Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ab864277-5ac2-4518-9c86-db7a0635018a","c_author":"Fülöp István","category":"kkv","description":"Gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben – a konszolidáció éve volt 2024 magyar a piacon, több kisebb céget is bekebeleztek a tőkeerős nemzetközi szolgáltatók. A közel hatezer automata több mint 80 százaléka két nagy szereplő kezében összpontosul. ","shortLead":"Gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben – a konszolidáció éve volt 2024...","id":"20250103_csomagautomata-csomagpont-packeta-gls-atrendezodes-konszolidacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab864277-5ac2-4518-9c86-db7a0635018a.jpg","index":0,"item":"731b6d6d-1228-4ab7-8e9a-5440dabf86ac","keywords":null,"link":"/kkv/20250103_csomagautomata-csomagpont-packeta-gls-atrendezodes-konszolidacio-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 10:48","title":"Rohamtempóban nő a csomagautomaták száma, mégis gyakoriak a fennakadások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","shortLead":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","id":"20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be.jpg","index":0,"item":"c52729ed-3516-424d-b9a0-b604adc79de0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","timestamp":"2025. január. 03. 09:52","title":"Itt az elektromos Suzuki Vitara új koreai kihívója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db1fe1e8-21a5-437b-9244-21f342c8a554","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy Szlovákiában vásárolt tűzijáték okozott halálos balesetet.","shortLead":"Egy Szlovákiában vásárolt tűzijáték okozott halálos balesetet.","id":"20250103_szilveszteri-tuzijatekozas-ullo-halalos-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db1fe1e8-21a5-437b-9244-21f342c8a554.jpg","index":0,"item":"c6318eb7-e6f9-4b00-8a28-b1f830c7a972","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_szilveszteri-tuzijatekozas-ullo-halalos-baleset","timestamp":"2025. január. 03. 12:54","title":"Üllőn is meghalt egy ember a szilveszteri tűzijátékozásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20940ca4-37c9-41a9-9a71-429069fb6eb4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A gyártók részéről már adott volt a technológia, mostantól a szabályozás is engedi.","shortLead":"A gyártók részéről már adott volt a technológia, mostantól a szabályozás is engedi.","id":"20250103_Mostantol-legalisan-lehet-LED-izzot-hasznalni-itthon-is-minden-autoban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20940ca4-37c9-41a9-9a71-429069fb6eb4.jpg","index":0,"item":"7e47c388-cc86-4800-8976-85086607b253","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Mostantol-legalisan-lehet-LED-izzot-hasznalni-itthon-is-minden-autoban","timestamp":"2025. január. 03. 15:46","title":"Mostantól itthon is legálisan lehet LED-esre cserélni a régebbi autók izzóit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19e63cea-e9c6-4613-b7f0-4183e89ff6d7","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A távozó pénzügyminisztert éltető szinte összes példa a 2000-es és a 2010-es évekből származik.","shortLead":"A távozó pénzügyminisztert éltető szinte összes példa a 2000-es és a 2010-es évekből származik.","id":"20250104_iparkamara-hirdetes-varga-mihaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19e63cea-e9c6-4613-b7f0-4183e89ff6d7.jpg","index":0,"item":"30a053cb-4623-4e57-bf77-c789bcc484e9","keywords":null,"link":"/kkv/20250104_iparkamara-hirdetes-varga-mihaly","timestamp":"2025. január. 04. 09:53","title":"„Köszönjük, miniszter úr!” – az iparkamara fizetett hirdetése mennybe meneszti és dicsfénnyel övezi a távozó Varga Mihályt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d92a2c-7472-47a6-a494-5cb34576bff2","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az egyik rendőr testkamerás felvételét tették közzé.","shortLead":"Az egyik rendőr testkamerás felvételét tették közzé.","id":"20250104_Video-rendorsegi-sokkoloval-tepertek-le-az-amerikaiak-olimpiai-sprinteret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d92a2c-7472-47a6-a494-5cb34576bff2.jpg","index":0,"item":"386565b4-7b96-4107-9fef-36ea20765071","keywords":null,"link":"/sport/20250104_Video-rendorsegi-sokkoloval-tepertek-le-az-amerikaiak-olimpiai-sprinteret","timestamp":"2025. január. 04. 16:16","title":"Videó: rendőrségi sokkolóval vitték földre az amerikaiak olimpiai sprinterét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"046c91d1-d6cd-41e6-a200-0db81c1ee50d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az újévi beszédében jelentette be az ország elnöke, hogy a franciák elhagyják a legfontosabb támaszpontjukat.","shortLead":"Az újévi beszédében jelentette be az ország elnöke, hogy a franciák elhagyják a legfontosabb támaszpontjukat.","id":"20250103_franciaorszag-afrika-elefantcsontpart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/046c91d1-d6cd-41e6-a200-0db81c1ee50d.jpg","index":0,"item":"a6cc3e0b-82dc-4bf3-a74e-a7ee87132ee7","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_franciaorszag-afrika-elefantcsontpart","timestamp":"2025. január. 03. 11:35","title":"Tovább olvad a francia befolyás Afrikában, Elefántcsontpartról is menniük kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03be15db-cd09-47e3-a80d-61f92de7f90d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nick Clegg hamarosan végleg elköszön a Metától, a cég globális ügyekért felelős alelnöki pozícióját Joel Kaplan, a volt amerikai elnök, George Bush egyik beosztottja veszi majd át.","shortLead":"Nick Clegg hamarosan végleg elköszön a Metától, a cég globális ügyekért felelős alelnöki pozícióját Joel Kaplan, a volt...","id":"20250103_meta-nick-clegg-tavozas-felmondas-politika-technologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03be15db-cd09-47e3-a80d-61f92de7f90d.jpg","index":0,"item":"67a85c56-4e6d-47ec-8762-74e97324027a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_meta-nick-clegg-tavozas-felmondas-politika-technologia","timestamp":"2025. január. 03. 11:03","title":"Hét év után otthagyja a Metát az egyik legfontosabb embere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Huszonnyolcadszor rendezik meg a Magyar Nagydíjat ezen a hétvégén, a Hungaroringen. A Forma-1 magyarországi otthona több szempontból is egyedülálló: maga Bernie Ecclestone rajzolta meg a nyomvonalát, igen pontos vezetést igényel, és az építésekor át kellett tervezni egy szakaszt, hogy kikerüljenek egy feltörő forrást. De a klasszikus pályák közül abban is kitűnik a Hungaroring, hogy csak itt jelölik nevek helyett számok a kanyarokat.
Hét évvel ezelőtt fiatal autós újságírók lelkes csoportja telepedett le az asztalhoz egy budapesti étteremben. Céljuk az volt, hogy szemtelenül nagyot taszítsanak a Hungaroring sajtóosztályának megrekedt szekerén azzal, hogy konkrét javaslatokkal állnak elő a magyar Forma–1-es pálya kanyarneveire vonatkozóan. A Hungaroring, mint intézmény ugyanis éppen húsz éve nem tudott (vagy talán nem akart) előrelépni ebben az ügyben.
Kibúvó mindig akadt. „Kényes téma, mert mi van, ha a névadó családja jogdíjigénnyel lép fel?” – aggodalmaskodtak a döntéshozók. „Mi lesz, ha jelentkezik egy nagy cég, és komoly pénzt ajánl fel az egyik kanyar névadási jogáért cserébe?” – hangzott egy másik érvelés. Utóbbi elfogadható érvnek tűnt, hiszen Nyugat-Európában, az Egyesült Államokban teljesen megszokott dolog, hogy az autósporthoz kötődő cégek dollártízezreket költenek egy-egy kanyar, vagy sikán elkeresztelésére. A kis magyar F1-es kerekasztal tagjainak – akik már nem az MTV sokszor egyoldalú közvetítéseiből, hanem a műholdas tévécsatornák adásaiból szívták magukba az autósportot, így jól tudták, hogy egy Kesjár Csaba-kanyar éppen úgy jelképezhetné a Hungaroringet, ahogy a Loews-hajtű Monte-Carlót, vagy a Parabolica Monzát – azonban elegük volt a kifogásokból. A huszonévesek lendületével akartak véget vetni a patópálos tespedtségnek.
Fernando Alonso 2003-ban
AFP / Pierre Andrieu
Aki a Forma-1-et kedveli, tisztában van vele, hogy a sanghaji egyes kanyarnak, a kuala lumpuri négyesnek, vagy az indianapolisi, döntött 13-asnak jól van úgy a neve, ahogy van. Azok így, a számozásukkal jelentették, jelentik önmagukat. Mégis, a kerekasztal tagjai valahol méltatlannak érezték, hogy a „mi pályánkon”, a Hungaroringen – amelyen megszakítás nélkül a harmadik legtöbb F1-es futamot rendezték Monte-Carlo és Monza után – pusztán számok alapján azonosítsák be a kanyarokat a BBC, az ORF, az RTL vagy a Speed Channel versenytudósítói.
Ötletekben nem volt hiány. Elsőként Szisz Ferenc neve merült fel. A világ első Grand Prix (nagydíj) versenyét megnyerő, az 1900-as évek elején Szeghalomról Párizsba elszármazott egykori Renault-szerelő nevét a pálya első kanyarja érdemelné meg leginkább. Szisz emlékét egy bádogautóból kiemelkedő bronz mellszobor őrzi a mogyoródi aszfaltcsík főbejáratánál – rajta kívül azonban senkiét a magyar autó- és motorsport nagyjai közül. Barcelonában, az F1-es pálya főbejáratánál az ötszörös világbajnok, Juan Manuel Fangio és Mercedes W196-os versenygépe életnagyságú szobrot kapott – pedig ő argentin, az autója pedig német gyártmány volt. Ahogy a képernyőn megjelenő edzéskörök váltanak egyre jobbakra az időmérő edzés végén, záporozott a többi javaslat, az őrült, vagy éppen logikus elnevezések.
Kesjár Csaba neve, aki egy ország kedvence volt a nyolcvanas években, akiért bomlottak a tinilányok, de 1988 nyarán halálos balesetet szenvedett egy német Forma–3-as futam edzésén, a Norisringen. Drapál Jánosé, aki hatszor nyerte meg a gyorsasági motoros Béke és Barátság Kupát, és aki első magyarként négy nagydíjgyőzelmet aratott a gyorsasági motoros világbajnokság 350 köbcentis kategóriájában. Hartmann Lászlóé, aki a két világháború közötti időszak legsikeresebb magyar autóversenyzője, a Maserati gyári pilótája volt, és aki a Tazio Nuvolari, Rudolf Caracciola és Hans Stuck fémjelezte mezőnyben tragikusan fiatalon hunyt el, az 1938-as Tripoli Nagydíjon. Cserkuti Öcsié, akit Michelisz Norbert túraautós sikereit megelőzően hazánk legeredményesebb pályaversenyzőjeként tiszteltek, szerte Európában...
Damon Hill 1995-ben
AFP / Jean-Loup Gautreau
A Hungaroring egyúttal magyar technikatörténeti mérföldkő is, ebből fakadóan híres feltalálók neve is felvetődött. Például Rubik Ernőé, akinek nevéhez a bűvös kocka mellett számos repüléstechnikai újítás is kötődik. A sikán előtti nyújtott jobbos a Lugas nevet viselhette volna, a környező domboldalakon fellelhető muskotály- és rizlingültetvények alapján. A második vagy a harmadik kanyart Hármas forrásnak keresztelte el a csapat, utalva a buzgárokra, amelyek a Hungaroring 1986-os építése közben törtek fel a közeli erdő szélén, és amelyek miatt annak idején kicsit meg is kellett változtatni a pálya eredeti nyomvonalát.
Két kanyar és az egyik egyenes elnevezésében nem volt helye vitának. A Senna-sikán, az Alesi-kanyar és a Mansell-egyenes (illetve, kanyar) évtizedek óta közszájon forog a magyar benzingőzimádók körében. A háromszoros brazil világbajnok (és háromszoros Magyar Nagydíj-győztes) nevének kezdőbetűje indokolná az S-kanyar elnevezését. A Ferrari egykori pechvogelje, a francia Jean Alesi 1995-ben a tizenegyes kanyarban „repült ki” a pályáról az egyik edzésen – azóta a hazai F1-rajongók csak Alesi-kanyarnak titulálják a pálya ezen szegletét. A Mansell-egyenes pedig az 1989-es Magyar Nagydíj óta hallgat erre a névre. Ki ne ismerén a történetet: a vezető Senna egy pillanatra hezitált a svéd Johansson lekörözésénél a hármas kanyar kijáratánál, a „Brit Bulldog” pedig kihasználta a világbajnok megtorpanását: egy bravúros manőverrel hagyta faképnél mindkét ellenfelét, és megszerezte a győzelmet a Ferrarinak. Jellemző, hogy ez a három név is csak a versenyzői és szurkolói folklórban terjedt el, hivatalosan a nyomukat sem látni sehol.
De hiába szárnyalt a fantázia, hiába jutott el a precíz számítógépes pályarajz a kanyarnév-javaslatokkal a döntéshozókhoz, a Hungaroring akkori vezetőit nem sikerült meggyőzni. Elektronikus válaszlevelükben az is szerepelt, hogy „napirenden van a pálya kanyarjainak elnevezése”. Több mint hét év telt el azóta, de a Hungaroring kanyarjai továbbra is ott állnak, névtelenül. Talán a pálya 2014-re beígért újraaszfaltozása, esetleges átalakítása alkalmat ad majd arra is, hogy egyszer valaki komolyan vegye a régi rómaiak mondását: „Név nélkül senki vagy.”