Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6b595565-a0b6-4afc-aa5a-7b786e2a5077","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Három startup cégnek sikerült megoldani a mesterséges intelligenciával bonyolított telefonhívások legnagyobb problémáját: a késleltetést. Van olyan cég, ami már el is bocsátja 350 call centeres dolgozóját.","shortLead":"Három startup cégnek sikerült megoldani a mesterséges intelligenciával bonyolított telefonhívások legnagyobb...","id":"20250604_mesterseges-intelligencia-telefonalas-kesleltetes-call-center","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b595565-a0b6-4afc-aa5a-7b786e2a5077.jpg","index":0,"item":"9b2bee4e-2298-4e96-b8cc-9dd92de2da5f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_mesterseges-intelligencia-telefonalas-kesleltetes-call-center","timestamp":"2025. június. 04. 19:03","title":"Olyan meggyőzően telefonál a mesterséges intelligencia, hogy négyből hárman embernek hiszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32567e8a-723d-422a-9213-9dd954805ab3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Takács Péter egészségügyi államtitkár tavaly személyesen adta át az új épületet.","shortLead":"Takács Péter egészségügyi államtitkár tavaly személyesen adta át az új épületet.","id":"20250604_Egy-eve-uresen-all-az-Ujbudai-Egynapos-Sebeszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32567e8a-723d-422a-9213-9dd954805ab3.jpg","index":0,"item":"06179ad9-989b-4466-b153-937b7f8d4f86","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Egy-eve-uresen-all-az-Ujbudai-Egynapos-Sebeszet","timestamp":"2025. június. 04. 05:34","title":"Egy éve üresen áll a tavaly átadott Újbudai Egynapos Sebészet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8418fb8b-3448-41ed-846e-5ec23481d46a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A korosodó Vitara és S-Cross a korábbiaknál szerényebb teljesítményű változatban folytatja életútját.","shortLead":"A korosodó Vitara és S-Cross a korábbiaknál szerényebb teljesítményű változatban folytatja életútját.","id":"20250604_gyengebb-uj-motort-kap-az-esztergomi-suzuki-vitara-s-cross","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8418fb8b-3448-41ed-846e-5ec23481d46a.jpg","index":0,"item":"20fb0eaa-6344-4be4-8a92-7ba4ab4c4ab3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_gyengebb-uj-motort-kap-az-esztergomi-suzuki-vitara-s-cross","timestamp":"2025. június. 04. 08:58","title":"Gyengébb új motort kapnak az esztergomi Suzukik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Közlekedés biztonsága elleni vétség és ittas járművezetés miatt emeltek vádat azzal a sofőrrel szemben, aki ittasan közlekedve nem állt meg a vasúti átjárónál, és összeütközött az arra haladó mozdonnyal. A karambolt könnyebb sérülésekkel, a bírósági eljárást pedig pénzbüntetéssel megúszta.","shortLead":"Közlekedés biztonsága elleni vétség és ittas járművezetés miatt emeltek vádat azzal a sofőrrel szemben, aki ittasan...","id":"20250603_Duplan-meguszta-a-reszeg-sofor-a-vonattal-utkozest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"4409bbbd-641d-4262-b152-18206f067fe7","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_Duplan-meguszta-a-reszeg-sofor-a-vonattal-utkozest","timestamp":"2025. június. 03. 08:45","title":"Duplán megúszta a részeg sofőr a vonattal ütközést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9fc93ac-406e-440a-af22-a19a4233f087","c_author":"Domány András","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az Alkotmánybíróság 9:3 arányban hozott határozatával megsemmisítette a klímavédelmi törvény legfontosabb pontját. Emellett mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenességet is megállapított.","shortLead":"Az Alkotmánybíróság 9:3 arányban hozott határozatával megsemmisítette a klímavédelmi törvény legfontosabb pontját...","id":"20250604_alaptorveny-ellenes-klimavedelmi-torveny-alkotmanybirosag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9fc93ac-406e-440a-af22-a19a4233f087.jpg","index":0,"item":"25d38dc8-c558-4eee-bb27-6b816c596c8a","keywords":null,"link":"/zhvg/20250604_alaptorveny-ellenes-klimavedelmi-torveny-alkotmanybirosag-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 19:00","title":"Alaptörvény-ellenes a Fidesz által 2021-ben áterőltetett klímavédelmi törvény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3caedda4-b0a0-4e93-8710-8da8d5b7c51e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Tavaly szeptember óta keresték a férfit, aki halálra késelt egy embert.","shortLead":"Tavaly szeptember óta keresték a férfit, aki halálra késelt egy embert.","id":"20250603_hajduboszormeny-gyilkossag-elkovet-dns-vizsgalat-holttest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3caedda4-b0a0-4e93-8710-8da8d5b7c51e.jpg","index":0,"item":"e08e74bf-49a7-476c-93e2-e7f86ac3bf6c","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_hajduboszormeny-gyilkossag-elkovet-dns-vizsgalat-holttest","timestamp":"2025. június. 03. 10:38","title":"Egy bozótosban vetett véget az életének a hajdúböszörményi gyilkosság elkövetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b12be07d-47c2-4db0-b094-8d5ea6abbc8d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Stefano Addeo nemrég egy olyan bejegyzést tett közzé, amelyben Giorgia Meloni olasz miniszterelnök 8 éves lányának halálát kívánta. Miután botrány lett belőle, a tanárként dolgozó férfi a ChatGPT-t hibáztatta a történtekért.","shortLead":"Stefano Addeo nemrég egy olyan bejegyzést tett közzé, amelyben Giorgia Meloni olasz miniszterelnök 8 éves lányának...","id":"20250603_stefano-addeo-giorgia-meloni-chatgpt-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b12be07d-47c2-4db0-b094-8d5ea6abbc8d.jpg","index":0,"item":"8a5fd8dd-bb6c-4889-ab4a-576ba60f6262","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_stefano-addeo-giorgia-meloni-chatgpt-fenyegetes","timestamp":"2025. június. 03. 13:33","title":"Halálosan megfenyegette Giorgia Meloni lányát, a ChatGPT-t hibáztatja az olasz tanár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7bd80cc-913e-445d-8c4f-45f166bcd194","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megtörtént az első jelátvitel egy olyan agyi chippel, mely teljesen vezeték nélkül működik. A megoldás segíthet helyreállítani például a stroke-on átesett betegek kommunikációját.","shortLead":"Megtörtént az első jelátvitel egy olyan agyi chippel, mely teljesen vezeték nélkül működik. A megoldás segíthet...","id":"20250603_paradromics-connexus-bci-agyi-chip-teszt-vizsgalat-vezetek-nelkuli-kapcsolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7bd80cc-913e-445d-8c4f-45f166bcd194.jpg","index":0,"item":"690a7824-5c39-42f5-992b-46e3604e1fce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_paradromics-connexus-bci-agyi-chip-teszt-vizsgalat-vezetek-nelkuli-kapcsolat","timestamp":"2025. június. 03. 11:03","title":"Kipróbálták az első agyi chipet, amely vezeték nélkül kapcsolja össze az embert egy számítógéppel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Három esztendő alatt 40 százalékkal zuhant a Forma-1-es csapatok költségvetése, ami egyben azt is jelenti, hogy a válság kirobbanása óta több mint 1 milliárd dollár tűnt el a száguldó cirkuszból. Az istállók a krízis hazására elapadó források miatt további költségcsökkentések mellett kötelezték el magukat, komoly kérdés azonban, hogy valóban mindenki hajlandó-e betartani az önkéntes megszorításokat. Kétrészes sorozatunk első felvonásában azt tekintjük át, hogyan tűnt el 1,2 milliárd dollár az F1-ből.
Alig több mint felét költötte átlagosan egy Forma-1-es istálló a 2011-es szezonban, mint két évvel korábban. Bár a csapatok költségvetései elvileg titkosak, évről évre jelennek meg becslések arról, hogy mennyi pénzből is gazdálkodhattak a teamek az adott szezonban, s miközben az évezred első éveiben dinamikus növekedést mutattak a számok, a válság kirobbanása óta hatalmas visszaesésnek lehetünk szemtanúi.
A Business Book GP pénzügyi jelentése szerint az idén átlagosan mindössze 113 millió euró (167 millió dollár) volt az F1-es csapatok büdzséje, ami a tavalyitól ugyan csak 6 millióval marad el, a 2009-es 209 milliónál azonban már 46 százalékkal kevesebb. Ráadásul a mindenkori csúcsot nem is a válság első éve tartja, hiszen két esztendővel ezelőtt összesítve nagyjából 2,7 milliárd dollárt költöttek az istállók, az ezt megelőző két szezonban azonban a 3 milliárdot is meghaladta a 10 team összesített büdzséje.
Mindez azt jelzi, hogy az átlagos költés nagyjából a felére zuhant a krízis hatására, igaz, az istállókhoz áramló pénz mennyisége ennél kisebb mértékben csökkent, hiszen jelenleg 12 csapat versenyez a sorozatban. Beszédes adat ugyanakkor, hogy az idén a leggazdagabb teamek büdzséje sem érte el a két évvel korábbi átlagot. A Business Book GP szerint 2011-ben a legtöbbet költő Ferrari költségvetése is kevesebb volt, mint 200 millió euró.
Egyre kevesebb pénzből egyre jobb autók
AP / Valdrin Xhemaj - POOL
Elpárolgó szponzorok
A komoly mértékű hanyatlás nem meglepő, hiszen 2008 vége óta számos meghatározó szponzor tűnt el a sorozatból. Kiszállt a Forma-1-ből többek közt a korábban saját csapatot üzemeltető Honda, Toyota és BMW, s megszabadult gyári csapatától a Renault is, márpedig becslések szerint csak ez a négy cég nagyságrendileg 1 milliárd dollárt költött 2008-ban a száguldó cirkuszra.
Az autóipari vállalatok mellett ráadásul több pénzügyi szektorban ténykedő vállalat (például az ING, a Royal Bank of Scotland vagy éppen a Credit Suisse) is búcsút intett az F1-nek, ami szintén súlyos dollártízmilliókba került a sportágnak. Az indok az esetek nagy részében természetesen a válság volt, s bár az elmúlt esztendőkben a krízis ellenére új támogatók is érkeztek az F1-be, ezek egyelőre nem tudták betölteni a távozók helyén keletkezett űrt.
Szponzorra várva
AP / Szandelszky Béla
Önmegtartóztatás: Max szelleme kísért
Igaz, a szponzorok exodusa már önmagában magyarázhatná a Forma-1-es csapatok büdzséjének vékonyodását, valójában azonban nem ez volt a kizárólagos ok, a hanyatlásban egy csapatok közötti büdzsé-korlátozó megállapodás is komoly szerepet játszott. Ez utóbbi különösen annak fényében érdekes, hogy 2009 elején Max Mosleynak, a Nemzetközi Automobil-szövetség korábbi elnökének nem sikerült átvernie az istállókon a költségvetési korlát bevezetését (sőt, Mosley lényegében bele is bukott ebbe a próbálkozásba, illetve az ennek nyomán kirobbant botrányba). Az FIA-elnök távozását követően azonban a teamek megegyeztek, hogy önkéntes alapon visszafogják költésüket, és aláírták az úgynevezett Resource Restriction Agreement-et (RRA-t - Forráskorlátozó Egyezményt).
Az RRA-t teljes egészében ugyan nem hozták nyilvánosságra, a szerződés néhány eleme azonban ismert. Tudni lehet például, hogy az egyszer már meg is újított megállapodás elvileg 2017-ben veszíti érvényét (az első verzió 2010-ben lépett életbe), s már az idei szezonra is igen szigorú megszorításokat írt elő a teameknek. Külföldi lapok szerint elsősorban a versenyhétvégékhez kapcsolódó költéseket korlátozták, illetve 2011-ben 315 főben maximálták az egyes csapatoknál dolgozók létszámát, ami jelentős csökkenés azt figyelembe véve, hogy 2008-ban még akadtak olyan csapatok, ahol 700-900 ember dolgozott.
Az istállók önmegtartóztatása nemcsak Mosley lemondatásának tükrében lehet meglepő, hanem az elmúlt évekre jellemző korlátozások elleni komoly tiltakozások fényében is. Mindenesetre a RRA bevezetésének egy hatalmas előnye már biztosan volt, jelesül, hogy a csapatok közötti különbségek - legalábbis gazdasági szempontból - számottevően csökkentek az elmúlt években. Miközben a leggazdagabb istállók a 2000-es évek közepén, s még 2008-ban is nagyjából 8-10-szer annyit költöttek, mint a legszegényebb konkurensek, addig az idén a Ferrari költségvetése már csak kevesebb mint hatszorosa volt a sor végén kullogó, s 34 millió dollárból gazdálkodó Hispania Racing Teamé.
Bár az Indiai Nagydíjon Vijay Mallya, a Forma-1-es Force India csapatfőnöke azt ígérte, hogy a következő futamig bejelenti az együttes jövő évi összeállítását, a hétvégi Abu Dhabi Nagydíj előtt elárulta: még nem született meg a nagy döntés. A silverstone-i alakulat egyébként a 6. helyért küzd, amely 9 millió dolláros bevételt jelenthet.
Stefano Domenicali, a Forma-1-es Ferrari csapatfőnöke szerint a következő szezon kulcs lesz Felipe Massa jövőjét illetően. Jövőre győzelmeket akarnak, az utóbbi futamokon ezért új ötleteket teszteltek.
Bernie Ecclestone, a Forma-1 gazdasági igazgatója bevallotta, élete egyik legrosszabb döntésének tartja, hogy 2008-ban nem állt Max Mosley, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke mellé, és hagyta távozni a szervezet éléről.
Dan Wheldon, Marco Simoncelli és Rick Huseman. Egy héten belül három élversenyző veszítette életét, ketten közülük versenybalesetben. A 2011. október 16. és 23. közötti időszak minden bizonnyal a technikai sportok valaha volt legsötétebb hete.