ecclestone ellopta a Forma-1-et”

Ron Dennis, a McLaren elnöke azzal vádolja Bernie Ecclestone-t, a Forma-1-gazdasági igazgatóját, hogy kereskedelmi jogok révén ellopta a sportágat a csapatoktól.

hvg.hu Sport

Forma-1: zöld utat kapott a Volkswagen

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) részéről minden akadály elhárult a Volkswagen 2013-es Forma-1-es indulása elől. A németek örülnek, de még nem mondanak biztosat.

hvg.hu Sport

Alonso: nem félek Vetteltől

Fernando Alonso, a Ferrari spanyol pilótája szerint neki nem lesz gondja akkor, ha riválisa, Sebastian Vettel a Red Bull Racing csapatából a Ferrariba jön.

hvg.hu Sport

Vettel hozná a haverját is a Forma-1-be

Sebastian Vettel, az idei Forma-1-es világbajnok szerint az első számú autósport-sorozatban lenne a helye egykori csapattársának, a brit Paul di Restának. A szabad állás azonban egyre kevesebb.

Békesi László: Egyre több a haszonélvező, és nem csupán az oligarchák, a maffiacsalád

Békesi László: Egyre több a haszonélvező, és nem csupán az oligarchák, a maffiacsalád

Két hónap alatt is elkel egy panel

Két hónap alatt is elkel egy panel

Trump lemondta a dániai útját, mert nem engedik, hogy megvegye Grönlandot

Trump lemondta a dániai útját, mert nem engedik, hogy megvegye Grönlandot

Tizennégy autóról lopott kerekeket egy férfi, miközben bűnügyi felügyelet alatt állt

Tizennégy autóról lopott kerekeket egy férfi, miközben bűnügyi felügyelet alatt állt

Helikopterrel érkezett mentőegység a Tátra barlangjában rekedt két férfihoz - fotók

Helikopterrel érkezett mentőegység a Tátra barlangjában rekedt két férfihoz - fotók

Új fővárost kap Indonézia

Új fővárost kap Indonézia