A dongók halkabban dongnak, ha betegek, és miként az emberek, napi teendőik elvégzése nagyobb fáradsággal jár, míg meg nem gyógyulnak – állítják brit kutatók.

© sxc.hu
Ha pedig a mézelő méhek immunrendszere fertőzés miatt aktív, akkor a rovarok memóriaproblémákkal küzdenek Eamonn Mallon, a Leicesteri Egyetem evolúciós biológusa szerint. Mallon felfedezésének gyakorlati haszna a fogyatkozó méhállományok megmentésében nyújthat segítséget.

„Ez a rovar ugyanis a memóriájából él, és amikor valamilyen enyhe fertőzés miatt sérül az emlékezete, akkor az komoly következményekkel járhat” – magyarázza a biológus. Kutatócsoportja – amely eredményeit a brit tudományos akadémia Biology Letters című folyóiratában publikálta – két csoportra osztott egy méhközösséget. Az egyik csoportot mesterségesen megfertőzte, ezzel aktiválta a rovarok immunrendszerét. A méhcsoportoknak ezután kék és sárga virágokat kínáltak fel, de csak az egyik színű kehely kínált a méhek számára értékes cukros vizet. Mindkét csoport egyedei megtalálták ugyan a táplálékot rejtő virágokat, de a fertőzött rovaroknak tíz százalékkal több idő kellett a megtalálásukhoz, mint az egészségeseknek.

Nagy-Britanniában valaha 25 bennszülött dongófaj élt, de az elmúlt ötven év során közülük három faj kihalt, és számos továbbit a kihalás fenyeget. A tudósok szerint ennek oka a betegségekben és a mezőgazdasági technológia átalakulásában – amely számos hagyományos virágos növény eltűnését okozta – keresendő.

„Minden bizonnyal a betegségek sokkal fontosabb szerepet játszanak a vad- és háziméhek számának csökkenésében, mint azt korábban feltételeztük” – tette hozzá Mallon a Reuters-nek.

MTI Itthon

Méhek támadtak budapesti tűzoltókra

Méheket fogtak be a fővárosban a tűzoltók vasárnap délelőtt, de egyiküket annyira összecsipkedték a méhek, hogy mentőt kellett hívni hozzá - közölte a tűzoltóság.

Panoráma Tech

A méhek térképről tájékozódnak

Az állatok lényegesen többet tudnak annál, mint amennyit valaha is várt tőlük az ember – állítja Randolf Menzel, a berlini Freie Universität kutatója, aki az amerikai Tudományos Akadémia kiadványában arról számolt be, hogy például a méhek térképeket rögzítenek tudatukban, hogy azután tájékozódni tudjanak a környezetükben.

Tech

A méhek túlélték a dínók kipusztulását

A trópusi méhek túlélték azt a világméretű természeti katasztrófát, amely 65 millió évvel ezelőtt nagy valószínűséggel a dinoszauruszok kipusztulását is okozta – állítja egy amerikai kutató.

Tech

A méheknek is kell pihenés

A méhek szinte minden nép nyelvében a szinonimáját jelentik a szorgalomnak: a dolgozó méhek nyáron hajnaltól napnyugtáig ingáznak a kaptár és a mezők, gyümölcsfák között, hogy nektárral és virágporral lássák el a méhkasban élő társaikat, a királynőt és a fiasítást, valamint az ingyenélő heréket.

Gazdaság

Irodai kártevők: MÉHEK, HANGYÁK és vírusok

A világszerte több mint 30 milliárd eurós kárt okozó MyDoom vírus pusztítása után a Novell informatikai multi által készíttetett jelentés felfedi, hogy az elfoglalt vagy nemtörődöm alkalmazottak hogyan gyorsítják a vírusok terjedését, és okozhatnak tetemes veszteséget a munkaadóknak.

Hatékonyabb szerverek készülhetnek a méhek segítségével

A mézgyűjtő rovarok jellegzetes táncuk segítségével magyarázzák el társaiknak, merre található a nektárforrás. Egy amerikai egyetem kutatói ennek a módszernek a felhasználásával igyekeznek hatékonyabbá tenni az internetes adatforgalmat.

Veszélyes lehet a méhekre a mobiltelefónia

Az Egyesült Államokban a méhészek által tartott rovarok kétharmada odaveszett, meglehet, a mobiltelefonok káros hatása miatt: a rovarok hirtelen elhagyták a kast, és nem tértek vissza. A jelenség már Európában is megfigyelhető: egy vezető brit méhész, John Chapple elmondta, hogy a vizsgált negyven kasból huszonhármat elhagytak az apró állatok.

Leállított több Trump elleni pert az amerikai legfelsőbb bíróság