Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f2259931-6529-4495-8697-80f9b8475011","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A lengyel miniszterelnök a görögöket eláruló Ephialtészhez hasonlította magyar kollégáját.","shortLead":"A lengyel miniszterelnök a görögöket eláruló Ephialtészhez hasonlította magyar kollégáját.","id":"20250307_europai-unio-ukrajna-haboru-orban-viktor-donald-tusk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2259931-6529-4495-8697-80f9b8475011.jpg","index":0,"item":"ef3e06ac-8d36-459e-a4de-54f0fff316ad","keywords":null,"link":"/vilag/20250307_europai-unio-ukrajna-haboru-orban-viktor-donald-tusk","timestamp":"2025. március. 07. 15:46","title":"Tusk Orbánról: „Az európai érdekek árulója vagy hasznos idióta”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42f0152b-e530-4e22-a049-9a9efd9f2fc7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ehhez persze egy új platform is kell az autókban. ","shortLead":"Ehhez persze egy új platform is kell az autókban. ","id":"20250307_Jon-a-BYD-uj-platformja-ami-5-perc-alatt-300-kilometert-tud","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42f0152b-e530-4e22-a049-9a9efd9f2fc7.jpg","index":0,"item":"1e523a8c-c4a3-43cd-a7b5-5fe905761f5a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250307_Jon-a-BYD-uj-platformja-ami-5-perc-alatt-300-kilometert-tud","timestamp":"2025. március. 07. 08:46","title":"5 perc, 300 km: új szintre emeli az autótöltést a BYD","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több száz fős közösségi chat érkezhet hamarosan az Instagramba, a funkciót már teszteli a Meta.","shortLead":"Több száz fős közösségi chat érkezhet hamarosan az Instagramba, a funkciót már teszteli a Meta.","id":"20250307_meta-instagram-kozossegi-beszelgetes-chat-uj-funkcio-teszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b.jpg","index":0,"item":"7ce14aed-394d-44c7-bc9e-62dd3f536304","keywords":null,"link":"/tudomany/20250307_meta-instagram-kozossegi-beszelgetes-chat-uj-funkcio-teszt","timestamp":"2025. március. 07. 13:03","title":"Nagy újítást tesztel az Instagram, jöhetnek a 250 fős chatszobák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"653084c0-c34b-4bb5-9b46-1005713d2516","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Gyertek velünk, foglalkozzunk közösen nőügyekkel! – mondja. ","shortLead":"Gyertek velünk, foglalkozzunk közösen nőügyekkel! – mondja. ","id":"20250308_Magyar-Peter-nonap-uzenet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/653084c0-c34b-4bb5-9b46-1005713d2516.jpg","index":0,"item":"720a7271-9f7a-4be9-a07c-d116f7d45c82","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Magyar-Peter-nonap-uzenet-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 09:53","title":"„Segítsetek, hogy segíthessünk” - Magyar Péter nőnap alkalmából üzent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal több ennél. Egy komplex folyamat, amely számos fizikai és érzelmi változást hozhat magával: a hormontermelés lassú leállása nemcsak az életminőségre, de egészségünkre is hatással lehet. Ugyanakkor, ha tudjuk, mire van szüksége szervezetünknek ezekben a kritikus években, azzal nagyon sokat tehetünk azért, hogy egészségesen, csinosan és kiegyensúlyozottan éljük meg ezt az időszakot.","shortLead":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal...","id":"20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4.jpg","index":0,"item":"e2e84bee-af89-4016-8465-6b0f2707d9c2","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","timestamp":"2025. március. 08. 11:30","title":"Ezért nem mindegy, mit eszünk a változókor alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"1a5a7ff7-785f-4acb-96d6-9a06e62d6e10","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azóta nagyot fordult a világ a kormánnyal.","shortLead":"Azóta nagyot fordult a világ a kormánnyal.","id":"20250307_orosz-ukran-haboru-szijjarto-peter-ukrajna-europai-unio-csatlakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a5a7ff7-785f-4acb-96d6-9a06e62d6e10.jpg","index":0,"item":"89b07469-523a-4da2-bd33-19beaea479c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250307_orosz-ukran-haboru-szijjarto-peter-ukrajna-europai-unio-csatlakozas","timestamp":"2025. március. 07. 19:32","title":"Szijjártó a háború kitörésekor még azt mondta, hogy Magyarország támogatja Ukrajna EU-csatlakozását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9910ab86-ecb4-416e-b009-002d20fbc9cf","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ötödével növelte profitját tavaly az OTP Bank, az eredmény meghaladta az ezer milliárd forintot. A nyereség nagyobb része külföldről jött, jól tejeltek az év közben bekebelezett bankok is.","shortLead":"Ötödével növelte profitját tavaly az OTP Bank, az eredmény meghaladta az ezer milliárd forintot. A nyereség nagyobb...","id":"20250307_otp-bank-2024-es-eredmeny-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9910ab86-ecb4-416e-b009-002d20fbc9cf.jpg","index":0,"item":"a04df162-a48b-4c73-9384-06e6fa2351bf","keywords":null,"link":"/kkv/20250307_otp-bank-2024-es-eredmeny-profit","timestamp":"2025. március. 07. 07:57","title":"1000 milliárd forint fölé ugrott az OTP profitja tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06eab1e8-a054-468a-aca6-42048a54cce8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A produkció intimitás-koordinátora elmondta, mire figyeltek az erotikus jelenetek forgatásakor, amelyekből van bőven a sorozatban. ","shortLead":"A produkció intimitás-koordinátora elmondta, mire figyeltek az erotikus jelenetek forgatásakor, amelyekből van bőven...","id":"20250307_Hunyadi-sorozat-meztelenseg-intimitas-koordinator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06eab1e8-a054-468a-aca6-42048a54cce8.jpg","index":0,"item":"541ffaa4-0be9-448e-ad87-89617deb71ed","keywords":null,"link":"/kultura/20250307_Hunyadi-sorozat-meztelenseg-intimitas-koordinator","timestamp":"2025. március. 07. 11:37","title":"A Hunyadi showrunnere a meztelen jelenetekről: Mindenki profi és bevállalós volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Forma-1: önkéntes koplalás után jöhet a nagy zabálás
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A Forma-1 jövőjére is komoly hatással lehetnek a csapatok költségeinek jövőbeli csökkentéséről szóló tárgyalások. Bár az elmúlt években 1,2 milliárd dollár párolgott el az F1-ből, a jövőben fordulhat a kocka, ez pedig alááshatja a 2009-ben megindult racionalizálási folyamatot. Az elvileg közmegegyezés során kialakított korlátok már eddig is számos vitát szültek, s a parázs hangulatot csak fokozhatja, hogy idővel a szponzorok is visszatérnek a száguldó cirkuszba. Kétrészes sorozatunk második epizódjában azt nézzük meg, miért nem működhet hosszú távon a takarékosság az F1-ben.
Bár - ahogy előző cikkünkben jeleztük - akadt jótékony hatása az elmúlt idényekben Forma-1-es csapatok által vállalt önkéntes költségcsökkentéseknek, a jelenlegi rendszer korántsem biztos, hogy hosszútávon életképes lesz. Annak ellenére, hogy a csapatok közötti gazdasági különbségek csökkenésének idővel a pályán is meg kell mutatkoznia, ami elvileg izgalmasabb futamokat jelenthet, többen úgy vélik, hogy néhány éven belül visszatérhet a száguldó cirkuszban a korábbi esztendőkre jellemző már-már esztelen túlköltekezés.
Az ok igen egyszerű, és egy tipikus fogoly dilemmával állunk szemben: hiába lenne az összes csapat önmegtartóztatása feltehetőleg mindenki számára a legkedvezőbb változat, ha közben ott a kísértés: ha valaki a megengedettnél többet költ, versenyelőnyre tehet szert. Így minden bizonnyal lesznek "dezertőrök".
Nincs bizalom
Ennek fényében nem meglepő, hogy a 2010-ben életbe lépett büdzsékorlátozó megállapodás (Resource Restriction Agreement - RRA) már most sem működik zökkenőmentesen, s állandóak a szóváltások miatta az egyes istállók között. A tavalyi (és idei) világbajnok Red Bullt például már januárban meggyanúsították, hogy az előző idényben átlépte az engedélyezett keretet.
A Ferrari biztosan nem állítaná meg a nagymértékű költekezést
AP / Szandelszky Béla
Bár akkor viszonylag hamar elcsitult a vita, szeptemberben a Capgemini könyvvizsgáló cég - Red Bullt elmarasztaló - jelentése alapján ismét kiéleződött a konfliktus, így Christian Horner csapatfőnök megint magyarázkodni kényszerült. A Red Bull után néhány hete ráadásul a Mercedest is megvádolták, hogy áthágta a költséglimitet. Mindez jól mutatja, hogy önkéntes vállalások ide vagy oda, a teamek nem bíznak egymásban.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az egyes csapatok tényleges költése igen nehezen ellenőrizhető, hiszen az istállók a költségek egy részét könnyen elrejthetik. A teamek jelentős része ugyanis jellemzően egy nagyobb cégcsoport tagja, ez pedig lehetőséget teremt arra, hogy bizonyos ráfordítások ne a csapat könyveiben, hanem mondjuk az anyacég (a Ferrari, a McLaren, a Lotus vagy éppen a Red Bull) jelentéseiben tűnjenek fel.
Azaz az istállók papíron ugyan csökkentik a kiadásaikat, valójában azonban - számviteli trükkökkel - csak átcsoportosítják a költségeket. Ez az RRA már említett legnagyobb előnyét (a csapatok közötti különbség csökkentését) is veszélyezteti, hiszen a kisebb istállók nehezebben rejthetik el költségeiket, mint a nagyok.
A Red Bull Racing nem hiába nyerte meg az idei vb-t utcahosszal
AP
Fontos hétvégén vagyunk túl
Nem a bizalmatlanság azonban az egyetlen tényező, amely a tartós költségcsökkentések ellen szól, mert a gazdasági folyamatok is alááshatják az RRA működését. A csapatok költségvetésének racionalizálását ugyanis egyértelműen a válság tette szükségessé: a szponzorok kiszállása miatt komoly tételek tűntek el a forrásoldalról, s ezt kellett kompenzálni a kiadások lefaragásával. Azt azonban már az előző idényekben sejteni lehetett, hogy a támogatói pénzek csökkenése nem lesz tartós folyamat, s néhány éven belül ismét növekedésnek indulhat az F1 szponzori piaca.
Bár a globális gazdaság fellendülése még korántsem indult meg, már most látható, hogy a száguldó cirkusz továbbra is vonzó marketingcsatorna a cégek számára. Egyre többet olvasni új és visszatérő szponzorokról, s több autógyártó esetében is felmerült, hogy néhány éven belül saját csapattal indulna a Forma-1-ben. Az elmúlt hetekben a Volkswagen és a BMW 2013-as lehetséges rajthoz-állásáról is beszámolt a külföldi szaksajtó, de a Toyota visszatéréséről is pletykálnak.
A szponzori pénzek megugrása, a forrásoldal bővülése pedig a két évvel ezelőttivel ellentétes folyamatot indíthat meg, azaz kiadásaik növelésére késztetheti az egyes istállókat.
BMW újratöltve
Reuters
Erre utal például, hogy a költségcsökkentés mindenkori legnagyobb ellenzője, s az idén is legtöbbet költő Ferrari már az októberi vitás eseteknél erősen kritizálta az RRA-t. Néhány hete Stefano Domenicali csapatfőnök úgy fogalmazott, hogy a konstruktőrök szervezete, a FOTA keresztúthoz ért, s el kell döntenie merre haladjon tovább. A napokban azonban Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke már a gyártó Forma-1-ből való távozásának hangoztatásával igyekezett nyomatékosítani elégedetlenségét.
Éppen ezért a legutóbbi versenyhétvége kiemelkedően fontos témája volt az RRA, hiszen az előzetes tervek szerint a csapatok ismét újratárgyalják a korábbi megállapodást. Bár a szerződés teljes elvetése valószínűtlen, nem lehet kizárni, hogy a korábbiakhoz hasonlóan Abu Dzabi után újra lazítanak a feltételeken. Mindenesetre középtávon két nem túl optimista forgatókönyv kezd körvonalazódni: a fejlesztések korlátozása révén vagy egy korábbinál "fapadosabb" Forma-1 irányába indulunk el, vagy ismét szabadjára engedve a költéseket újrafújuk a 2009-ben kidurrant F1-lufit, aminek ismételt kipukkanása a mostani visszaesésnél is fájdalmasabb lehet.
Keddtől csütörtökig zajlik Abu-Dzabiban az a tesztelés, amelyet az évközi tesztilalom miatt kifejezetten a fiatal sofőrök számára írnak ki. Az Autómenedzser.hu kisokos-táblázatából megtudhatja, hogy ki, melyik csapatnál mutathatja meg tudását, s azt is, hogy a résztvevők mit tudnak felmutatni az idei szezonban.
Három esztendő alatt 40 százalékkal zuhant a Forma-1-es csapatok költségvetése, ami egyben azt is jelenti, hogy a válság kirobbanása óta több mint 1 milliárd dollár tűnt el a száguldó cirkuszból. Az istállók a krízis hazására elapadó források miatt további költségcsökkentések mellett kötelezték el magukat, komoly kérdés azonban, hogy valóban mindenki hajlandó-e betartani az önkéntes megszorításokat. Kétrészes sorozatunk első felvonásában azt tekintjük át, hogyan tűnt el 1,2 milliárd dollár az F1-ből.
Christian Horner, a Red Bull Racing csapatfőnöke dicsérte fiatal pilótáját, a német Sebastian Vettelt, aki Abu-Dzabiban bizonyította, hogy még kétszeres világbajnokként is úgy szívja magába az új információt, mint egy szivacs.
A nemzetközi sajtó elsősorban az immár kétszeres világbajnok Sebastian Vettel, a Red Bull német pilótájának peches kieséséről és Lewis Hamilton (McLaren) sima győzelméről írt a vasárnapi Forma-1-es Abu-Dzabi Nagydíj másnapján.