szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Központi szerepet kapott egy nemzetközi repülőbemutatón az algákból készült üzemanyag előállítására alkalmas bioreaktor. Az érdeklődés nem véletlen, a környezetbarát módon előállított hajtóanyagot ugyanis minden más alternatívánál hatékonyabban lehet előállítani.

A tóból a hajtóműbe -
az algák jelenthetik a megoldást
© AP
A Greenlaunches.com értesülései szerint a Farnborough International Air Show-n (FIAS) sok szó esett a növekvő üzemanyag-árakról, s ezeknek a légi közlekedésre gyakorolt hatásáról. Bár a jegyárak egyelőre még nem emelkedtek számottevően, ha nem találnak rövidesen egy elfogadható, ipari méretekben is előállítható alternatív energiaforrást az utasok is megérzik a változást.

A légitársaságok, a repülőgyártók és a kutatók együttműködve keresik a megoldást, a FIAS-on számos új turbina-technológiát is bemutattak vadászgépek és utasszállítógépek számára.

Az egyik fő attrakciót azonban az algaolaj jelentette, amelyet nagyméretű, akváriumra emlékeztető tartályokban bárki megnézhetett közelről is. Az alternatív üzemanyag-forrásnak számos előnye van a fosszilis tüzelőanyagok, illetve a növényekből sajtol biodízellel szemben. Többek között például, míg tulajdonságai nagyban hasonlítanak ez utóbbihoz, hozama mintegy százszorosa például a szójababénak. Ez annyit jelent, hogy egységnyi területen termelt szója, illetve ugyanekkora területen tenyésztett algákból készült üzemanyag esetén utóbbi mennyisége az előbbi mintegy százszorosa lesz.

További előny, hogy a növényekkel ellentétben az algák folyamatosan aktívak és a téli időszakban is képesek alapanyagot termelni. Emellett a mikroorganizmusok megkötik az erőművek által a légkörbe kibocsátott szén-dioxid egy részét, illetve tápanyagokat képesek megkötni a szennyvízből.

Csiang Hu az Arizona University alga- és biotechnológiai kutatólaboratóriumának egyik igazgatója szerint az ipari léptékű termeléshez szükséges technológiára még öt évet kell várni. A kutató kollégájával Milton Sommerfelddel együtt több mint 40 év tapasztalatával a hátuk mögött folyamatosan finomítják a módszereiket. A kutatóintézetben a Boeing repülőgépgyártó 225 000 dolláros ösztöndíjat alapított, amely három végzős diák foglalkoztatását teszi majd lehetővé.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!