DirectX 10: nem válik be a Microsoft nagy trükkje?

A DirectX 10 valóban forradalmi újításokat hozott a Directx9-hez képest, és...

  • techline.hu techline.hu
DirectX 10: nem válik be a Microsoft nagy trükkje?

A DirectX 10 valóban forradalmi újításokat hozott a Directx9-hez képest, és bár sokszor hallottuk már azt, hogy „ezután úgy néz majd ki a játék, mint az élet”, a Crysist, Hellgate London-t vagy a Flight Simulatort látva el kell ismerni, ezúttal tényleg nem járnak olyan messze az igazságtól, akarom mondani a valóságtól. A lenyűgöző grafikai megoldásokat azonban nem élvezheti mindenki. Az XP-t használókat a Microsoft teljesen kizárta az élvezetből, a Directx10 ugyanis csak és kizárólag a Vistára telepíthető. Így állhat elő az a helyzet, hogy míg egy-egy játék fut XP-n és Vistán is, a DX10 nyújtotta vizuális élmény csak a Vista felhasználóknak elérhető. Jogosan merülhet fel a kérdés: ha a Microsoft egészen a DirectX9-ig képes volt XP-re fejleszteni, akkor a 10-es verzió miért nincs XP-re?

Nyilvánvalóan szükség van valamire, hogy átcsábítsák a felhasználókat a lassan egészen kiforrottá és egyre közkedveltebbé váló XP-től az új operációs rendszerre, és erre – a látványos Aero kezelőfelületen kívül - az eddigi egyetlen valóban hatásos csali az új DirectX. Ezt értjük is, de azért egy, a világ túlnyomó részét kiszolgáló rendszer esetében nem a legkorrektebb dolog leállítani a grafikai kiszolgálókészlet frissítését. A Microsoft azzal védekezik, hogy ők már a legendák ködébe vesző Longhorn idején is az új kernelre fejlesztettek, és az XP-re való átírás borzasztóan sok munkát venne igénybe.

DirectX9 és DirectX10: A szépségért fizetni kell, meg Vistát venni

Nem tudjuk persze, hogy ez igaz-e, de valószínű, hogy ha könnyen meg lehetne oldani a problémát, akkor azt megtette volna már más. Tavaly nyáron arról érkeztek hírek, hogy egy 19 éves programozó elvágta a redmondi csomót, és felrakta az XP-re a DirectX 10-et.
Később egy másik programozócsapat is hasonlót jelentett be, bár ők csak annyit állítottak, hogy lehetővé tették két, kizárólag DirectX 10 kompatibilis játék futását az XP-n. Idővel kiderült, hogy valóban lehetséges a truváj, de azon az áron, hogy a DirectX 10-es trükkök elvesznek, és a teljesítmény is erősen csökken. 

Hozzá kell tenni, hogy ez csak annyit bizonyít, hogy a Microsoft legkevésbé korrekt húzása az volt, hogy rávett cégeket arra, hogy olyan játékokat adjanak ki, amelyek csak a Vistán futnak, miközben egy pelyhedző állú programozó is meg tudná oldani, hogy a játékok XP alatt is fussanak, habár nem a legújabb csili-vili trükkökkel.
A játékgyártók valószínűleg nem akarnak majd vásárlókról lemaradni a Vista kedvéért, és ezért jó darabig a DirectX 9-cel is elboldogulunk majd, és ha mégsem, segítenek majd a hobbiprogramozók. Az új trükkökhöz meg egyébként is erős hardver kell. Egészen addig, amíg nem vagyunk hajlandóak súlyos tízezreket kiperkálni egy DirectX 10-et támogató videokártyáért (a régi kártyánkat a legelvetemültebb hacker sem tudja kompatibilissá tenni), és egy azt meghajtani képes gépért, addig nem sokat számít az egész DirectX-es mizéria, mert úgysem tudnánk futtatni egy darab DirectX10-es játékot sem a drága pénzen vett Vistán.
A konklúzió tehát az, hogy szomorúságra csak annak a gamernek van oka, akinek pont a Vista megvásárlása előtt fogy el a pénze, miután pár százezret már sikerült a gépére költenie. Ez pedig valószínűleg nem tömegjelenség. Kiváncsiak vagyunk a következő Microsoft „trükkre”: lehet, hogy az Internet Explorer vagy a Messenger legújabb verziója is csak Vistán lesz majd hajlandó települni?


Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Kormányzóképes erőként igyekezett látni és láttatni magát hétvégi, nagykanizsai kongresszusán a Tisza Párt, amelynek már a választási programja is körvonalazódik. A kormány sem tétlen azonban, friss ígéreteivel pedig nyilvánvalóan a választási eredmény befolyásolása a cél.