Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"18cc466b-5810-494a-a5c8-8b59ec2b894c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már csak pár hónapot kell várni a Grand Theft Auto VI-ra, és most egy lehetséges megjelenési dátum is kiszivárgott. ","shortLead":"Már csak pár hónapot kell várni a Grand Theft Auto VI-ra, és most egy lehetséges megjelenési dátum is kiszivárgott. ","id":"20250203_grand-theft-auto-gta6-megjelenes-datum-szivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18cc466b-5810-494a-a5c8-8b59ec2b894c.jpg","index":0,"item":"08d7f689-5544-437a-a1b7-f648cdf23e00","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_grand-theft-auto-gta6-megjelenes-datum-szivargas","timestamp":"2025. február. 03. 13:03","title":"Vésse be a naptárába: ekkor jöhet a GTA 6","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97e7b49a-b2e6-478f-b677-341addb864f5","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Miért annyira keresettek a halálesetekkel kapcsolatos tartalmak az interneten? Mitől félünk, amikor az öregedéstől félünk? Miért érezzük rokonainknak az elhunyt hírességeket? Miért nem segítenek a gyász öt fázisához hasonló félreértések szeretteink elvesztésekor? Szakemberekkel beszélgettünk a gyász új formáiról, arról, hogy mit kezdjünk a halállal, és a fókuszváltásról, amit a gyász hozhat.","shortLead":"Miért annyira keresettek a halálesetekkel kapcsolatos tartalmak az interneten? Mitől félünk, amikor az öregedéstől...","id":"20250203_hvg-nem-mondhatom-el-senkinek-halal-gyasz-gyaszkiseres-tabu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97e7b49a-b2e6-478f-b677-341addb864f5.jpg","index":0,"item":"bff319fd-2f74-474b-a802-e9ac441fa435","keywords":null,"link":"/360/20250203_hvg-nem-mondhatom-el-senkinek-halal-gyasz-gyaszkiseres-tabu","timestamp":"2025. február. 03. 19:33","title":"„Aktiválják a halálfélelmünket” – túl sokat tudunk a halálról, mégis egyre távolabb kerülünk tőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25749aa9-5f66-45d1-ad36-7038b7f725aa","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kormány lapja szerint a Direkt36 ukrajnai pénzeket kap, az oknyomozó csapat szerint a vádjaikból semmi sem igaz és várják a tényeket amik cáfolják az állításaikat.","shortLead":"A kormány lapja szerint a Direkt36 ukrajnai pénzeket kap, az oknyomozó csapat szerint a vádjaikból semmi sem igaz és...","id":"20250204_orban-csalad-uzleti-ugyek-direkt36-vad-ukran-finanszirozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25749aa9-5f66-45d1-ad36-7038b7f725aa.jpg","index":0,"item":"0b4f7209-14b7-4069-913b-8bf10908e0e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_orban-csalad-uzleti-ugyek-direkt36-vad-ukran-finanszirozas","timestamp":"2025. február. 04. 16:55","title":"Kocsis Máté szavai után a Magyar Nemzet hamar megtalálta, hol költik az ukránok a pénzt a magyar médiában, hogy besározzák Orbán Viktort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d118ceb-3224-4f24-903d-d5f469b87d19","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Princetoni Egyetem professzora – sok-sok millió amerikaival ellentétben – egyáltalán nincs meglepve azon, amit Donald Trump művelt a beiktatását követő két hétben. ","shortLead":"A Princetoni Egyetem professzora – sok-sok millió amerikaival ellentétben – egyáltalán nincs meglepve azon, amit Donald...","id":"20250204_Kim-Lane-Scheppele-trump-orban-slate-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d118ceb-3224-4f24-903d-d5f469b87d19.jpg","index":0,"item":"f715533d-f40c-4577-92a8-fbd154473555","keywords":null,"link":"/360/20250204_Kim-Lane-Scheppele-trump-orban-slate-interju","timestamp":"2025. február. 04. 07:38","title":"Kim Lane Scheppele: Eddig tökéletesen működik Trumpnál az orbáni forgatókönyv","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ae9969-1b9e-485e-b1ce-8b0ef68ebe50","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Suni Williamsnél több időt még egyetlen női űrhajós sem töltött űrsétával. Ezúttal a Nemzetközi Űrállomáson végzett el társával karbantartási munkát.","shortLead":"Suni Williamsnél több időt még egyetlen női űrhajós sem töltött űrsétával. Ezúttal a Nemzetközi Űrállomáson végzett el...","id":"20250203_nemzetkozi-urallomas-suni-williams-urseta-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ae9969-1b9e-485e-b1ce-8b0ef68ebe50.jpg","index":0,"item":"dfc316f5-5fb1-493e-a7ce-c26111d6712c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_nemzetkozi-urallomas-suni-williams-urseta-rekord","timestamp":"2025. február. 03. 11:03","title":"Rekordot döntött a NASA űrhajósa, aki nyolc hónapja „raboskodik” a Nemzetközi Űrállomáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7eac8f48-dccf-49da-be70-a30dae8fc16b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ázsiai ország a meglévő vámtételeken felül 15 százalékos vámot vet ki az amerikai szénre és LNG-re, valamint 10 százalékos vámot az amerikai nyersolajra.","shortLead":"Az ázsiai ország a meglévő vámtételeken felül 15 százalékos vámot vet ki az amerikai szénre és LNG-re, valamint 10...","id":"20250204_egyesult-allamok-donald-trump-kina-vamhaboru-buntetovam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7eac8f48-dccf-49da-be70-a30dae8fc16b.jpg","index":0,"item":"4941def5-cc43-4cc7-8964-3b9cbbaa74e6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_egyesult-allamok-donald-trump-kina-vamhaboru-buntetovam","timestamp":"2025. február. 04. 07:17","title":"Megjött Kína válaszcsapása Donald Trump büntetővámjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ab57d08-1cd7-4a9c-a2c0-51581cab4f25","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az MCC műhelyvezetője, Sebestyén Géza bármilyen számsorból képes ugyanazt a következtetést levonni.","shortLead":"Az MCC műhelyvezetője, Sebestyén Géza bármilyen számsorból képes ugyanazt a következtetést levonni.","id":"20250204_mcc-szegenyseg-tojas-ksh-sebestyen-geza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ab57d08-1cd7-4a9c-a2c0-51581cab4f25.jpg","index":0,"item":"e2ef7b5a-ab1f-4069-8a4a-f38b5f269c94","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_mcc-szegenyseg-tojas-ksh-sebestyen-geza","timestamp":"2025. február. 04. 15:40","title":"A tévék és telefonok után most a tojásfogyasztásból vezette le az MCC-s elemző, hogy megszűnt Magyarországon a szegénység","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"607c458a-d857-434b-b05d-cd07a68f2dcd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Xiaomi SU7 Ultra kevesebb, mint 2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-km/h-ra.","shortLead":"A Xiaomi SU7 Ultra kevesebb, mint 2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-km/h-ra.","id":"20250203_mar-sorozatban-gyartjak-a-xiaomi-su7-ultra-magyarorszagon-is-tesztelt-1500-loeros-autojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/607c458a-d857-434b-b05d-cd07a68f2dcd.jpg","index":0,"item":"0c8c24b9-c66b-4148-b16a-383d5a7ba24f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_mar-sorozatban-gyartjak-a-xiaomi-su7-ultra-magyarorszagon-is-tesztelt-1500-loeros-autojat","timestamp":"2025. február. 03. 07:21","title":"Már sorozatban gyártják a Xiaomi Magyarországon is tesztelt 1500+ lóerős autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Forma-1: önkéntes koplalás után jöhet a nagy zabálás
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A Forma-1 jövőjére is komoly hatással lehetnek a csapatok költségeinek jövőbeli csökkentéséről szóló tárgyalások. Bár az elmúlt években 1,2 milliárd dollár párolgott el az F1-ből, a jövőben fordulhat a kocka, ez pedig alááshatja a 2009-ben megindult racionalizálási folyamatot. Az elvileg közmegegyezés során kialakított korlátok már eddig is számos vitát szültek, s a parázs hangulatot csak fokozhatja, hogy idővel a szponzorok is visszatérnek a száguldó cirkuszba. Kétrészes sorozatunk második epizódjában azt nézzük meg, miért nem működhet hosszú távon a takarékosság az F1-ben.
Bár - ahogy előző cikkünkben jeleztük - akadt jótékony hatása az elmúlt idényekben Forma-1-es csapatok által vállalt önkéntes költségcsökkentéseknek, a jelenlegi rendszer korántsem biztos, hogy hosszútávon életképes lesz. Annak ellenére, hogy a csapatok közötti gazdasági különbségek csökkenésének idővel a pályán is meg kell mutatkoznia, ami elvileg izgalmasabb futamokat jelenthet, többen úgy vélik, hogy néhány éven belül visszatérhet a száguldó cirkuszban a korábbi esztendőkre jellemző már-már esztelen túlköltekezés.
Az ok igen egyszerű, és egy tipikus fogoly dilemmával állunk szemben: hiába lenne az összes csapat önmegtartóztatása feltehetőleg mindenki számára a legkedvezőbb változat, ha közben ott a kísértés: ha valaki a megengedettnél többet költ, versenyelőnyre tehet szert. Így minden bizonnyal lesznek "dezertőrök".
Nincs bizalom
Ennek fényében nem meglepő, hogy a 2010-ben életbe lépett büdzsékorlátozó megállapodás (Resource Restriction Agreement - RRA) már most sem működik zökkenőmentesen, s állandóak a szóváltások miatta az egyes istállók között. A tavalyi (és idei) világbajnok Red Bullt például már januárban meggyanúsították, hogy az előző idényben átlépte az engedélyezett keretet.
A Ferrari biztosan nem állítaná meg a nagymértékű költekezést
AP / Szandelszky Béla
Bár akkor viszonylag hamar elcsitult a vita, szeptemberben a Capgemini könyvvizsgáló cég - Red Bullt elmarasztaló - jelentése alapján ismét kiéleződött a konfliktus, így Christian Horner csapatfőnök megint magyarázkodni kényszerült. A Red Bull után néhány hete ráadásul a Mercedest is megvádolták, hogy áthágta a költséglimitet. Mindez jól mutatja, hogy önkéntes vállalások ide vagy oda, a teamek nem bíznak egymásban.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az egyes csapatok tényleges költése igen nehezen ellenőrizhető, hiszen az istállók a költségek egy részét könnyen elrejthetik. A teamek jelentős része ugyanis jellemzően egy nagyobb cégcsoport tagja, ez pedig lehetőséget teremt arra, hogy bizonyos ráfordítások ne a csapat könyveiben, hanem mondjuk az anyacég (a Ferrari, a McLaren, a Lotus vagy éppen a Red Bull) jelentéseiben tűnjenek fel.
Azaz az istállók papíron ugyan csökkentik a kiadásaikat, valójában azonban - számviteli trükkökkel - csak átcsoportosítják a költségeket. Ez az RRA már említett legnagyobb előnyét (a csapatok közötti különbség csökkentését) is veszélyezteti, hiszen a kisebb istállók nehezebben rejthetik el költségeiket, mint a nagyok.
A Red Bull Racing nem hiába nyerte meg az idei vb-t utcahosszal
AP
Fontos hétvégén vagyunk túl
Nem a bizalmatlanság azonban az egyetlen tényező, amely a tartós költségcsökkentések ellen szól, mert a gazdasági folyamatok is alááshatják az RRA működését. A csapatok költségvetésének racionalizálását ugyanis egyértelműen a válság tette szükségessé: a szponzorok kiszállása miatt komoly tételek tűntek el a forrásoldalról, s ezt kellett kompenzálni a kiadások lefaragásával. Azt azonban már az előző idényekben sejteni lehetett, hogy a támogatói pénzek csökkenése nem lesz tartós folyamat, s néhány éven belül ismét növekedésnek indulhat az F1 szponzori piaca.
Bár a globális gazdaság fellendülése még korántsem indult meg, már most látható, hogy a száguldó cirkusz továbbra is vonzó marketingcsatorna a cégek számára. Egyre többet olvasni új és visszatérő szponzorokról, s több autógyártó esetében is felmerült, hogy néhány éven belül saját csapattal indulna a Forma-1-ben. Az elmúlt hetekben a Volkswagen és a BMW 2013-as lehetséges rajthoz-állásáról is beszámolt a külföldi szaksajtó, de a Toyota visszatéréséről is pletykálnak.
A szponzori pénzek megugrása, a forrásoldal bővülése pedig a két évvel ezelőttivel ellentétes folyamatot indíthat meg, azaz kiadásaik növelésére késztetheti az egyes istállókat.
BMW újratöltve
Reuters
Erre utal például, hogy a költségcsökkentés mindenkori legnagyobb ellenzője, s az idén is legtöbbet költő Ferrari már az októberi vitás eseteknél erősen kritizálta az RRA-t. Néhány hete Stefano Domenicali csapatfőnök úgy fogalmazott, hogy a konstruktőrök szervezete, a FOTA keresztúthoz ért, s el kell döntenie merre haladjon tovább. A napokban azonban Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke már a gyártó Forma-1-ből való távozásának hangoztatásával igyekezett nyomatékosítani elégedetlenségét.
Éppen ezért a legutóbbi versenyhétvége kiemelkedően fontos témája volt az RRA, hiszen az előzetes tervek szerint a csapatok ismét újratárgyalják a korábbi megállapodást. Bár a szerződés teljes elvetése valószínűtlen, nem lehet kizárni, hogy a korábbiakhoz hasonlóan Abu Dzabi után újra lazítanak a feltételeken. Mindenesetre középtávon két nem túl optimista forgatókönyv kezd körvonalazódni: a fejlesztések korlátozása révén vagy egy korábbinál "fapadosabb" Forma-1 irányába indulunk el, vagy ismét szabadjára engedve a költéseket újrafújuk a 2009-ben kidurrant F1-lufit, aminek ismételt kipukkanása a mostani visszaesésnél is fájdalmasabb lehet.
Keddtől csütörtökig zajlik Abu-Dzabiban az a tesztelés, amelyet az évközi tesztilalom miatt kifejezetten a fiatal sofőrök számára írnak ki. Az Autómenedzser.hu kisokos-táblázatából megtudhatja, hogy ki, melyik csapatnál mutathatja meg tudását, s azt is, hogy a résztvevők mit tudnak felmutatni az idei szezonban.
Három esztendő alatt 40 százalékkal zuhant a Forma-1-es csapatok költségvetése, ami egyben azt is jelenti, hogy a válság kirobbanása óta több mint 1 milliárd dollár tűnt el a száguldó cirkuszból. Az istállók a krízis hazására elapadó források miatt további költségcsökkentések mellett kötelezték el magukat, komoly kérdés azonban, hogy valóban mindenki hajlandó-e betartani az önkéntes megszorításokat. Kétrészes sorozatunk első felvonásában azt tekintjük át, hogyan tűnt el 1,2 milliárd dollár az F1-ből.
Christian Horner, a Red Bull Racing csapatfőnöke dicsérte fiatal pilótáját, a német Sebastian Vettelt, aki Abu-Dzabiban bizonyította, hogy még kétszeres világbajnokként is úgy szívja magába az új információt, mint egy szivacs.
A nemzetközi sajtó elsősorban az immár kétszeres világbajnok Sebastian Vettel, a Red Bull német pilótájának peches kieséséről és Lewis Hamilton (McLaren) sima győzelméről írt a vasárnapi Forma-1-es Abu-Dzabi Nagydíj másnapján.