szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Nem véletlen tehát, hogy bár az internet robbanásszerűen terjed, mindennapi...

Nem véletlen tehát, hogy bár az internet robbanásszerűen terjed, mindennapi vásárlásainknak mégis alig néhány százalékát bonyolítjuk a világhálón keresztül. Pedig van már az online élelmiszer áruháztól kezdve az online könyvesboltig minden – a legtöbben mégis inkább a hagyományos vásárlásban hisznek (pedig akár tejet és kenyeret is vehetünk itthon, a neten keresztül). Ennek több oka is van – hazánkban főleg a bankok és az online vásárlás „együtt nem működése” is lehet az egyik magyarázat, lásd. „Dombornyomott ígéretek?” c. írásunkat, és persze ott a szomorú tény, hogy sok online áruház és aukciós oldal egyszerűen nem is szállít Magyarországra, a postai küldemények „titokzatos” eltünedezései miatt, vagy mert egyszerűen a „veszélyes” kategóriába sorolják hazánkat mind az online tranzakciók, mind a csomagok kezelése tekintetében. 

Ki ne ismerné például az Amazon.com híres mondatát, amelyet magyarországi szállítási cím megadásakor láthatunk: „We're sorry. This item can't be shipped to the country you selected.” . És persze ott van a félelem, az idegenkedés, a bizalom hiánya, amely ma még tagadhatatlanul övezi ezt a fajta vásárlási módot Magyarországon. De vajon igazuk van-e azoknak akik veszélyesnek, sőt olykor egyenesen „lutrinak” ítélik az internetes vásárlást? Kigyűjtöttük a tényeket és a tévhiteket…

1. Megrendelek valamit és nem érkezik meg… adathalászok az internetes tengerben.
A netes vásárlás legkellemetlenebb élménye: megrendeltem valamit, kifizettem, majd következik a várakozás. De mi történik, ha a megrendelt áru nem érkezik meg? Sajnos ez egy népszerű adathalász technika – felépítenek egy korrektnek kinéző webshopot, tele virtuális árucikkekkel, az  online bolt azonban nem igazi, csak egy „hack”, azaz egy adathalász oldal, ami kicsalja a pénzünket. Ez főleg speciális termékek esetében fordul elő, az ilyen „fake-shop”-ok között a legsikeresebbek az olyan nehezen fellelhető dolgokat árusító oldalak, mint például hanglemez- (bakelit-) kollekciók, különféle hobbigyűjtemények (G.I.Joe-tól az Elvis-ereklyékig), és a speciális, nagy webáruházakban nem megtalálható termékek, úgymint, szörfdeszka és búvárfelszerelés, speciális autótuning ketyerék, használt és gyanúsan olcsó műszaki cikkek stb.

2. Megrendelek valamit… és közbelép a Magyar Posta.
Sajnos igen. Magyarországon a postai küldemények eltűnésének száma kiemelkedően magas (a hírhedt „Indexes posta-teszt” szerint tízből három küldemény eltűnt). Többek között ezért is voltak kellemetlenségeink az Amazon.com-mal: egy idő után az Amazon megelégelte, hogy egyszerűen minden árucikk elakad a Postán, így beszüntették a magyarországi szállítást, azóta pedig, hol lehet az Amazonról rendelni, hol nem… 

De ugyanez a probléma fennállt az e-Bay esetében is, szerencsére azóta már ott is megoldódott. Mióta EU tagállam lettünk, a helyzet kicsit javult: a legtöbb nagy e-áruház már szállít Magyarországra is, azonban jobb, ha felkészülünk lelkileg: ha egy csomag „elakad a Magyar Postánál”, akkor gyakorlatilag semmi esély, hogy hozzájussunk.

3. Ügyes hackerek
Egy jól képzett támadó könnyen kijátszhat bennünket, internetes vásárlókat. Amikor az interneten vásárolunk, a rosszindulatú támadó módosíthatja a beviteli mezőket, így a webbolt őt tartja a valódi vásárlónak. Ezzel a módszerrel a hacker bejut a rendszerbe, megváltoztathatja a rendszerben levő adatokhoz (form exploit hacking)  tartozó kiszállítási címeket, és így a mi költségünkre, de az õ címére szállítják ki az általunk kiválasztott terméket. Egy másik gyakori trükk, hogy a vásárlót észrevétlenül átirányítják a saját oldalukra, így a hitelkártya adatokat már nem is a webshop, hanem egyenesen a hacker kapja meg - ez a technika (Cross Site Request Forgery (CSRF) vagy Cross Site Scripting a neve) népszerű „csínytevés” a jól képzett hackerek között.

4. Nem olyan az áru, mint ahogy a monitoron kinézett
Hát nem. Ahány monitor, annyiféle szín, fényerő, kontraszt. Ráadásul a termékfotók mindig szebbek, mint a valóság (és ez nem csak internetes vásárlásra igaz). Ha tehát olyan terméket veszünk, ahol az esztétika és a megjelenés nagyon fontos, akkor bizony nem ért felkészíteni magunkat: a dolgok a valóságban nem egészen olyanok, mint a monitoron.

5. Nem jó a méret/szín/típus
Sajnos megeshet, ám ha megbízható online üzletből vásároltunk, akkor ez nem lehet gond, díjmentesen cserélik. Ha viszont egy „névtelen”, mondjuk a Kanári-szigeteken székelő speciális e-shopban vásároltunk, akkor a helyzet már bonyolultabb, lévén, hogy személyes reklamálásra nincs lehetőség. Ráadásul a jogszabályok is ellentmondásosak – a magyarországi e-üzletekre természetesen ugyanúgy vonatkoznak a Magyar Fogyasztóvédelmi Felügyelőség előírásai, mint a sarki fűszeresre, az EU-n belül azonban már a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság rendelkezései az irányadóak, ha pedig olyan üzletben vásároltunk, ami nem EU-fennhatóság (pl. USA), akkor a helyzet még bonyolultabb.

6. Nem fogadják el a bankkártyámat
Az internetes vásárláshoz úgynevezett dombornyomott hitelkártya szükséges – nem árt azonban tudni, hogy Magyarország sok esetben a „kockázatos országok” között szerepel (még az EU ellenére is), így csak egy „Your card was declined” üzenetet fogunk kapni, akár dombornyomott a kártya, akár nem. Részletes írásunk a témáról itt.

7. Garancia
A webshopokban vásárolt termékekre ugyanazok a garanciák vonatkoznak, mint ha hagyományos üzletben vásároltuk volna.
Figyeljünk tehát arra, hogy az áru kézhezvételekor garanciajegyet is kapjunk. Mivel azonban, a hagyományos üzletektől eltérően, a netes vásárlás esetén csak leírás és fotó áll rendelkezésünkre a döntéshez, a webshop nyolc napon belül köteles díjmentesen visszavenni a terméket és visszatéríteni az árát. Sajnos ezt a jogszabályt a legtöbb netes bolt nem ismeri (vagy csak úgy tesz, mintha nem ismerné:-) , ráadásul a dolgot megnehezíti, hogy egy-egy ilyen üzlet „nehezen" érhető el telefonon vagy e-mailben – rendelni tőlük könnyű, de elérni őket, vagy beszélni velük már annál nehezebb. Sok e-áruháznak teljesen más címen (van ahol más országban) üzemel a weboldala és az irodája, megint máshol van a raktár és a lerakat - a dolog tehát nem egyszerű.

8. Hát ez eltört…
Hát az bizony pech! Ilyen esetekben kezdődik az egymásra mutogatás – szinte lehetetlen kideríteni, hogy a csomag a kézbesítés során károsodott-e (azaz a posta a felelős), vagy eleve hibás termék került a csomagba (csomagoláskor/raktározáskor károsodott, azaz az üzlet a felelős). Az igényes és megbízható webáruházak természetesen extra biztonságos csomagolással látják el a postázandó terméket – ez azonban amolyan „lutri”, hiszen fogalmunk sem lehet róla, hogy hogyan és mennyire biztonságosan fogják becsomagolni az elküldendő árucikket, egészen addig, amíg ki nem bontjuk.

9. Online aukció
A csábítás nagy: az online aukciókon (ezek ugyebár nem azonosak a webshopokkal) mindent kínálnak: vehetünk kiselejtezett II. világháborús tigristankot, vagy Jézus által megáldott falvédőt esetleg könnyező Magdolna-szobrot (igen… az e-Bay… ott tényleg minden van). Ha online aukción vásárolunk, akkor mindig ellenőrizzük az eladó „besorolását”, amit az előző vásárlóktól kapott (rating). 

Ezzel megvédhetjük magunkat a kellemetlen meglepetésektől. Ha mégsem azt kapnánk a pénzünkért, amit vártunk, akkor sajnos az online aukciók esetében igen kevés lehetőségünk van a reklamációra – ha az eladóval nem tudunk személyesen megegyezni, akkor futhatunk a pénzünk után. A legtöbb online aukciós oldal (tisztelet a kivételnek)  nem „keveredik bele” a garanciális és egyéb problémák intézésébe, mondván, ők csak a felületet nyújtják a tranzakcióhoz, a többihez semmi közük.

10.  Nem megfelelő az áru minősége
Amíg nem találnak fel valamilyen szerkezetet, amelynek a segítségével az interneten keresztül is megtapogathatjuk/megszagolhatjuk/ízlelhetjük a kiválasztott árucikket – nos addig sajnos ez marad a netes vásárlás legnagyobb veszélye. Azért a legnagyobb, mert nincs mit tenni – az áru megjött, sértetlen, ugyanaz, mint amit a fotón láttunk, csak éppen nem elég „minőségi” (ez főleg ruhaneműk, műszaki cikkek, gasztronómiai dolgok esetében gyakori). Sok esetben ennek az az oka, hogy a nagy netes üzletek „raktárról” dolgoznak, és előfordulhat, hogy amit megkapunk, már két-három éve pihen a raktárban (anyagfáradás stb.) – a kisebb webshopok pedig, éppen ellenkezőleg, nem raktárról dolgoznak, így az áru minősége olyan lesz, amilyet éppen be tudnak szerezni – termékfotó és leírás, ide vagy oda.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

techline.hu Tech

A világ első hackere

Hackerekről hallva, a legtöbb embernek a filmek jutnak az eszébe (például a Komputerkémek vagy mondjuk a Kardhal), a...