szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lewis Hamilton heroikus csatában legyőzte Sebastian Vettelt a Forma-1-es Amerikai Nagydíjon, Austinban, ahol Fernando Alonso a 3. helyen futott, így marad a körömrágás: a Red Bull csak a konstruktőri titulust biztosította be, az egyéni világbajnoki cím sorsa a jövő hétvégén esedékes Brazíliai évadzárón dől majd el.

Ha Amerika, akkor Lewis Hamilton: így lehet sommázni a Forma-1 és az Egyesült Államok jelenkori viszonyát, ugyanis az USA legutóbbi, 2007-ben, Indianapolisban tartott nagydíja után a nagy austini visszatérés alkalmával is a McLaren versenyzője állhatott a dobogó legfelső fokára. Noha az időmérő edzésen hajszálnyival kikapott Sebastian Vetteltől, a britnek a futamon sikerült legyőznie a Red Bull klasszisát és ezzel komoly szívességet tett a 3. pozícióban leintett Fernando Alonsónak: ugyan a Ferrari spanyoljának hátránya 13 pontnyira nőtt Vettelhez képest, de legalább életben maradt a bajnoki esélye a jövő hétvégén esedékes brazíliai évadzáróra is.

Míg Vettel a rajtnál megőrizte az elsőséget, addig Hamilton alulmaradt a másik Red Bullal, Mark Webberrel szemben, így amikor a mezőny a vészjósló előrejelzésektől eltérően incidensektől mentesen elfordult a dombra felmenő, szűk balos 1-es kanyarnál, a McLaren a 3. helyen haladt. Többszöri próbálkozás után, a 4. körben Hamilton a 12-es kanyarnál legyűrte Webbert és nekilátott Vettel hosszas üldözésének. A brit a 20., a német a 21. fordulóban váltott a keményebb keverékű Pirellikre, ami nem eredményezett helycserét.

Hamilton a Pirelli győzelmi cowboy kalapjában
McLaren

Noha a McLaren végig lőtávolban volt, Hamilton képtelen volt megelőzni az alacsonyabb végsebességű, azonban a kigyorsításoknál látványosan jobb Red Bullt. Az előzés csak 14 körrel a leintés előtt jött össze a britnek: a 12-es kanyarnál a DRS bevetésével elment Vettel mellett, azonban a hátralevő körökben nem sikerült jelentősebb előnyre szert tennie, így a kockás zászló alatt mindössze 6 tizeddel hamarabb haladt át, mint a bajnokság éllovasa.

„Csodálatos hétvége volt. Nagy kihívásnak ígérkezett, hogy legyőzzük a Red Bullt és Sebastiant, de végül megcsináltuk. Büszke vagyok rá, hogy én lettem az első győztes ezen az új pályán” – mondta a McLarentől az évad végén a Mercedeshez igazoló Hamilton, akinek idei negyedik, pályafutása huszonegyedik sikere után a zárófutamon még lehet esélye az egyéni tabella bronzérmes pozíciójának megszerzésére.

Vettel az egyik lekörözendő HRT-t, Narain Karthikeyant okolta amiatt, hogy Hamilton előzési pozícióba tudott kerülni: „Úgy tűnt, hogy minden rendben van, de sajnos a forgalom nem játszott a kezemre. Lewis közel került, nyitotta a DRS-t és teljesen mindegy volt, hogy melyik oldalra húzódom. Jól használta ki a kínálkozó lehetőséget. A srácok a csapatban büszkék lehetnek magukra, megérdemelnek egy italt most, hogy megvédtük a konstruktőri vb-címet” – fogalmazott a harmadik bajnoki titulusára hajtó német.

Red Bull: a konstruktőri vb-cím már megvan
Red Bull

Alonsónak egyébként nem csak Hamilton tett szívességet, hanem Felipe Massa is: a kvalifikáción a harmatgyenge 9. időt autózó spanyol a futamon a Lotus-versenyző Romain Grosjean váltócseréjének köszönhetően egyébként is előreléphetett egy pozíciót, amit órákkal a verseny előtt a Ferrari egy ellentmondásos húzás révén egy újabb pozícióval fejelt meg. A vörösök feltörték Massa váltóján a plombát, így a brazil a 6. helyett a 11.rajtkockából vágott neki a távnak, míg a spanyol nyert egy újabb helyet és a pálya tisztább oldaláról rajtolhatott.

A hispán élt is a lehetőséggel: a kialvó piros lámpák után a 4. pozícióba lépett előre, a 16. körben pedig megörökölte a 3. helyet a kieső Webbertől: az ausztrál RB8-asán előbb a KERS döglött be, majd kisvártatva az új fejlesztésű, élesben első ízben használt generátor is megadta magát. A maranellóiak vb-aspiránsa a gyatra kvalifikáció után aligha számíthatott jobbra a dobogó legalacsonyabb fokánál, ráadásul a kerékcseréje sem sikerült jól: a jobb hátsó abroncsot csak nehézkesen tudták levenni a szerelők, így a szerviz 6,3 másodpercig tartott.

„Mivel ma képtelenek voltunk olyan tempóra, mint Lewis és Sebastian, ez az eredmény felér egy győzelemmel. Péntek este, az edzések után, majd a tegnapi időmérő edzés után sem gondoltuk volna, hogy mindössze három pontot fogok veszíteni. Elégedettnek kell lennünk” – mondta a ferraris, akinek Brazíliában így is komoly fegyvertényt kellene véghezvinnie ahhoz, hogy elhappolhassa a bajnoki címet Vettel orra elől: ha győz is Interlagosban, a német nem végezhet az első négy között…

Massa szezonbeli egyik legjobb teljesítményével a 11. helyről indulva végül csapattársa mögött, a 4. pozícióban futott be. A jó versenytempót bátor előzésekre váltó brazil a másik McLarent, Jenson Button utasította maga mögé: a 12. helyről, kemény abroncsokon startoló brit az első körben visszaesett a 16. pozícióba, viszont az abroncsokkal jól sáfárkodva egészen a 35. körig elhúzta a kerékcserét, amivel számos pozíciót nyert. A szerviz után a Lotusokat nagy csatában utasította maga mögé: az 5. körben megpördülő, így a 22. pozícióból felkapaszkodva végül a 7. helyen befutó Grosjeant a 39. körben, míg a 6. pozícióban leintett Kimi Räikkönent jónéhány próbálkozás után a 46. fordulóban tudta legyűrni.

Alonso mentett és tovább reménykedhet
Ferrari

A Lotusok mögött az egész hétvégés remek teljesítményét értékes pontokkal megkoronázó Force India-menő, Nico Hülkenberg futott be, akit az utolsó két pontszerző helyen a Williams párosa, Pastor Maldonado és Bruno Senna követett. A venezuelai 3 körrel a leintés előtt, az 1-es kanyarnál egy kőkemény, kerék a kerék melletti csatában gyűrte le brazil márkatársát.

Sergio Perez, az austini pályát valósággal megszálló mexikói drukkerek elsőszámú kedvence az utolsó pontról lemaradva 11. lett a Sauberrel, maga mögé utasítva a Toro Rosso versenyzőjét, Daniel Ricciardót. A 18. helyről startoló ausztrál a viadal első felében ígéretesen muzsikált: kerékcseréjét egészen a 30. körig elhúzta, így feljött egészen az 5. pozícióba, de stratégiája végül nem lett kifizetődő. A Red Bull-junioregylet másik versenyzője, Jean-Eric Vergne el sem jutott a célig, a francia műszaki hiba miatt már a 15. körben kiesett.

Nem alakult jól a Mercedes versenye sem: a texasi hétvége során végig hullámzó teljesítményt nyújtó csillagosoknál Nico Rosberg a 13., Michael Schumacher a 16. helyen zárt, így a különítmény képtelen volt megszakítani a japán futam óta tartó pontínséget.

A leghátsó régióban a Caterhamek Vitalij Petrov vezérletével visszavágtak a Marussiáknak a kvalifikációs vereségért, a konstruktőri tabella 10. helyéért dúló ádáz küzdelemben azonban még mindig a rakétavörös-fekete együttes áll jobban.

Az Amerikai Nagydíj végeredménye:

1.

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

60 kör, 1:35:55.269

2.

Sebastian Vettel

Red Bull Racing-Renault

+0.6

3.

Fernando Alonso

Ferrari

+39.2

4.

Felipe Massa

Ferrari

+46.0

5.

Jenson Button

McLaren-Mercedes

+56.4

6.

Kimi Räikkönen

Lotus-Renault

+1:04.4

7.

Romain Grosjean

Lotus-Renault

+1:10.3

8.

Nico Hulkenberg

Force India-Mercedes

+1:13.7

9.

Pastor Maldonado

Williams-Renault

+1:14.5

10.

Bruno Senna

Williams-Renault

+1:15.1

11.

Sergio Perez

Sauber-Ferrari

+1:24.3

12.

Daniel Ricciardo

STR-Ferrari

+1: 24.8

13.

Nico Rosberg

Mercedes

+1:25.5

14.

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

+1 kör

15.

Paul di Resta

Force India-Mercedes

+1 kör

16.

Michael Schumacher

Mercedes

+1 kör

17.

Vitaly Petrov

Caterham-Renault

+1 kör

18.

Heikki Kovalainen

Caterham-Renault

+1 kör

19.

Timo Glock

Marussia-Cosworth

+1 kör

20.

Charles Pic

Marussia-Cosworth

+2 kör

21.

Pedro de la Rosa

HRT-Cosworth

+2 kör

22.

Narain Karthikeyan

HRT-Cosworth

+2 kör

 

 

 

 

Nem értek célba:

 

 

 

 

 

Mark Webber

Red Bull Racing-Renault

Generátor

 

Jean-Eric Vergne

STR-Ferrari

Felfüggesztés

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!