Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b175d561-2d9a-4356-a082-1c08c14fd10d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az elektromos új Rimac a V10-es hibrid Red Bull RB17 fő riválisának ígérkezik.","shortLead":"Az elektromos új Rimac a V10-es hibrid Red Bull RB17 fő riválisának ígérkezik.","id":"20250103_jon-a-horvatok-f1-nel-is-gyorsabb-uj-hiperautoja-rimac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b175d561-2d9a-4356-a082-1c08c14fd10d.jpg","index":0,"item":"baeb5566-3c53-4eb5-8623-f32c2b8af6d0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_jon-a-horvatok-f1-nel-is-gyorsabb-uj-hiperautoja-rimac","timestamp":"2025. január. 03. 06:41","title":"Jön a horvátok F1-nél is gyorsabb új hiperautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","shortLead":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","id":"20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc.jpg","index":0,"item":"352e107e-9823-4486-8807-d68afa1c020b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","timestamp":"2025. január. 03. 15:30","title":"Dinólábnyomok tömkelegét tárták fel egy angliai kőfejtőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e15d904-ea92-4ead-b697-dc37ba9151f0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Már lezárult a helyszínelés. ","shortLead":"Már lezárult a helyszínelés. ","id":"20250102_Holttest-Kiskunhalas-csatorna-bunteny-halott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e15d904-ea92-4ead-b697-dc37ba9151f0.jpg","index":0,"item":"4ee86c66-30a6-4277-a89d-603a5d70f6dd","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Holttest-Kiskunhalas-csatorna-bunteny-halott","timestamp":"2025. január. 02. 10:09","title":"Holttestet találtak egy csatornában Kiskunhalason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7087a7e9-685f-4c47-88a9-9638b3dfc0e4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ezúttal a Csaknekedkislány jegyzi az orfűi fesztivál hivatalos dalát.","shortLead":"Ezúttal a Csaknekedkislány jegyzi az orfűi fesztivál hivatalos dalát.","id":"20250102_fishing-on-orfu-himnusz-csaknekedkislany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7087a7e9-685f-4c47-88a9-9638b3dfc0e4.jpg","index":0,"item":"76ba130f-c13b-4126-b08b-0a4acb57992f","keywords":null,"link":"/kultura/20250102_fishing-on-orfu-himnusz-csaknekedkislany","timestamp":"2025. január. 02. 11:50","title":"„A tó hűt! A bor fűt!” – megjelent a Fishing on Orfű idei himnusza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bad638e-39d8-4f41-b134-1a3c4bd2b4bd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Már nem kell sokat várnunk a második generációs Volkswagen T-Roc hivatalos bemutatójára.","shortLead":"Már nem kell sokat várnunk a második generációs Volkswagen T-Roc hivatalos bemutatójára.","id":"20250102_teljesen-megujul-az-egyik-legfontosabb-vw-t-roc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bad638e-39d8-4f41-b134-1a3c4bd2b4bd.jpg","index":0,"item":"40c150a2-1333-446f-b328-1b87e1e09dd9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_teljesen-megujul-az-egyik-legfontosabb-vw-t-roc","timestamp":"2025. január. 02. 09:21","title":"Teljesen megújul az egyik legfontosabb VW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cf19c83-465a-43c4-9d13-3b8002c4ec72","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A németek nem örültek túlzottan a <strong>látottaknak</strong>. ","shortLead":"A németek nem örültek túlzottan a <strong>látottaknak</strong>. ","id":"20250102_herbert-diess-vw-kinai-auto-nio-et9","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cf19c83-465a-43c4-9d13-3b8002c4ec72.jpg","index":0,"item":"7a58afe6-6082-4ee8-a6ef-c05525fef832","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_herbert-diess-vw-kinai-auto-nio-et9","timestamp":"2025. január. 02. 10:49","title":"Kínai autóról áradozik a Volkswagen elbocsátott vezére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f923418-b1a2-4700-98fa-4bc98ee6324d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A különleges Cadillacet alig használták az elmúlt közel három évtizedben.","shortLead":"A különleges Cadillacet alig használták az elmúlt közel három évtizedben.","id":"20250102_elado-bill-clinton-pancelozott-elnoki-cadillac-limuzinja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f923418-b1a2-4700-98fa-4bc98ee6324d.jpg","index":0,"item":"6cb34685-beab-4cc8-9474-475808744cd8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_elado-bill-clinton-pancelozott-elnoki-cadillac-limuzinja","timestamp":"2025. január. 02. 10:19","title":"Eladó Bill Clinton páncélozott elnöki limuzinja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23052f6e-9dca-4268-a773-0e8394ee6031","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Az elején voltak bennem furcsa érzések, a bulinegyedből például próbáltam minél gyorsabban eljönni, ha éppen oda kérték a fuvart” – mondta a Blikknek Ábrahám Györgyi, akinek a taxiját erőszakkal rabolta el egy ámokfutó még júliusban.","shortLead":"„Az elején voltak bennem furcsa érzések, a bulinegyedből például próbáltam minél gyorsabban eljönni, ha éppen oda...","id":"20250102_Sulyos-baleset-Arpad-hid-taxis-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23052f6e-9dca-4268-a773-0e8394ee6031.jpg","index":0,"item":"a4c1929c-6e5b-4716-9f81-9fd99309cf21","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Sulyos-baleset-Arpad-hid-taxis-gazolas","timestamp":"2025. január. 02. 13:16","title":"Újra dolgozik a taxis, akinek elrabolta az autóját az Árpád hídi ámokfutó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Három esztendő alatt 40 százalékkal zuhant a Forma-1-es csapatok költségvetése, ami egyben azt is jelenti, hogy a válság kirobbanása óta több mint 1 milliárd dollár tűnt el a száguldó cirkuszból. Az istállók a krízis hazására elapadó források miatt további költségcsökkentések mellett kötelezték el magukat, komoly kérdés azonban, hogy valóban mindenki hajlandó-e betartani az önkéntes megszorításokat. Kétrészes sorozatunk első felvonásában azt tekintjük át, hogyan tűnt el 1,2 milliárd dollár az F1-ből.
Alig több mint felét költötte átlagosan egy Forma-1-es istálló a 2011-es szezonban, mint két évvel korábban. Bár a csapatok költségvetései elvileg titkosak, évről évre jelennek meg becslések arról, hogy mennyi pénzből is gazdálkodhattak a teamek az adott szezonban, s miközben az évezred első éveiben dinamikus növekedést mutattak a számok, a válság kirobbanása óta hatalmas visszaesésnek lehetünk szemtanúi.
A Business Book GP pénzügyi jelentése szerint az idén átlagosan mindössze 113 millió euró (167 millió dollár) volt az F1-es csapatok büdzséje, ami a tavalyitól ugyan csak 6 millióval marad el, a 2009-es 209 milliónál azonban már 46 százalékkal kevesebb. Ráadásul a mindenkori csúcsot nem is a válság első éve tartja, hiszen két esztendővel ezelőtt összesítve nagyjából 2,7 milliárd dollárt költöttek az istállók, az ezt megelőző két szezonban azonban a 3 milliárdot is meghaladta a 10 team összesített büdzséje.
Mindez azt jelzi, hogy az átlagos költés nagyjából a felére zuhant a krízis hatására, igaz, az istállókhoz áramló pénz mennyisége ennél kisebb mértékben csökkent, hiszen jelenleg 12 csapat versenyez a sorozatban. Beszédes adat ugyanakkor, hogy az idén a leggazdagabb teamek büdzséje sem érte el a két évvel korábbi átlagot. A Business Book GP szerint 2011-ben a legtöbbet költő Ferrari költségvetése is kevesebb volt, mint 200 millió euró.
Egyre kevesebb pénzből egyre jobb autók
AP / Valdrin Xhemaj - POOL
Elpárolgó szponzorok
A komoly mértékű hanyatlás nem meglepő, hiszen 2008 vége óta számos meghatározó szponzor tűnt el a sorozatból. Kiszállt a Forma-1-ből többek közt a korábban saját csapatot üzemeltető Honda, Toyota és BMW, s megszabadult gyári csapatától a Renault is, márpedig becslések szerint csak ez a négy cég nagyságrendileg 1 milliárd dollárt költött 2008-ban a száguldó cirkuszra.
Az autóipari vállalatok mellett ráadásul több pénzügyi szektorban ténykedő vállalat (például az ING, a Royal Bank of Scotland vagy éppen a Credit Suisse) is búcsút intett az F1-nek, ami szintén súlyos dollártízmilliókba került a sportágnak. Az indok az esetek nagy részében természetesen a válság volt, s bár az elmúlt esztendőkben a krízis ellenére új támogatók is érkeztek az F1-be, ezek egyelőre nem tudták betölteni a távozók helyén keletkezett űrt.
Szponzorra várva
AP / Szandelszky Béla
Önmegtartóztatás: Max szelleme kísért
Igaz, a szponzorok exodusa már önmagában magyarázhatná a Forma-1-es csapatok büdzséjének vékonyodását, valójában azonban nem ez volt a kizárólagos ok, a hanyatlásban egy csapatok közötti büdzsé-korlátozó megállapodás is komoly szerepet játszott. Ez utóbbi különösen annak fényében érdekes, hogy 2009 elején Max Mosleynak, a Nemzetközi Automobil-szövetség korábbi elnökének nem sikerült átvernie az istállókon a költségvetési korlát bevezetését (sőt, Mosley lényegében bele is bukott ebbe a próbálkozásba, illetve az ennek nyomán kirobbant botrányba). Az FIA-elnök távozását követően azonban a teamek megegyeztek, hogy önkéntes alapon visszafogják költésüket, és aláírták az úgynevezett Resource Restriction Agreement-et (RRA-t - Forráskorlátozó Egyezményt).
Az RRA-t teljes egészében ugyan nem hozták nyilvánosságra, a szerződés néhány eleme azonban ismert. Tudni lehet például, hogy az egyszer már meg is újított megállapodás elvileg 2017-ben veszíti érvényét (az első verzió 2010-ben lépett életbe), s már az idei szezonra is igen szigorú megszorításokat írt elő a teameknek. Külföldi lapok szerint elsősorban a versenyhétvégékhez kapcsolódó költéseket korlátozták, illetve 2011-ben 315 főben maximálták az egyes csapatoknál dolgozók létszámát, ami jelentős csökkenés azt figyelembe véve, hogy 2008-ban még akadtak olyan csapatok, ahol 700-900 ember dolgozott.
Az istállók önmegtartóztatása nemcsak Mosley lemondatásának tükrében lehet meglepő, hanem az elmúlt évekre jellemző korlátozások elleni komoly tiltakozások fényében is. Mindenesetre a RRA bevezetésének egy hatalmas előnye már biztosan volt, jelesül, hogy a csapatok közötti különbségek - legalábbis gazdasági szempontból - számottevően csökkentek az elmúlt években. Miközben a leggazdagabb istállók a 2000-es évek közepén, s még 2008-ban is nagyjából 8-10-szer annyit költöttek, mint a legszegényebb konkurensek, addig az idén a Ferrari költségvetése már csak kevesebb mint hatszorosa volt a sor végén kullogó, s 34 millió dollárból gazdálkodó Hispania Racing Teamé.
Bár az Indiai Nagydíjon Vijay Mallya, a Forma-1-es Force India csapatfőnöke azt ígérte, hogy a következő futamig bejelenti az együttes jövő évi összeállítását, a hétvégi Abu Dhabi Nagydíj előtt elárulta: még nem született meg a nagy döntés. A silverstone-i alakulat egyébként a 6. helyért küzd, amely 9 millió dolláros bevételt jelenthet.
Stefano Domenicali, a Forma-1-es Ferrari csapatfőnöke szerint a következő szezon kulcs lesz Felipe Massa jövőjét illetően. Jövőre győzelmeket akarnak, az utóbbi futamokon ezért új ötleteket teszteltek.
Bernie Ecclestone, a Forma-1 gazdasági igazgatója bevallotta, élete egyik legrosszabb döntésének tartja, hogy 2008-ban nem állt Max Mosley, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke mellé, és hagyta távozni a szervezet éléről.
Dan Wheldon, Marco Simoncelli és Rick Huseman. Egy héten belül három élversenyző veszítette életét, ketten közülük versenybalesetben. A 2011. október 16. és 23. közötti időszak minden bizonnyal a technikai sportok valaha volt legsötétebb hete.