szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lewis Hamilton heroikus csatában legyőzte Sebastian Vettelt a Forma-1-es Amerikai Nagydíjon, Austinban, ahol Fernando Alonso a 3. helyen futott, így marad a körömrágás: a Red Bull csak a konstruktőri titulust biztosította be, az egyéni világbajnoki cím sorsa a jövő hétvégén esedékes Brazíliai évadzárón dől majd el.

Ha Amerika, akkor Lewis Hamilton: így lehet sommázni a Forma-1 és az Egyesült Államok jelenkori viszonyát, ugyanis az USA legutóbbi, 2007-ben, Indianapolisban tartott nagydíja után a nagy austini visszatérés alkalmával is a McLaren versenyzője állhatott a dobogó legfelső fokára. Noha az időmérő edzésen hajszálnyival kikapott Sebastian Vetteltől, a britnek a futamon sikerült legyőznie a Red Bull klasszisát és ezzel komoly szívességet tett a 3. pozícióban leintett Fernando Alonsónak: ugyan a Ferrari spanyoljának hátránya 13 pontnyira nőtt Vettelhez képest, de legalább életben maradt a bajnoki esélye a jövő hétvégén esedékes brazíliai évadzáróra is.

Míg Vettel a rajtnál megőrizte az elsőséget, addig Hamilton alulmaradt a másik Red Bullal, Mark Webberrel szemben, így amikor a mezőny a vészjósló előrejelzésektől eltérően incidensektől mentesen elfordult a dombra felmenő, szűk balos 1-es kanyarnál, a McLaren a 3. helyen haladt. Többszöri próbálkozás után, a 4. körben Hamilton a 12-es kanyarnál legyűrte Webbert és nekilátott Vettel hosszas üldözésének. A brit a 20., a német a 21. fordulóban váltott a keményebb keverékű Pirellikre, ami nem eredményezett helycserét.

Hamilton a Pirelli győzelmi cowboy kalapjában
©

Noha a McLaren végig lőtávolban volt, Hamilton képtelen volt megelőzni az alacsonyabb végsebességű, azonban a kigyorsításoknál látványosan jobb Red Bullt. Az előzés csak 14 körrel a leintés előtt jött össze a britnek: a 12-es kanyarnál a DRS bevetésével elment Vettel mellett, azonban a hátralevő körökben nem sikerült jelentősebb előnyre szert tennie, így a kockás zászló alatt mindössze 6 tizeddel hamarabb haladt át, mint a bajnokság éllovasa.

„Csodálatos hétvége volt. Nagy kihívásnak ígérkezett, hogy legyőzzük a Red Bullt és Sebastiant, de végül megcsináltuk. Büszke vagyok rá, hogy én lettem az első győztes ezen az új pályán” – mondta a McLarentől az évad végén a Mercedeshez igazoló Hamilton, akinek idei negyedik, pályafutása huszonegyedik sikere után a zárófutamon még lehet esélye az egyéni tabella bronzérmes pozíciójának megszerzésére.

Vettel az egyik lekörözendő HRT-t, Narain Karthikeyant okolta amiatt, hogy Hamilton előzési pozícióba tudott kerülni: „Úgy tűnt, hogy minden rendben van, de sajnos a forgalom nem játszott a kezemre. Lewis közel került, nyitotta a DRS-t és teljesen mindegy volt, hogy melyik oldalra húzódom. Jól használta ki a kínálkozó lehetőséget. A srácok a csapatban büszkék lehetnek magukra, megérdemelnek egy italt most, hogy megvédtük a konstruktőri vb-címet” – fogalmazott a harmadik bajnoki titulusára hajtó német.

Red Bull: a konstruktőri vb-cím már megvan
©

Alonsónak egyébként nem csak Hamilton tett szívességet, hanem Felipe Massa is: a kvalifikáción a harmatgyenge 9. időt autózó spanyol a futamon a Lotus-versenyző Romain Grosjean váltócseréjének köszönhetően egyébként is előreléphetett egy pozíciót, amit órákkal a verseny előtt a Ferrari egy ellentmondásos húzás révén egy újabb pozícióval fejelt meg. A vörösök feltörték Massa váltóján a plombát, így a brazil a 6. helyett a 11.rajtkockából vágott neki a távnak, míg a spanyol nyert egy újabb helyet és a pálya tisztább oldaláról rajtolhatott.

A hispán élt is a lehetőséggel: a kialvó piros lámpák után a 4. pozícióba lépett előre, a 16. körben pedig megörökölte a 3. helyet a kieső Webbertől: az ausztrál RB8-asán előbb a KERS döglött be, majd kisvártatva az új fejlesztésű, élesben első ízben használt generátor is megadta magát. A maranellóiak vb-aspiránsa a gyatra kvalifikáció után aligha számíthatott jobbra a dobogó legalacsonyabb fokánál, ráadásul a kerékcseréje sem sikerült jól: a jobb hátsó abroncsot csak nehézkesen tudták levenni a szerelők, így a szerviz 6,3 másodpercig tartott.

„Mivel ma képtelenek voltunk olyan tempóra, mint Lewis és Sebastian, ez az eredmény felér egy győzelemmel. Péntek este, az edzések után, majd a tegnapi időmérő edzés után sem gondoltuk volna, hogy mindössze három pontot fogok veszíteni. Elégedettnek kell lennünk” – mondta a ferraris, akinek Brazíliában így is komoly fegyvertényt kellene véghezvinnie ahhoz, hogy elhappolhassa a bajnoki címet Vettel orra elől: ha győz is Interlagosban, a német nem végezhet az első négy között…

Massa szezonbeli egyik legjobb teljesítményével a 11. helyről indulva végül csapattársa mögött, a 4. pozícióban futott be. A jó versenytempót bátor előzésekre váltó brazil a másik McLarent, Jenson Button utasította maga mögé: a 12. helyről, kemény abroncsokon startoló brit az első körben visszaesett a 16. pozícióba, viszont az abroncsokkal jól sáfárkodva egészen a 35. körig elhúzta a kerékcserét, amivel számos pozíciót nyert. A szerviz után a Lotusokat nagy csatában utasította maga mögé: az 5. körben megpördülő, így a 22. pozícióból felkapaszkodva végül a 7. helyen befutó Grosjeant a 39. körben, míg a 6. pozícióban leintett Kimi Räikkönent jónéhány próbálkozás után a 46. fordulóban tudta legyűrni.

Alonso mentett és tovább reménykedhet
©

A Lotusok mögött az egész hétvégés remek teljesítményét értékes pontokkal megkoronázó Force India-menő, Nico Hülkenberg futott be, akit az utolsó két pontszerző helyen a Williams párosa, Pastor Maldonado és Bruno Senna követett. A venezuelai 3 körrel a leintés előtt, az 1-es kanyarnál egy kőkemény, kerék a kerék melletti csatában gyűrte le brazil márkatársát.

Sergio Perez, az austini pályát valósággal megszálló mexikói drukkerek elsőszámú kedvence az utolsó pontról lemaradva 11. lett a Sauberrel, maga mögé utasítva a Toro Rosso versenyzőjét, Daniel Ricciardót. A 18. helyről startoló ausztrál a viadal első felében ígéretesen muzsikált: kerékcseréjét egészen a 30. körig elhúzta, így feljött egészen az 5. pozícióba, de stratégiája végül nem lett kifizetődő. A Red Bull-junioregylet másik versenyzője, Jean-Eric Vergne el sem jutott a célig, a francia műszaki hiba miatt már a 15. körben kiesett.

Nem alakult jól a Mercedes versenye sem: a texasi hétvége során végig hullámzó teljesítményt nyújtó csillagosoknál Nico Rosberg a 13., Michael Schumacher a 16. helyen zárt, így a különítmény képtelen volt megszakítani a japán futam óta tartó pontínséget.

A leghátsó régióban a Caterhamek Vitalij Petrov vezérletével visszavágtak a Marussiáknak a kvalifikációs vereségért, a konstruktőri tabella 10. helyéért dúló ádáz küzdelemben azonban még mindig a rakétavörös-fekete együttes áll jobban.

Az Amerikai Nagydíj végeredménye:

1.

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

60 kör, 1:35:55.269

2.

Sebastian Vettel

Red Bull Racing-Renault

+0.6

3.

Fernando Alonso

Ferrari

+39.2

4.

Felipe Massa

Ferrari

+46.0

5.

Jenson Button

McLaren-Mercedes

+56.4

6.

Kimi Räikkönen

Lotus-Renault

+1:04.4

7.

Romain Grosjean

Lotus-Renault

+1:10.3

8.

Nico Hulkenberg

Force India-Mercedes

+1:13.7

9.

Pastor Maldonado

Williams-Renault

+1:14.5

10.

Bruno Senna

Williams-Renault

+1:15.1

11.

Sergio Perez

Sauber-Ferrari

+1:24.3

12.

Daniel Ricciardo

STR-Ferrari

+1: 24.8

13.

Nico Rosberg

Mercedes

+1:25.5

14.

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

+1 kör

15.

Paul di Resta

Force India-Mercedes

+1 kör

16.

Michael Schumacher

Mercedes

+1 kör

17.

Vitaly Petrov

Caterham-Renault

+1 kör

18.

Heikki Kovalainen

Caterham-Renault

+1 kör

19.

Timo Glock

Marussia-Cosworth

+1 kör

20.

Charles Pic

Marussia-Cosworth

+2 kör

21.

Pedro de la Rosa

HRT-Cosworth

+2 kör

22.

Narain Karthikeyan

HRT-Cosworth

+2 kör

 

 

 

 

Nem értek célba:

 

 

 

 

 

Mark Webber

Red Bull Racing-Renault

Generátor

 

Jean-Eric Vergne

STR-Ferrari

Felfüggesztés

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
És akkor Trump örülhet, hogy kap nyugdíjat az elnöki évek után

És akkor Trump örülhet, hogy kap nyugdíjat az elnöki évek után

A Trump elleni impeachment eljárás a február 8-i héten kezdődik

A Trump elleni impeachment eljárás a február 8-i héten kezdődik

Megváltozhat a Skoda százéves emblémája

Megváltozhat a Skoda százéves emblémája