szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A technológiai szektorban – a Fortune listája szerint – a pálmát a...

A technológiai szektorban – a Fortune listája szerint – a pálmát a távközlési óriás AT&T vitte el, amely 85,6 milliárd dollárt fizetett a BellSouth cégért. A Freescale Semiconductor 16,2 milliárd dollárért kelt el, vevője (illetve vevői) a The Blackstone Group, a The Carlyle Group, a Permira Advisers LLC és a Texas Pacific Group alkotta befektetői csoport. A harmadik helyezett az Alcatel, amely 11,7 milliárdért vásárolta fel a Lucent Technologiest. A sorban következő felvásárlást a Sprint Nextel „követte” el, a cég 5,3 milliárd dollárt áldozott a Nextel Partners megszerzésére.
Az informatikai cégek közül az egyik legnagyobb üzletet a Cisco Systems ütötte nyélbe, amikor 5,2 milliárd dollárt adott a Scientific-Atlanta tulajdonjogáért. Az Oracle sem fukarkodott a pénzzel, amikor 3,7 milliárd dollárért rátette a kezét a Siebel Systemsre. Emlékezetes esemény volt az elmúlt év elején a Maxtor merevlemezgyártó felvásárlása, amely 2,4 milliárd dollárt ért meg hajdani vetélytársának, a Seagate Technologynak.
Ezek persze csak kiragadott példák (a konkrét adatok a Bloombergtől származnak), amelyek mellett természetesen ezer és egy kisebb-nagyobb hasonló ügyletet regisztrált az informatikai-információtechnológiai ágazat. Ez azt mutatja, hogy a cégkoncentrációs folyamat változatlan hevességgel folytatódik, a nagy halak rendre bekapják a kisebbeket.

Az online piacon a két legnagyobb név kétségkívül a Google és a Yahoo!. Az előbbi a Postini céget vette meg 625 millió dollárért, utóbbi a Zimbrát szerezte meg 350 millióért. Sőt, a Yahoo! a jelek szerint a sport iránt is élénken érdeklődik, hiszen nem sajnált kiadni további 100 millió dollárt a Rivals.com-ért. A Google pedig 3,1 milliárdért a DoubleClick gazdája lett, jelentős pozíciókra téve szert a hirdetési technológiai piacon. A Google egyébként valósággal szórta a pénzt, az év folyamán nem kevesebb, mint 17 céget kebelezett be.
Az online üzleti lehetőségek egyébként a szenvedélyes cégfelvásárló Ciscót sem hagyták hidegen, hiszen 3,2 milliárd költött a Webex megvásárlására (amelynek specialitása a webalapú videokonferencia).
Figyelemre méltó összeget – kereken 100 millió dollárt – költött az Answers.com az online szótárairól és nyelvészeti szolgáltatásairól ismert Lexico megvásárlására.

A Nokia sem tért vissza üres kézzel a bevásárló körútról: 96,8 millió dollárért szerzett magának egy céget (mégpedig a Twangót), amivel erősítheti pozícióját az online tárolás és a közösségi oldalak területén. Ez az üzlet azonban eltörpül a Navteq cég megvásárlása mellett, amely 8,1 milliárd dollárjába került a legnagyobb mobilgyártónak. Hogy mit vett ennyiért a Nokia? Nos, a Navteq azon digitális térképi információk nagymestere, amelyeket a különféle navigációs rendszerekben használnak.

A Microsoft külön történet. A szoftveróriás ma már a legkülönfélébb iparágakban van jelen, így semmi meglepő nincs abban, hogy 2007-ben 800 millió dollárt költött a TellMe cég megvásárlására, amelynek semmi köze Tell Vilmoshoz, annál inkább a különféle internetes, illetve mobil hangszolgáltatásokhoz. Ennél is többe került az aQuantive cég megvétele, amely 6 milliárddal csapolta meg a Microsoft kasszáját, de bizonyára megéri, hiszen a digitális marketing kétségtelenül hatalmas jövő előtt áll. Ez volt egyébként a Microsoft eddigi legnagyobb cégvásárlása. A cégvásárlási láz dimenzióit jól jelzi, hogy a Microsoft 2007-ben körülbelül 15 céget vett meg, tehát egynél többet havonta.

A már többször emlegetett Cisco is „notórius” felvásárló: 2007-ben 11 céget kebelezett be, olyanokat, mint a Securent, a Navini Networks, a Latigent, a Cognio, a BroadWare Technologies, a SpansLogic stb.
A szoftvercégek közül nagy felvásárlónak számít még a Symantec, amely három jelentősebb felvásárlást hajtott végre 2007-ben. Az első „áldozat” az Altiris volt, amely különféle IT menedzsment szoftvereket készít, majd következett a kockázatelemző termékeiről ismert 4FrontSecurity, a sort pedig a Vontu zárta, amely az adatvesztés ellen kínál hatékony megoldásokat.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!