A fiatalság génjének is nevezett, 1997-ben felfedezett Klotho fehérje az oxidációs stresszel szembeni ellenálló képességet befolyásolva fejti ki hatását - mutatták ki sejttenyészeteken és genetikailag módosított egereken amerikai tudósok.

A Klotho méregteleníti a DNS-t
Az élet fonalát szövő görög istennőről, Klothóról elnevezett fehérjét felfedező Makoto Kuro-o professzor a texasi egyetemen nyolcéves kutató munkával egy lépéssel közelebb került a "fiatalság-hormonnak" is nevezett gén működésének megmagyarázásához, s eredményeiről az amerikai biokémiai és molekuláris biológiai társaság folyóiratában számolt be.

Egérkísérletek igazolták, hogy az emlősöknél a Klotho gén összefüggésbe hozható az öregedéssel, mivel hiánya öregkori betegségeket, korai öregedést okoz, túladagolása pedig 20-30 százalékkal meghosszabbítja az életet.

Kuro-o professzor először úgy gondolta, hogy a Klotho gén valamiféle hormonként működő fehérjével látja el a szervezetet. Aztán kiderült, hogy ez a fehérje azokat a sejten belüli kémiai jelzéseket blokkolja, melyek az inzulinal és az inzulinhoz hasonló növekedési hormonnal közvetítődnek. Ismeretes, hogy a fokozott inzulinérzékenység gyorsítja a sejtek elhasználódását.

Későbbi kutatások során az is kiderült, hogy a Klotho fehérje a sejtek oxidációs stresszel szembeni ellenálló képességét növeli. A sejtekben felszaporodó szabad gyökök károsítják a DNS-hez hasonló makromolekulákat és fehérjéket, és az öreg szervezet sejtjei nem jól működnek. A Klotho képessé teszi a sejteket a méregtelenítésre, mivel aktivizálja a mangán-szuperoxid-diszmutáz enzimet, amely fontos antioxidáns, de amelynek mennyisége a szervezetben az életkorral arányosan csökken. Védő hatását a sejtek mitokondriumában fejti ki, mivel a káros szuperoxidokat hidrolizálva kevésbé káros hidrogén peroxiddá alakítja át őket.

Kuro-o professzor reméli, hogy kutatócsoportjának felfedezései nyomán az emberi szervezet öregedését késleltető új gyógyszercsoportot lehet majd kifejleszteni.

ATV Tech

DNS-vadászattal kutatják az emberiség eredetét

Egy izgalmas kutatás segítségével hamarosan pontos információink lehetnek arról, hogyan mozogtak a különböző népcsoportok a Földön. Valóban létezett-e Ádám és Éva? Hogyan lehetséges, hogy minden emberben kimutathatóak ugyanazok a génsorozatok? Ezekre és még egy sor további kérdésre keresi a választ a világ eddigi legátfogóbb tudományos kísérlete.

Meixner Zoltán (hvg.hu) Tech

A mobiltelefonok lerombolják a testi sejteket és károsítják a DNS-t

A mobiltelefonok rádióhullámai lerombolják a testi sejteket és károsítják a DNS-t – áll a Verum nevű német kutatóintézet által vezetett vizsgálatot összefoglaló tanulmányban. A eredményeket elsősorban az Európai Unió országaiban készült kutatások szolgáltatták.

„A Nat 2020 az irodalomtanítás Mohácsa”