szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Pirelli új abroncsot tesztel, hogy izgalmasabbá tegye az F1-et. A gyártó jelenlegi keverékét a pilóták is erősen kritizálják.

A Pirelli, a Forma-1 gumiszállítója új, lágyabb keverék bevezetését tervezi, hogy izgalmasabbá tegye a versenyeket, és alkalmazkodjon a sportág új helyszíneihez.

Számos versenyző panaszkodott a közelmúltban arra, hogy a gyártó jelenlegi öt gumiabroncsból álló választéka csak rövid ideig működik jól, vagy túl hideg, vagy túl meleg, és gyorsan kopik.

A Pirelli 18 colos abroncskínálata jelenleg öt slick keveréket tartalmaz (a legkeményebbtől a leglágyabbig: C1, C2, C3, C4 és C5), valamint intermediate és full wets keverékeket a rossz időjárásra. A keményebb abroncs lassabb, mert jobban csúszik, de tartósabb, mert kevésbé kopik.

A verseny során a kopás és a sebesség közötti egyensúly megtalálása a kulcs, a Pirelli pedig most a gumiabroncsok túlmelegedése ellen keresi a megoldást. Az utcai pályák elterjedése a kibővített naptárban szintén kihívást jelent, mivel a célzottan versenyzésre épített pályákhoz képest simább aszfaltburkolat általában lágyabb keveréket igényel.

Ez azt eredményezheti, hogy a versenyzők gyakrabban állnak ki a boxba a sebesség fenntartása érdekében, ami a versenystratégia nagyobb változatosságához vezethet.

A milánói székhelyű gyártó a franciaországi Le Castellet-i Circuit Paul Ricard pályán tesztelt a Ferrari versenyzőivel, Charles Leclerc-rel és Carlos Sainz-zal a lehetséges bevezetés előtt.

„Az ötlet egy új C6-os keverék bevezetése, egy lágyabb keveréké, mert a naptárban egyre több utcai pálya van, és egyre lágyabb keverékekre van szükségünk” – magyarázta Mario Isola, a Pirelli motorsport-igazgatója a The Timesnak.

„A választékot a lágyabb oldalon fogjuk bővíteni, mindig a túlmelegedés megszüntetésére törekedve. Az igazi probléma az, hogy megtaláljuk a megfelelő kompromisszumot a túlmelegedés és a kopás között. A cél az, hogy az egy- és kétkiállásos stratégia keverékét ösztönözzük.”

A Pirelli a C1-C5 keverékek közül három keveréket választ minden egyes nagydíjon, figyelembe véve a pálya jellemzőit és az éghajlati viszonyokat – a legkeményebb triót választják azokra a helyszínekre, ahol a gumik általában nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, és fordítva.

A Pirelli tehát három abroncsot kínál minden egyes nagydíjra, fehér (kemény), sárga (közepes) és piros (lágy) színben, hogy a rajongók könnyen felismerhessék őket.

Emellett szerepel még a kínálatban a zöld intermediate és a kék full wet az esős időjárásra.

Elméletileg a lágy keverék kínálja a legtöbb tapadást rövid idő alatt, így ideális a kvalifikációs futamokra, míg a közepes és a kemény keverék valószínűleg kedvezőbb választás a versenytáv során.

Érdemes tudni, hogy néhány korábbi korszakkal ellentétben, amikor több gumigyártó versengett egymással, és úgynevezett “gumiháborút” hozott létre, a Pirelli most a Forma-1 egyetlen, kizárólagos beszállítója, amelynek megállapodása a 2024-es verseny végéig szól.

A Mercedes hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton úgy jellemezte az idei választékot, mint a legrosszabbat, amivel valaha versenyzett.

A 2024-es szezon a jövő hétvégén a Kanadai Nagydíjjal folytatódik Montrealban.

Megdöbbentően sokba kerül Sergio Pérez monacói balesete a Red Bullnak

Röpködnek a milliárdforintos számlák egy ilyen eset után.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!