szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Bernie Ecclestone, a Forma-1 gazdasági igazgatója szerint a közeljövőben Európa egyre jobban kiszorul a sorozatból, és csak öt helyszínen rendez majd futamokat. Veszélyben van a Magyar Nagydíj?.

A Forma-1-et gyökerei és tradíciói Európához kötik, emiatt központja is itt van. Ez az istállóknak is kényelmesebb és költséghatékonyabb, hiszen valamennyi csapat központja Nagy-Britanniában, Olaszországban, Svájcban vagy Spanyolországban van. A 2011-es szezonban a 19 futamból kilencet rendeztek a kontinensen (Török Nagydíj, Spanyol Nagydíj, Monacói Nagydíj, Európai Nagydíj, Brit Nagydíj, Német Nagydíj, Magyar Nagydíj, Belga Nagydíj, és Olasz Nagydíj), ez azonban már jövőre csökkenni fog, Isztambul ugyanis kikerül a programból.

Bernie Ecclestone szerint azonban még ez a szám is túl magas, szerinte a közeljövőben ötre fog csökkenni az Európai futamok száma. "Az elkövetkező pár Európában csak öt futam marad majd - mondta az üzletember a spanyol Marcának adott interjúban. - Azt hiszem, Európának vége. Jó hely a turizmus számára, de ennyi, semmi több. Európa már a múlté."

Azt persze a 80 éves Ecclestone is tudja, hogy itt van a sportág bölcsője, de ez nem hatja meg. "Valóban az volt, de csak volt" - reagált szűkszavúan a kérdésre. Azt évek óta tudni, hogy a F1 gazdasági igazgatója új helyszínekben gondolkodik, de ezzel párhuzamosan nem szeretné a versenyek számát húsznál többre növelni.

India - keleten már ott a Forma-1 - Nagyítás-fotógalériánk az idei szezonról. Kattintson a képre!
MTI / EPA

A változatosság tehát csak a régebbi helyszínek ideiglenes vagy végleges megszüntetésével lehetséges. Új helyszínként jövőre jön a texasi Austin és az Amerikai Nagydíj, de könnyen lehet, hogy pár év múlva indul még egy futam a tengerentúlon, a rendezés első számú jelöltje New Jersey. 2014-ben várhatóan bekerül a naptárba az Orosz Nagydíj is, Szocsival már szerződést is kötöttek az illetékesek, de lehetséges helyszínként tervbe van véve Dél-Afrika és Mexikó is.

Mi a helyzet a Magyar Nagydíjjal?

A Hungaroring Zrt. elnök-vezérigazgatója a Digi Sport televíziós csatorna pénteki Reggeli Start című műsorában az autós gyorsasági világbajnoki futam megrendezését nagyon jó üzletnek nevezte az ország számára, és nem fél attól, hogy a Magyar Nagydíj lesz az egyik olyan európai verseny, amelyik kikerül a versenynaptárból. Bernie Ecclestone, a Forma-1 elsőszámú ugyanis úgy nyilatkozott, hogy a jövőben várhatóan csak öt európai futam lesz az F1-es naptárban.

"Nagyon jó a viszonyunk Bernie Ecclestone úrral, s szerintem a mi szerződésünk biztonságban van. Ha tudjuk teljesíteni azokat a feltételeket, amelyeket a szerződésben vállaltunk, akkor úgy érzem, 2016-ig nem vagyunk veszélyben" – hangsúlyozta Gyulay, aki szerint a két spanyol verseny közül az egyiknek, valamint a belga futamnak van a legnagyobb esélye arra, hogy kivegyék a programból. Hozzátette: ahhoz, hogy utána is legyen verseny Magyarországon, két-három év múlva el kell kezdeni tárgyalni a hosszabbításról, s 2014-ben jelentős beruházást kell elvégezni a mogyoródi pályán. Ennek pontos összegét nem nevezte meg, csak annyit mondott, hogy ez kevesebbe kerül majd, mint egy futballstadion felépítése. Az elnök-vezérigazgató ugyanakkor elismerte, hogy a Hungaroring a legrégebbi pálya a jelenlegi Forma-1-es helyszínek között.

Hungaroring 2011 - nézze meg képeinket!
AP / Szandelszky Béla

"A főépület és a lelátórendszer sem mondható nagyon korszerűnek, ennek ellenére a csapatok és az FIA is nagyon szereti a mi pályánkat. Ezzel kapcsolatban nincs félelmem" – fogalmazott, majd azzal folytatta, a mogyoródi helyszín és a modern Forma-1-es pályák között akkora a különbség, mint futballhasonlattal élve a Hungária körúti MTK-stadion és a müncheni Allianz Aréna között. "Az biztosan nem fog menni, hogy 2014-ben azt mondjuk Ecclestone-nak: hosszabbítsuk meg a szerződést, majd mutatunk neki egy makettet, hogy a pálya 2016 után így fog kinézni." - tette hozzá. Gyulay hangsúlyozta, ez a jelentős fejlesztés nem kizárólag állami pénzből valósulhat meg, mert felhasználhatnak hozzá pályázati pénzeket, s van a fiókjában egy olyan terv is, amelynek megvalósításával önfenntartóvá lehetne tenni a pályát: "Ne feledjük, hogy Mogyoródon egy 128 hektáros sportingatlanról van szó. Mondok egy példát: akár megújuló energiával is lehetne fűteni, vagy világítani. Lehetne áramot is termelni, rengeteg lehetőség van, s vizsgáljuk a pályázati lehetőségeket is. Ne csak azt mondjuk, hogy ennyi pénz kell, hanem azt is, hogy a pálya a saját lábán álljon meg."

Az elnök-vezérigazgató elárulta, akkor ugrik ki majd a fiókjából ez a terv, amikor megnyílnak a pályázati lehetőségek. "Akkor oda kell állni az aktuális kormány elé, s azt mondani, hogy nekünk van egy olyan tervünk, amivel a pálya megállhat a saját lábán. És azt is be tudjuk bizonyítani, hogy egy év alatt nyereségessé tudtuk tenni magát a gazdasági társaságot és ez nagy eredmény" – fogalmazott, majd hozzátette, idén valószínűleg nyereséggel zár a Hungaroring Zrt., ráadásul úgy, hogy ebben az évben 380 millió forint hitelt is visszafizetett.

A pálya kihasználtságával kapcsolatban elmondta: idén körülbelül száznegyven egynéhány napon hasznosították a pályát, s 111 nap már jövőre is le van kötve. Véleménye szerint ez egy nagyon jó szám, mert az időjárás miatt egy évben maximum 160-170 nap lehet használni a Hungaroringet. Beszélt arról is, hogy most már a zrt. saját csapatot állított fel a pálya értékesítésére, s céljuk, hogy jövőre is minél több olyan esemény legyen a pályán, amely sok magyar nézőt vonz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!