Trump és Macron Netanjahuval szemben – egyre nagyobb a nyomás Izraelen a gázai humanitárius helyzet miatt
A gázai humanitárius katasztrófa okozta egyre komolyabb nemzetközi felháborodás engedményekre kényszerítette Izraelt.
Nem véletlen tehát, hogy bár az internet robbanásszerűen terjed, mindennapi...
Nem véletlen tehát, hogy bár az internet robbanásszerűen terjed, mindennapi vásárlásainknak mégis alig néhány százalékát bonyolítjuk a világhálón keresztül. Pedig van már az online élelmiszer áruháztól kezdve az online könyvesboltig minden – a legtöbben mégis inkább a hagyományos vásárlásban hisznek (pedig akár tejet és kenyeret is vehetünk itthon, a neten keresztül). Ennek több oka is van – hazánkban főleg a bankok és az online vásárlás „együtt nem működése” is lehet az egyik magyarázat, lásd. „Dombornyomott ígéretek?” c. írásunkat, és persze ott a szomorú tény, hogy sok online áruház és aukciós oldal egyszerűen nem is szállít Magyarországra, a postai küldemények „titokzatos” eltünedezései miatt, vagy mert egyszerűen a „veszélyes” kategóriába sorolják hazánkat mind az online tranzakciók, mind a csomagok kezelése tekintetében.
Ki ne ismerné például az Amazon.com híres mondatát, amelyet magyarországi szállítási cím megadásakor láthatunk: „We're sorry. This item can't be shipped to the country you selected.” . És persze ott van a félelem, az idegenkedés, a bizalom hiánya, amely ma még tagadhatatlanul övezi ezt a fajta vásárlási módot Magyarországon. De vajon igazuk van-e azoknak akik veszélyesnek, sőt olykor egyenesen „lutrinak” ítélik az internetes vásárlást? Kigyűjtöttük a tényeket és a tévhiteket…
1. Megrendelek valamit és nem érkezik meg… adathalászok az internetes tengerben.
A netes vásárlás legkellemetlenebb élménye: megrendeltem valamit, kifizettem, majd következik a várakozás. De mi történik, ha a megrendelt áru nem érkezik meg? Sajnos ez egy népszerű adathalász technika – felépítenek egy korrektnek kinéző webshopot, tele virtuális árucikkekkel, az online bolt azonban nem igazi, csak egy „hack”, azaz egy adathalász oldal, ami kicsalja a pénzünket. Ez főleg speciális termékek esetében fordul elő, az ilyen „fake-shop”-ok között a legsikeresebbek az olyan nehezen fellelhető dolgokat árusító oldalak, mint például hanglemez- (bakelit-) kollekciók, különféle hobbigyűjtemények (G.I.Joe-tól az Elvis-ereklyékig), és a speciális, nagy webáruházakban nem megtalálható termékek, úgymint, szörfdeszka és búvárfelszerelés, speciális autótuning ketyerék, használt és gyanúsan olcsó műszaki cikkek stb.
2. Megrendelek valamit… és közbelép a Magyar Posta.
Sajnos igen. Magyarországon a postai küldemények eltűnésének száma kiemelkedően magas (a hírhedt „Indexes posta-teszt” szerint tízből három küldemény eltűnt). Többek között ezért is voltak kellemetlenségeink az Amazon.com-mal: egy idő után az Amazon megelégelte, hogy egyszerűen minden árucikk elakad a Postán, így beszüntették a magyarországi szállítást, azóta pedig, hol lehet az Amazonról rendelni, hol nem…
De ugyanez a probléma fennállt az e-Bay esetében is, szerencsére azóta már ott is megoldódott. Mióta EU tagállam lettünk, a helyzet kicsit javult: a legtöbb nagy e-áruház már szállít Magyarországra is, azonban jobb, ha felkészülünk lelkileg: ha egy csomag „elakad a Magyar Postánál”, akkor gyakorlatilag semmi esély, hogy hozzájussunk.
3. Ügyes hackerek
Egy jól képzett támadó könnyen kijátszhat bennünket, internetes vásárlókat. Amikor az interneten vásárolunk, a rosszindulatú támadó módosíthatja a beviteli mezőket, így a webbolt őt tartja a valódi vásárlónak. Ezzel a módszerrel a hacker bejut a rendszerbe, megváltoztathatja a rendszerben levő adatokhoz (form exploit hacking) tartozó kiszállítási címeket, és így a mi költségünkre, de az õ címére szállítják ki az általunk kiválasztott terméket. Egy másik gyakori trükk, hogy a vásárlót észrevétlenül átirányítják a saját oldalukra, így a hitelkártya adatokat már nem is a webshop, hanem egyenesen a hacker kapja meg - ez a technika (Cross Site Request Forgery (CSRF) vagy Cross Site Scripting a neve) népszerű „csínytevés” a jól képzett hackerek között.
4. Nem olyan az áru, mint ahogy a monitoron kinézett
Hát nem. Ahány monitor, annyiféle szín, fényerő, kontraszt. Ráadásul a termékfotók mindig szebbek, mint a valóság (és ez nem csak internetes vásárlásra igaz). Ha tehát olyan terméket veszünk, ahol az esztétika és a megjelenés nagyon fontos, akkor bizony nem ért felkészíteni magunkat: a dolgok a valóságban nem egészen olyanok, mint a monitoron.
5. Nem jó a méret/szín/típus
Sajnos megeshet, ám ha megbízható online üzletből vásároltunk, akkor ez nem lehet gond, díjmentesen cserélik. Ha viszont egy „névtelen”, mondjuk a Kanári-szigeteken székelő speciális e-shopban vásároltunk, akkor a helyzet már bonyolultabb, lévén, hogy személyes reklamálásra nincs lehetőség. Ráadásul a jogszabályok is ellentmondásosak – a magyarországi e-üzletekre természetesen ugyanúgy vonatkoznak a Magyar Fogyasztóvédelmi Felügyelőség előírásai, mint a sarki fűszeresre, az EU-n belül azonban már a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság rendelkezései az irányadóak, ha pedig olyan üzletben vásároltunk, ami nem EU-fennhatóság (pl. USA), akkor a helyzet még bonyolultabb.
6. Nem fogadják el a bankkártyámat
Az internetes vásárláshoz úgynevezett dombornyomott hitelkártya szükséges – nem árt azonban tudni, hogy Magyarország sok esetben a „kockázatos országok” között szerepel (még az EU ellenére is), így csak egy „Your card was declined” üzenetet fogunk kapni, akár dombornyomott a kártya, akár nem. Részletes írásunk a témáról itt.
7. Garancia
A webshopokban vásárolt termékekre ugyanazok a garanciák vonatkoznak, mint ha hagyományos üzletben vásároltuk volna.
Figyeljünk tehát arra, hogy az áru kézhezvételekor garanciajegyet is kapjunk. Mivel azonban, a hagyományos üzletektől eltérően, a netes vásárlás esetén csak leírás és fotó áll rendelkezésünkre a döntéshez, a webshop nyolc napon belül köteles díjmentesen visszavenni a terméket és visszatéríteni az árát. Sajnos ezt a jogszabályt a legtöbb netes bolt nem ismeri (vagy csak úgy tesz, mintha nem ismerné:-) , ráadásul a dolgot megnehezíti, hogy egy-egy ilyen üzlet „nehezen" érhető el telefonon vagy e-mailben – rendelni tőlük könnyű, de elérni őket, vagy beszélni velük már annál nehezebb. Sok e-áruháznak teljesen más címen (van ahol más országban) üzemel a weboldala és az irodája, megint máshol van a raktár és a lerakat - a dolog tehát nem egyszerű.
8. Hát ez eltört…
Hát az bizony pech! Ilyen esetekben kezdődik az egymásra mutogatás – szinte lehetetlen kideríteni, hogy a csomag a kézbesítés során károsodott-e (azaz a posta a felelős), vagy eleve hibás termék került a csomagba (csomagoláskor/raktározáskor károsodott, azaz az üzlet a felelős). Az igényes és megbízható webáruházak természetesen extra biztonságos csomagolással látják el a postázandó terméket – ez azonban amolyan „lutri”, hiszen fogalmunk sem lehet róla, hogy hogyan és mennyire biztonságosan fogják becsomagolni az elküldendő árucikket, egészen addig, amíg ki nem bontjuk.
9. Online aukció
A csábítás nagy: az online aukciókon (ezek ugyebár nem azonosak a webshopokkal) mindent kínálnak: vehetünk kiselejtezett II. világháborús tigristankot, vagy Jézus által megáldott falvédőt esetleg könnyező Magdolna-szobrot (igen… az e-Bay… ott tényleg minden van). Ha online aukción vásárolunk, akkor mindig ellenőrizzük az eladó „besorolását”, amit az előző vásárlóktól kapott (rating).
Ezzel megvédhetjük magunkat a kellemetlen meglepetésektől. Ha mégsem azt kapnánk a pénzünkért, amit vártunk, akkor sajnos az online aukciók esetében igen kevés lehetőségünk van a reklamációra – ha az eladóval nem tudunk személyesen megegyezni, akkor futhatunk a pénzünk után. A legtöbb online aukciós oldal (tisztelet a kivételnek) nem „keveredik bele” a garanciális és egyéb problémák intézésébe, mondván, ők csak a felületet nyújtják a tranzakcióhoz, a többihez semmi közük.
10. Nem megfelelő az áru minősége
Amíg nem találnak fel valamilyen szerkezetet, amelynek a segítségével az interneten keresztül is megtapogathatjuk/megszagolhatjuk/ízlelhetjük a kiválasztott árucikket – nos addig sajnos ez marad a netes vásárlás legnagyobb veszélye. Azért a legnagyobb, mert nincs mit tenni – az áru megjött, sértetlen, ugyanaz, mint amit a fotón láttunk, csak éppen nem elég „minőségi” (ez főleg ruhaneműk, műszaki cikkek, gasztronómiai dolgok esetében gyakori). Sok esetben ennek az az oka, hogy a nagy netes üzletek „raktárról” dolgoznak, és előfordulhat, hogy amit megkapunk, már két-három éve pihen a raktárban (anyagfáradás stb.) – a kisebb webshopok pedig, éppen ellenkezőleg, nem raktárról dolgoznak, így az áru minősége olyan lesz, amilyet éppen be tudnak szerezni – termékfotó és leírás, ide vagy oda.
A gázai humanitárius katasztrófa okozta egyre komolyabb nemzetközi felháborodás engedményekre kényszerítette Izraelt.
Trump 8-10 napon belül dönthet az újabb szankciókról. Végignéztük, ez hogyan érintené Magyarországot és általában a világpiacot.
Békés Márton elmesélte első találkozását Magyar Péterrel, némileg árnyalva Orbán Viktorék narratíváját.
Hamis magánokirat felhasználása miatt adtak ki elfogatóparancsot a férfi ellen.
A 40. Magyar Nagydíj előtt várjuk olvasóink történeteit a legelsőről.
Hozzászólásáért akár egy év börtönnel is büntethetik.