szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Forma-1 versenyigazgatója szerint minden megfelelt a bevett gyakorlatnak Jules Bianchi súlyos balesetekor, a szervezők pedig nem akarták leállítani a suzukai futamot a rossz időjárás ellenére sem. Jean Todt, a FIA elnöke felkérte a biztonsággal foglalkozó bizottságot, hogy hozza meg a szükséges intézkedéseket, mely révén elkerülhető lesz egy hasonló baleset. Bianchi állapota még mindig kritikus, de stabil.

Több mint egy órás sajtótájékoztatót tartott Szocsiban a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Jules Bianchi Forma-1 Japán Nagydíjon történ borzasztó balesete ügyében.

Mint ismert, az autóversenyző a futam 42. körében kicsúszott egy kanyarban és egy éppen egy másik versenyző autóját mentő daruskocsinak ütközött. A becsapódás következtében súlyos agysérülést szenvedett, állapota jelenleg is kritikus, de stabil.

A telesport.hu a Speedweek beszámolójára hivatkozva azt írta, hogy a szocsi sajtótájékoztatón a FIA elnöke, Jean Todt, a versenyigazgató Charlie Whiting, a Forma–1 orvosi vezetője, Jean-Charles Piett, valamint a pályákon szolgálatot teljesítő, Bianchit is ellátó főorvos, Ian Roberts volt jelen.

AFP / Toru Yamanaka

Jean Todt azt mondta, előtte van a balesetről készült elsődleges jelentés és felkérte a biztonsággal foglalkozó bizottságot, hogy erre alapozva hozza meg a szükséges intézkedéseket, mely révén elkerülhető lesz egy hasonló baleset. Hozzátette: Bianchi balesete a legsúlyosabb baleset Felipe Massa 2009-es magyarországi esete óta. A Forma-1 orvosi vezetője és a Bianchit is ellátó főorvos együtt kísérték kórházba a versenyzőt, és egészen keddig mellette voltak.

A jelenlévőknek levetítették a pályakamerák által készített felvételeket a balesetről. A versenyigazgató Whiting azt mondta, Bianchi lassított a kettős sárga zászlós figyelmeztetés miatt, ám hogy mennyire, az relatív. Azt, hogy milyen tempóval csapódott be, azt egyelőre nem lehet tudni. Elmondta: már szombaton megbeszélik a csapatokkal annak lehetőségét, hogy a jövőben szigorúbb sebességkorlátozások lépjenek érvénybe azon a pályaszakaszon, amelyen baleset történik. "Nem szabad többé a versenyzőkre bíznunk, mennyire lassítsanak" - mondta a versenyigazgató, aki nem látta élőben Bianchi balesetét, arról az ottani pályabírók értesítették.

A darus mentőkocsit a versenyirányítás küldte be, a pályabírók szerinte "mindent jól csináltak”, a zászlójelzések is a szabályoknak megfelelőek voltak, minden megfelelt a bevett gyakorlatnak.

Azokra a bírálatokra, hogy az időjárási körülmények ellenére is mehetet a futam, azt mondta: a rajt időpontja nem csupán az FIA-n múlik, ő ugyan javaslatot tett a futam leállítására, de a szervezők ezt nem akarták. Azt is mondta, nem igaz, hogy Felipe Massa kiabálva követelte, hogy állítsák le a futamot, Massa csupán "egyszer azt mondta", hogy a pályaviszonyok egyre rosszabbak, bár az is igaz, hogy nem hallgatják folyamatosan az összes üzenetet.

Whiting elmondta, hogy már zajlanak kutatások azügyben, hogy miként lehetne jobban megvédeni a versenyzők fejét.

Arról is beszélt, hogy a mentőhelikopter fel tudott volna szállni Bianchival, de a kórházban már nem tudott volna landolni, így végül 32 perc alatt vitték a Mie egyetemi kórházba mentőautóval. Ez pontosan hét perccel volt hosszabb út, mint egy helikopteres szállítás. Az FIA orvosa megerősítette, hogy a szállítás hosszabb időtartama nem volt hatással Bianchi helyzetére.

Hozzátette: Ha a daruskocsi nem lett volna ott, akkor is kemény becsapódás történt volna, ez esetben Bianchi a gumifalba csapódik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!