szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Lássuk melyek azok a hirdetési formák, amik (szerintünk) a létező...

Lássuk melyek azok a hirdetési formák, amik (szerintünk) a létező legidegesítőbbek, és ha rajtunk múlna nem lenne helyük az online hirdetési piacon:)

10. - old-school, izgő-mozgó típus
Ha már banner készül, akkor legyünk olyan kedvesek,  és vegyük figyelembe az internetezők szépérzékét. Sajnos néhány banner megmaradt a 95-ös évek színvonalán, melynek ismertetőjelei: izgőmozgó GIF kép, iszonyatos színekkel és "szőrös" pixelgrafikával.

Ez most nem animálódik - megkíméljük tőle az olvasókat

A legjobb benne: lehet akármilyen szép weboldalunk, ha egy ilyet vagyunk kénytelen beletenni, akkor oldalunk dizájnja máris súlyos csapást szenvedett.

9. - hangos/zajos banner
A hirdetések ezen fajtája annyira frusztráló, hogy nem is rakunk mintát a kilencedik ponthoz, olvasóinkat kímélendő. Ezt a hirdetést onnan lehet megismerni, hogy felugrunk a székben amikor megjelenik: ugyanis vagy zene, vagy hang (hangeffektet) vannak gondosan beágyazva hirdetésbe. Pesze nincs vele gond ha egy reklámnak hangja is van: azonban ha ez úgy van megoldva, hogy nem a felhasználó dönti el mikor szólaljon meg (alapból "mute"-ra illik rakni az ilyesmit), ellenben ha kell ha nem megszólal és zenél, esetleg még nincs is rajta gomb amivel el lehet némítani... nos az már merénylet füleink ellen.

8. - floating ads, azaz az úgynevezett "screen takeover"
Biztosan mindannyian láttunk már ilyet: békésen olvasgatunk, amikor egyszercsak elindul egy reklám az oldalon (fentről lefelé, lenntről felfelé, vagy bárhonnan bárhová) - persze gondosan eltakarva a szöveget amit éppen olvasunk. A legtöbb esetben külön művészet eltalálni a "bezár" gombot (és ez még a jobbik eset, ha van ilyen opció rajta), hiszen mozgó célpontra lőni az egérrel nem könnyű, ráadásul ha ilyen elfoglaltságot akarok akkor Counter Strikeozom, és nem szaladgáló bannerek sarkában próbálok eltalálni egy háromszor-két pixeles "x"-et. Floating ads példák itt.

7. Mindez egyben: izgő mozgó, floating ads- hangokkal és zenékkel
Fenti pontokat lehet kombinálni is: sajnos vannak olyan "screen takeover"-ek, amik zajonganak is.

6. Taposóaknák
Hivatalos elnevezésük "mouse over ads" vagy "landmines" - a szövegben található egyes kulcsszavak "reklámmá változnak", az egeret föléjük mozgatva máris jön a buborék, a kulcsszóhoz tartozó reklámmal. Roszabb esetekben teljesen úgy néz ki mint egy link (csak akkor jövünk rá hogy akna, és nem link amikor odaérünk az egérrel), igényesebb site-okon azért figyelnek arra, hogy a landmine és a linkek színe/dizájnja különbözzön. Akár így, akár úgy: nagyon idegesítő reklám-forma.

Aknára futottam - illetve fölé mentem az egérrel.

5. Kamu blogok és videók - "viral ads"

Sajnos már ilyen is van: a Youtube, a MySpace sőt a FlickR és az Imagevenue is tartalmaz olyan blogokat, videókat, amik teljesen amatőrnek néznek ki (az amatőr a szó jó értelmében) - valójában azonban cégek által megrendelt, legyártott "bujtatott" reklámok. 



Az egyik legismertebb ilyen eset az azóta már megszűnt (már más tartalom található a domain alatt) - http://alliwantforxmasisapsp.com, azaz "all i want for xmas is a psp" - ez egy "Charlie" nevű egyén által vezetett "blog" volt - valójában azonban Charlie sosem létezett, az egész a Sony Playstation kampányának része volt. 

Pozitív példa is van: a http://www.willitblend.com/ címen található "reklámok" bejárták az egész internetet és igen sikeresek, pedig ezek is profi "viral ads" reklámok.

4. Kinyíló reklámok (expaning ads)
Első pillantásra olyan mint egy banner. Nem is zavar túlságosan. Azonban ahogy fölé tévedünk az egérrel, rögtön életre kel: kinyiló ablakok, felugró menük és poszterek, holdraszállás videó, mónikasó. Az éppen böngészett weboldal máris eltűnt a csillogó villogó marketingflash alatt, mi pedig pánikszerűen keressük a "close" gombot.

Ez mind a reklám része - az oldal valahol alatta rejtezik...

Aztán feladjuk, becsukjuk a böngészőt (vagy a tabot), és soha többet nem látogatjuk meg a szóban forgó oldalt.  Ez addigi rekord (nem nevezzük meg a reklámozó céget): egy 150*150 pixeles banner hatszoros (!) méretűre növekedett, eltakarva a képernyő majd felét.

3. Személyre szabott hirdetések (tailored ads)
A Google élen jár ebben a műfajban: kapunk egy emailt, amiben benne van a "photoshop" szó - máris jönnek gmail
ablakunk oldalán az "olcsó photoshop" és egyéb ablakok. Sokat keresünk Google-ban a Paystation kulcsszóra? Ne csodálkozzunk, ha rengeteg PSP reklámot fogunk látni később - a tailoring ads lényege, hogy figyelik böngészési szokásainkat, útvonalunkat és kulcsszavainkat - sőt a gmail "el is olvassa" leveleink tartalmát, és ehhez igazítja a hirdetéseket. 

A levelemben napszemüvegről volt szó...

Nem is tudom, miért nem hívják "tailoring ads" helyett inkább "spying ads"-nak, ha már kémkednek legalább nevezzék nevükön a dolgokat. Ennek a hirdetési formának az éllovasa a Google és a DoubleClick

2. Csalik - baits
Hivatalos nevükön "Infect Ads", vagy "baits" - olyasmi mint az adware, de azért annál egy kicsit legálisabb. Sok esetben (ezért van a "csali" elnevezés) olyan reklámokat/hirdetéseket jelentenek amikre "muszáj ráklikkelni", aztán persze kiderül, hogy mögötte teljesen más van mint amit a bannerben láttunk. 

Legismertebb képvislői, az "Ön a 999.999-ik látogató ezen az oldalon! Ön nyert! Klikkeljen ide!" - természetesen minden látogató a 999.999-ik, soha ne dőljünk be ezeknek.

1. Spam
Mi más is lehetne az első helyezett? Nincs idegesítőbb, károsabb és haszontalanabb reklámforma mint a mindenki által gyűlölt löncshús.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!