szerző:
Infinit
Tetszett a cikk?

A kezdetektől erősnek számított a számítógépes játékok ellenzőinek tábora, akik óva intenek a játékok káros hatásaitól. A támogatók viszont lassan, de biztosan igyekszenek felszámolni a tévhiteket, kiegyensúlyozni a képet. Most például a játékok oktatást segítő hatásairól jelentek meg vizsgálati eredmények.

The Sims - játszva tanulni
© ea.com
Ennek a párbeszédnek az egyik lépéseként a közelmúltban egy amerikai kutató, Ravi Purushotma ismertette elképzelését, miszerint bizonyos számítógépes játékok nagymértékben tudják segíteni a tanulást, kiemelten a nyelvtanulást. Meglátása szerint ilyen tanulást segítő játékok azok, amelyekben virtuális személyeket vagy közösségeket lehet irányítani, mint például. a The Sims. A kutató fejtegetése már ismert alapokon nyugszik: hangsúlyozza a játszva tanulás előnyeit, mikor is a játékos szórakozás közben, akár az élménytől elragadtatva mintegy észrevétlen módon bővíti szókincsét, javítja kiejtését, stb.

Ravi Purushotma kiemeli a The Sims játékot, amelyben a fenti hatások mind nagyon könnyen érvényesülnek. A kutató indítványa igazából nem is a játékkutatók, hanem a nagyközönség, főleg a pedagógusok számára lehet nagyon érdekes. Miért is ne vonnánk be a számítógépes játékokat az oktatásba valamilyen módon? – teszi fel a kérdést Purushotma. Egyes játékokhoz nagyon könnyű kiegészítéseket, bővítéseket, kisebb változtatásokat illeszteni (vagy ahogy a számítógépes játékvilágban hívják összefoglalóan: mod-okat). Készítsünk olyan mod-okat, amelyek a nyelvtanulást, a tanulást segítik, gyakorlatilag egy virtuális, játékos felületen keresztül szórakoztatva tanítanak. Ravi Purushotma példaképpen felhozta pedagógusi gyakorlatának azokat az élményeit, mikor a Civilization III játék hatására tanulói megnövekedett érdeklődéssel fordultak történelmi, földrajzi témák felé. Lényeges, hogy nem csak a játék során tanulhat a játékos, például új szavakat, vagy kiejtést, hanem maga a játék témája is megragadhatja képzeletét, fogékonnyá teszi bizonyos ismeretekre (mint ugye a Civilization történelemstratégia a történelemre), stb. Purushotma kutatásának legfőbb haszna, hogy ráirányította a figyelmet a számítógépes játékok értékteremtő erejére; amit kis ráfordítással, új technikák elsajátításával pedagógiai célok szolgálatába lehet állítani.

Purushotma legújabb kutatásaik nyomán a Londoni Oktatási Intézet munkatársai is arra a következtetésre jutottak, hogy a játékoknak igenis van létjogosultságuk, még a tantermi oktatásban is. „A játékok olyan életszerű készségek elsajátításában játszhatnak szerepet, amilyen például a döntéshozatal vagy a problémamegoldás" – mutatott rá a BBC News Online-nak nyilatkozva Martin Owen, a technológia innovatív oktatásban betöltött szerepét vizsgáló non-profit Futurelab munkatársa. Owen szerint a játékok a próba-szerencse alapon történő tanulásban és a gyors helyzetfelismerés és értékelés terén is fejleszthetik a játékosok képességeit.

A játékokat kifejlesztő cégek többsége ugyanakkor túlságosan el van foglalva azzal, hogy a jövedelmezőnek tűnő kereskedelmi piacokat kizárólag a profitszerzés reményében célozza meg, így legtöbbször fel sem merül bennük, hogy esetleg iskolai használatra is kifejleszthetnének játékokat.

A kivételek közé tartozó liverpooli Lateral Visions egy olyan játék kifejlesztésébe fogott, amely a kereskedelmi játékok megszokott arculatába és hangulatába ismeretterjesztő és oktatási célú elemeket is csempészett. Ennek eredményeképpen jött létre az a „Racing Academy” nevű, több játékos egyidejű részvételét megkívánó autóverseny, amelynek használatához nemcsak a száguldás iránti vágy, hanem a gyakorlatban is hasznosítható fizikai tudás és kellő mérnöki ismeret is szükségeltetik.

A játék során a játékosok maguk építik és tartják karban járműveiket, valamint figyelik és elemzik a gépek különféle teljesítmény-adatait. A csapatmunka a játék lényeges eleme: a játékosok chat segítségével cserélnek információt és működnek együtt. A Futurelab vizsgálatai szerint a játék során a tanulás főként a többi résztvevővel folytatott eszmecsere és kommunikáció útján történik.

A játékot két bristoli középiskolában is kipróbálták, és a diákoktól pozitív visszajelzés érkezett. A statisztikai elemzések mellett online üzenőfelület is jelentős szerepet játszott abban, hogy a játékosok segítsék egymást. Így a játék egyaránt kielégíti a tanárok valódi tanulásra vonatkozó elvárásait és a diákok feladatmegoldás iránti vágyát.

Egyes szakemberek szerint a tantermi játékokban rejlő legnagyobb lehetőséget a szórakozva tanító (edutainment) és a hagyományos (mainstream) játékok ötvözése jelentheti. A jövőt a népszerű játékok könnyű, oktatási célú verzióinak kidolgozása jelentheti. Ennek további előnye, hogy a fejlesztők alacsony költséggel dolgozhatnak, mégis jelentős új értékesítési lehetőség kínálkozhat a számukra.

Jelenleg is vannak olyan játékok a piacon – ilyen a Civilization, vagy az Age of Empire – amelyek tartalmaznak oktatási elemeket is – mutatott rá nyilatkozatában Owen, aki szerint idővel egyre több játék válik beilleszthetővé a tantermi oktatás keretei közé.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
370 lóerős lett a Cupra Formentor

370 lóerős lett a Cupra Formentor

Rendkívüli ülést kezdeményeznek az ellenzéki pártok a járvány elleni védekezésről

Rendkívüli ülést kezdeményeznek az ellenzéki pártok a járvány elleni védekezésről

Jakab Péter indul a miniszterelnök-jelölti előválasztáson

Jakab Péter indul a miniszterelnök-jelölti előválasztáson