Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fdd449e6-8d73-450d-9ebe-d08714076d71","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A magyar kormányfő sorozatban ünnepli a jobbos választási győzelmeket Kelet-Közép-Európában és úgy állítja be, hogy ő ennek a tábornak a vezetője. De előbb még el kell végeznie a házi feladatát: jövőre le kell győznie a Tiszát – írja Bécsből a Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósítója, Stefan Löwenstein.","shortLead":"A magyar kormányfő sorozatban ünnepli a jobbos választási győzelmeket Kelet-Közép-Európában és úgy állítja be, hogy ő...","id":"20250605_Orban-kuldetesnek-tekinti-Brusszel-bevetelet-FAZ-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdd449e6-8d73-450d-9ebe-d08714076d71.jpg","index":0,"item":"fc9afc5b-8411-417f-991a-77f648ff40d0","keywords":null,"link":"/360/20250605_Orban-kuldetesnek-tekinti-Brusszel-bevetelet-FAZ-elemzes","timestamp":"2025. június. 05. 15:30","title":"FAZ-elemzés: Orbán küldetése „Brüsszel bevétele”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67e9f14c-7cc5-49e9-b880-3f1e6cc59475","c_author":"HVG","category":"360","description":"Jócskán megugrott az árbevétele tavaly a FaceKom Kft.-nek, amely novemberben nyerte el a közbeszerzést, hogy lehetővé váljon a videós azonosítás a Digitális Állampolgárság Program (dáp) applikációjában.","shortLead":"Jócskán megugrott az árbevétele tavaly a FaceKom Kft.-nek, amely novemberben nyerte el a közbeszerzést, hogy lehetővé...","id":"20250605_hvg-facekom-arcfelismeres-tiborcz-istvan-digitalis-allampolgarsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67e9f14c-7cc5-49e9-b880-3f1e6cc59475.jpg","index":0,"item":"023d0853-c85a-4c80-bc5f-fec02d8893cc","keywords":null,"link":"/360/20250605_hvg-facekom-arcfelismeres-tiborcz-istvan-digitalis-allampolgarsag","timestamp":"2025. június. 05. 09:00","title":"Jól jövedelmez az arcfelismerés Tiborcz üzleti körének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b366b365-c8d4-48e3-93df-76b85822539e","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"A nyereséget és az eredménytartalékot is kivette osztalékként a felerészben Vaszily Miklós tulajdonában lévő Indamedia Network holdingvállalat. Jelentős változás történt a szervezeti struktúrában is: a Totalcar az Indexhez kerül, ezzel az alapító Karotta is távozik, a Port.hu ezentúl a Femina Médiához tartozik.","shortLead":"A nyereséget és az eredménytartalékot is kivette osztalékként a felerészben Vaszily Miklós tulajdonában lévő Indamedia...","id":"20250604_indamedia-vaszily-leanyceg-Index-tulajdonos-starcz-ziegler-osztalek-port-totalcar-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b366b365-c8d4-48e3-93df-76b85822539e.jpg","index":0,"item":"d640c380-ada1-4919-9941-800ff18614a3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_indamedia-vaszily-leanyceg-Index-tulajdonos-starcz-ziegler-osztalek-port-totalcar-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 22:35","title":"Összes leánycégét kiürítette az Index tulajdonosa, Karotta távozik a Totalcartól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"907fc9a9-6477-4b72-aa47-3012f32125f0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hamarosan érkezhet a Volkswagen Tiguan 300 lóerőnél erősebb új csúcsmodellje.","shortLead":"Hamarosan érkezhet a Volkswagen Tiguan 300 lóerőnél erősebb új csúcsmodellje.","id":"20250605_komoly-izgalmakat-tartogathat-az-uj-vw-tiguan-r","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/907fc9a9-6477-4b72-aa47-3012f32125f0.jpg","index":0,"item":"4e1be808-671b-40ac-97f5-ac63438af78e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_komoly-izgalmakat-tartogathat-az-uj-vw-tiguan-r","timestamp":"2025. június. 05. 06:41","title":"Komoly izgalmakat tartogathat az új VW Tiguan R","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e007cee-701f-4d81-9f87-97d96f0e7537","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szomorú látni azt a vergődést, ahogy a vezetés nem tud megbirkózni a város mindennapi életének a kihívásaival – fogalmazott Orbán Viktor miniszterelnök a budapesti közlekedés péntekre tervezett tízperces leállásával kapcsolatban. Karácsony Gergely főpolgármester tevékenységére utalva azt mondta: ha nem megy, akkor szóljanak, segítünk. A miniszterelnök szerint futótűzként terjedt el vidéken az olcsó drog, Oroszországgal pedig fegyverkorlátozási-megállapodást kell kötni.","shortLead":"Szomorú látni azt a vergődést, ahogy a vezetés nem tud megbirkózni a város mindennapi életének a kihívásaival –...","id":"20250606_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju-haboru-gazdasag-inflacio-magyar-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e007cee-701f-4d81-9f87-97d96f0e7537.jpg","index":0,"item":"94869d1f-fa81-4dba-b8d0-a95eefcb3d99","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju-haboru-gazdasag-inflacio-magyar-peter","timestamp":"2025. június. 06. 07:39","title":"Orbán Viktor: Vannak emberek, akik csak azért, hogy pénzhez jussanak, gonoszságokat követnek el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a792028-a700-4f63-a7a2-d24ae3a39c6c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Segíti a kormányváltást Gyurcsány Ferenc visszavonulása az ellenzékiek nagy többsége szerint.","shortLead":"Segíti a kormányváltást Gyurcsány Ferenc visszavonulása az ellenzékiek nagy többsége szerint.","id":"20250605_publicus-intezet-kozvelemeny-kutatas-gyurcsany-ferenc-ellenzek-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a792028-a700-4f63-a7a2-d24ae3a39c6c.jpg","index":0,"item":"a5331b1f-0d8b-47b0-9877-aa5108d7d8c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_publicus-intezet-kozvelemeny-kutatas-gyurcsany-ferenc-ellenzek-valasztas","timestamp":"2025. június. 05. 08:10","title":"Publicus: Az ellenzékiek több mint kétharmada szerint Gyurcsány ténykedése inkább ártott a legutóbbi választás előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e5f8a9c-eaf3-46de-be0a-6e18620d7c67","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Székesfehérvár fideszes polgármestere abban reménykedik, hogy Vitályos Eszter csak rosszul fogalmazott. Fülöp Zsolt, Szentendre vezetője pedig arról beszélt, hogy a városban sokakban megütközést váltott ki a kormányszóvivő kijelentése.","shortLead":"Székesfehérvár fideszes polgármestere abban reménykedik, hogy Vitályos Eszter csak rosszul fogalmazott. Fülöp Zsolt...","id":"20250605_cser-palkovics-picsogas-siras-vitalyos-kormanyszovivo-bocsanatkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e5f8a9c-eaf3-46de-be0a-6e18620d7c67.jpg","index":0,"item":"74c6b915-c698-4bd4-87df-de51bb5289ee","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_cser-palkovics-picsogas-siras-vitalyos-kormanyszovivo-bocsanatkeres","timestamp":"2025. június. 05. 19:41","title":"Cser-Palkovics a picsogást és sírást emlegető Vitályosnak üzent: Várom kormányszóvivő asszony bocsánatkérését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9db0789-e807-4b84-9973-29f5629658a4","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"A várakozásoknak megfelelően az Európai Bizottság az eredeti ütemezésben kívánja a helyreállítások alapokból származó kifizetéseket teljesíteni. Ez nagyon rossz hír Magyarországnak: 10 milliárd euró került közvetlen veszélybe.","shortLead":"A várakozásoknak megfelelően az Európai Bizottság az eredeti ütemezésben kívánja a helyreállítások alapokból származó...","id":"20250604_jogallamisag_unios-forrasok_europai-bizottsag_rrf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9db0789-e807-4b84-9973-29f5629658a4.jpg","index":0,"item":"67e53677-b419-48a9-be40-2483c629e6d3","keywords":null,"link":"/eurologus/20250604_jogallamisag_unios-forrasok_europai-bizottsag_rrf","timestamp":"2025. június. 04. 17:52","title":"A szakadék szélén táncol 10,4 milliárd euró uniós pénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Huszonnyolcadszor rendezik meg a Magyar Nagydíjat ezen a hétvégén, a Hungaroringen. A Forma-1 magyarországi otthona több szempontból is egyedülálló: maga Bernie Ecclestone rajzolta meg a nyomvonalát, igen pontos vezetést igényel, és az építésekor át kellett tervezni egy szakaszt, hogy kikerüljenek egy feltörő forrást. De a klasszikus pályák közül abban is kitűnik a Hungaroring, hogy csak itt jelölik nevek helyett számok a kanyarokat.
Hét évvel ezelőtt fiatal autós újságírók lelkes csoportja telepedett le az asztalhoz egy budapesti étteremben. Céljuk az volt, hogy szemtelenül nagyot taszítsanak a Hungaroring sajtóosztályának megrekedt szekerén azzal, hogy konkrét javaslatokkal állnak elő a magyar Forma–1-es pálya kanyarneveire vonatkozóan. A Hungaroring, mint intézmény ugyanis éppen húsz éve nem tudott (vagy talán nem akart) előrelépni ebben az ügyben.
Kibúvó mindig akadt. „Kényes téma, mert mi van, ha a névadó családja jogdíjigénnyel lép fel?” – aggodalmaskodtak a döntéshozók. „Mi lesz, ha jelentkezik egy nagy cég, és komoly pénzt ajánl fel az egyik kanyar névadási jogáért cserébe?” – hangzott egy másik érvelés. Utóbbi elfogadható érvnek tűnt, hiszen Nyugat-Európában, az Egyesült Államokban teljesen megszokott dolog, hogy az autósporthoz kötődő cégek dollártízezreket költenek egy-egy kanyar, vagy sikán elkeresztelésére. A kis magyar F1-es kerekasztal tagjainak – akik már nem az MTV sokszor egyoldalú közvetítéseiből, hanem a műholdas tévécsatornák adásaiból szívták magukba az autósportot, így jól tudták, hogy egy Kesjár Csaba-kanyar éppen úgy jelképezhetné a Hungaroringet, ahogy a Loews-hajtű Monte-Carlót, vagy a Parabolica Monzát – azonban elegük volt a kifogásokból. A huszonévesek lendületével akartak véget vetni a patópálos tespedtségnek.
Fernando Alonso 2003-ban
AFP / Pierre Andrieu
Aki a Forma-1-et kedveli, tisztában van vele, hogy a sanghaji egyes kanyarnak, a kuala lumpuri négyesnek, vagy az indianapolisi, döntött 13-asnak jól van úgy a neve, ahogy van. Azok így, a számozásukkal jelentették, jelentik önmagukat. Mégis, a kerekasztal tagjai valahol méltatlannak érezték, hogy a „mi pályánkon”, a Hungaroringen – amelyen megszakítás nélkül a harmadik legtöbb F1-es futamot rendezték Monte-Carlo és Monza után – pusztán számok alapján azonosítsák be a kanyarokat a BBC, az ORF, az RTL vagy a Speed Channel versenytudósítói.
Ötletekben nem volt hiány. Elsőként Szisz Ferenc neve merült fel. A világ első Grand Prix (nagydíj) versenyét megnyerő, az 1900-as évek elején Szeghalomról Párizsba elszármazott egykori Renault-szerelő nevét a pálya első kanyarja érdemelné meg leginkább. Szisz emlékét egy bádogautóból kiemelkedő bronz mellszobor őrzi a mogyoródi aszfaltcsík főbejáratánál – rajta kívül azonban senkiét a magyar autó- és motorsport nagyjai közül. Barcelonában, az F1-es pálya főbejáratánál az ötszörös világbajnok, Juan Manuel Fangio és Mercedes W196-os versenygépe életnagyságú szobrot kapott – pedig ő argentin, az autója pedig német gyártmány volt. Ahogy a képernyőn megjelenő edzéskörök váltanak egyre jobbakra az időmérő edzés végén, záporozott a többi javaslat, az őrült, vagy éppen logikus elnevezések.
Kesjár Csaba neve, aki egy ország kedvence volt a nyolcvanas években, akiért bomlottak a tinilányok, de 1988 nyarán halálos balesetet szenvedett egy német Forma–3-as futam edzésén, a Norisringen. Drapál Jánosé, aki hatszor nyerte meg a gyorsasági motoros Béke és Barátság Kupát, és aki első magyarként négy nagydíjgyőzelmet aratott a gyorsasági motoros világbajnokság 350 köbcentis kategóriájában. Hartmann Lászlóé, aki a két világháború közötti időszak legsikeresebb magyar autóversenyzője, a Maserati gyári pilótája volt, és aki a Tazio Nuvolari, Rudolf Caracciola és Hans Stuck fémjelezte mezőnyben tragikusan fiatalon hunyt el, az 1938-as Tripoli Nagydíjon. Cserkuti Öcsié, akit Michelisz Norbert túraautós sikereit megelőzően hazánk legeredményesebb pályaversenyzőjeként tiszteltek, szerte Európában...
Damon Hill 1995-ben
AFP / Jean-Loup Gautreau
A Hungaroring egyúttal magyar technikatörténeti mérföldkő is, ebből fakadóan híres feltalálók neve is felvetődött. Például Rubik Ernőé, akinek nevéhez a bűvös kocka mellett számos repüléstechnikai újítás is kötődik. A sikán előtti nyújtott jobbos a Lugas nevet viselhette volna, a környező domboldalakon fellelhető muskotály- és rizlingültetvények alapján. A második vagy a harmadik kanyart Hármas forrásnak keresztelte el a csapat, utalva a buzgárokra, amelyek a Hungaroring 1986-os építése közben törtek fel a közeli erdő szélén, és amelyek miatt annak idején kicsit meg is kellett változtatni a pálya eredeti nyomvonalát.
Két kanyar és az egyik egyenes elnevezésében nem volt helye vitának. A Senna-sikán, az Alesi-kanyar és a Mansell-egyenes (illetve, kanyar) évtizedek óta közszájon forog a magyar benzingőzimádók körében. A háromszoros brazil világbajnok (és háromszoros Magyar Nagydíj-győztes) nevének kezdőbetűje indokolná az S-kanyar elnevezését. A Ferrari egykori pechvogelje, a francia Jean Alesi 1995-ben a tizenegyes kanyarban „repült ki” a pályáról az egyik edzésen – azóta a hazai F1-rajongók csak Alesi-kanyarnak titulálják a pálya ezen szegletét. A Mansell-egyenes pedig az 1989-es Magyar Nagydíj óta hallgat erre a névre. Ki ne ismerén a történetet: a vezető Senna egy pillanatra hezitált a svéd Johansson lekörözésénél a hármas kanyar kijáratánál, a „Brit Bulldog” pedig kihasználta a világbajnok megtorpanását: egy bravúros manőverrel hagyta faképnél mindkét ellenfelét, és megszerezte a győzelmet a Ferrarinak. Jellemző, hogy ez a három név is csak a versenyzői és szurkolói folklórban terjedt el, hivatalosan a nyomukat sem látni sehol.
De hiába szárnyalt a fantázia, hiába jutott el a precíz számítógépes pályarajz a kanyarnév-javaslatokkal a döntéshozókhoz, a Hungaroring akkori vezetőit nem sikerült meggyőzni. Elektronikus válaszlevelükben az is szerepelt, hogy „napirenden van a pálya kanyarjainak elnevezése”. Több mint hét év telt el azóta, de a Hungaroring kanyarjai továbbra is ott állnak, névtelenül. Talán a pálya 2014-re beígért újraaszfaltozása, esetleges átalakítása alkalmat ad majd arra is, hogy egyszer valaki komolyan vegye a régi rómaiak mondását: „Név nélkül senki vagy.”