szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A teljes képhez persze hozzátartozik, hogy egy bétát teszteltünk, mivel a...

A teljes képhez persze hozzátartozik, hogy egy bétát teszteltünk, mivel a végleges, dobozos verzió azért még két-három hetet várat magára a boltokban is. Ennek megfelelően nekünk is akadtak problémáink, de azok kivétel nélkül előre le voltak írva egy papírra (fantasztikus jósda működhet az Adobe-nál). Például a JPEG export totálisan megbolygatta szegény OS X-em képformátummal kapcsolatos korábbi rutinosságát, bár a legjobb az volt, amikor megpróbáltam a CMS rendszerünkbe feltenni a PS CS4-ből mentett JPG képeket, amelyeket a Safari még véletlenül sem jelenített meg a cikkben (az IE nem volt ilyen válogatós). De az ember ilyenekre mindig felkészül, ha béta tesztelésbe fog, ha pedig előre figyelmeztetik a gondokra, akkor feltételezi, hogy az ismert problémákat majd kiirtják a végleges változatból.

Szóval egy Photoshop CS4 Extended változat bétáját nyúzzuk már egy ideje, abból is egy Maces verziót. Aki Macre is 64 bitest várt, annak csalódást kell okoznom, az most még nem lesz, csak az próbálkozhat 64 biten, aki Vista előtt ücsörög. Viszont aki Inteles Mac előtt ül, az örömmel fogja tapasztalni, hogy nemcsak a keringő webes regékben, hanem a valóságban is gyorsabban indul a PS CS4, mint a CS3. Továbbá multi-touch támogatás is van benne OS X alatt (ezt nem volt módom kipróbálni, de elvileg a MacBook és MacBook Pro gépeknél alkalmazható).
E kissé hosszúra nyújtott bevezető után ugorjunk is fejest az újdonságokba.

Felületi kezelés
A CS3 után nem gondoltam, hogy hozzányúlnak még a CS4 felületéhez, de tévedtem. Szépen átszabták az összes alkalmazás külsejét. Azt viszont nem mondhatnám, hogy mindez felesleges volt, ha még lehet fokozni, az új Photoshop sokkal kényelmesebb és letisztultabb, mint az elődje (ennél már csak a Flash-nek tett jobbat az új felület, de ezt majd pár nap múlva).
Akár egy, akár több monitoron dolgozunk, értékelni fogjuk az új, füles ablakokat. A böngészőkhöz hasonlóan itt is több dokumentumot nyithatunk meg egy ablakban, és a fülek segítségével válthatunk közöttük. Csodásan lehet összerendezni így a dolgokat, a fülek természetesen ide-oda dobálhatók az ablakok között, vagy akár külön ablakokban is megnyithatók. A program tetején (Application Bar) egy szépen kiemelt Arrange Document gomb gondoskodik arról, hogy egyetlen kattintással elrendezhessük a dolgokat. Mellette ott egy új és érdekes funkció gombja, amelyet Rotate View Tool névre kereszteltek.  A segítségével tetszőlegesen forgatható a rajzvászon, ami szintén kényelmes, ha épp szabad kézzel rajzolunk (ez amúgy az R billentyűvel is elérhető).

Forogjon a vászon! Új felület, új funkciókkal.

Gondolom, nem kell külön bemutatni a PS azon tulajdonságát, hogy bizonyos nagyítási százalékokban kissé rontja a képminőséget. Nos, ez is a múlté, hioszen ezentúl a grafikai feladatokat a processzor helyett a grafikus kártyára hárítja a program (Open GL), így bármekkora nagyításban dolgozzunk is, mindig tűéles képet látunk (már persze addig a pontig, amíg még lehetséges normálisan nagyítani a képet). A funkció amúgy kikapcsolható, bár én még ne találtam okot, amiért ezt tenném...
Érdekesség a nagyításnál, hogy ha eljutunk a „pixelszintig”, akkor a program egy vékony rácshálóval segít különbséget tenni a képpontok között. Kicsit olyan érzés, mintha valami régi ikonszerkesztőben vagy egy C64-es rajzprogramban dolgozna az ember (csak a képek nőttek meg időközben).

Új Adjustments panel
A megújult Adjusments panelen egyetlen kattintással elérünk minden korrekciós eszközt. Amellett, hogy így kényelmesebben dolgozhatunk, az elvégzett módosítások külön rétegen jelennek meg, így bármikor felülbírálhatók, törölhetők. Mindig az alattuk lévő rétegekre vonatkoznak. 

Visszavonható és módosítható korrekciók

Újdonság a Vibrance korrekció, amely leginkább a bőrfelületek színárnyalatainak a módosításakor hasznos. Ugyanitt rengeteg előre definiált beállítást is elérhetünk, ha spórolni akarunk az idővel. A lágyítási lehetőség például nagyon hasznos.

Újraszerkeszthető, lágyítható és vektoros maszkok
A maszkok használata komoly fegyver a Photoshopban, ha nem is történtek óriási újítások, de a Masks panelben mindent sokkal kényelmesebben elérhetünk, mint eddig. A fentebb bemutatott korrekciókat végrehajtva például egy kijelölt területen, automatikusan készít ehhez nekünk a program maszkot, amelynek tulajdonságait utólag is módosíthatjuk, egy helyen, a Masks panelen.

Content-Aware Scaling
Ha van valami, ami valóban zseniális az új Photoshopban, akkor az az új méretezési lehetőség. A lényege, hogy egy kép átméretezésekor a kép lényegi részei nem, vagy csak minimális részben torzítódnak. A neten látható mintakép remek választás: ha egy tengerparton készült fotón sétálgat 4-5 szörfös, de nekünk sajnos túl széles a kép, a Content-Aware Scaling használatával úgy nyomhatjuk össze a fotót keskenyebbre, hogy a szörfösök közben nem válnak nyúlánk földön kívüli lényekké. 

Méretezés különféle módszerekkel

Kipróbáltam több képen is, az esetek többségében hibátlanul teljesített, néhány képen pedig csak itt-ott tévedett, de ilyenkor segíthetünk neki a problémás részek kijelölésével (még az eredeti képen el kell végezni a kijelöléseket, elmenteni azokat, és átméretezéskor a Protected résznél kiválaszthatjuk, hogy ügyeljen rájuk a program). Zseniális megoldás, áldott legyen, aki kitalálta... :)

Megújult 3D eszköztár és új 3D festési lehetőség
Ezek persze csak az Extended verzióban állnak rendelkezésre, de biztosan sokan fogják pozitívumként értékelni őket. 3D objektumokat a CS3 is kezelt, de az új verzióban az egész sokkal kényelmesebb. Arról nem is beszélve, hogy az Open GL alapú grafikus gyorsítás azért itt is jelentősen érezteti hatását, minden sokkal gyorsabb és szebb.
Bármilyen rétegből néhány mozdulattal (3D/New Shape from Layer menüpont) 3D-s objektumot kreálhatunk, amelyeket azután lehet forgatni, világítani, renderelni. De ha csak térben akarunk elforgatni egy fotót, jobb, ha a 3D/New 3D Postcard from Layer funkciót választjuk.

Bármelyik rétegből lehet 3D objektum, egy kattintással

Természetesen továbbra is importálhatunk 3D objektumokat, és most már akár közvetlenül rajtuk is festhetünk. Tényleg jó, tényleg tetszik, tényleg használható! Mondjuk egy erősebb gép azért nem árt, ha bonyolultabb objektumokkal dolgozunk.

További apróságok
Alapvetően ezek az új funkciók, de azért ennyivel még nem merülnek ki az újdonságok, pusztán arról van szó, hogy a többi nyalánkság már régen is megvolt a programban, csak most feltuningolták őket. Ilyenek például a Dodge, Burn és Sponge eszközök, amelyek mostantól sokkal természetesebb hatást nyújtanak. Finomabban dolgozhatunk velük.
Javítottak a RAW támogatáson is, van már Camera Raw 5.0. A nyersanyagokon mindent beállíthatunk importálás előtt, ráadásul itt is kihasználhatjuk az új Adjustment panelben is fellelhető kényelmi funkciókat. Az Adjustment Brush segítségével akár a kép adott részeire koncentrálva is végrehajthatunk változtatásokat, amelyeket aztán később is módosíthatunk.
A Photomerge funkció is pontosabb lett, egyszerűbbek az illesztések és az utómunka is.
De akadnak olyan apró, mégis hasznos újítások is, mint előnézet a Clone Stampnál és a Healing ecsetnél, vagy az, hogy a Ctrl + Command (Windowson Ctrl + jobb egérgomb) billentyűk és az egér bal gombjának nyomva tartásakor az ecset méretét állítjuk, ha az egeret jobbra balra mozgatjuk.

Előnézet klónozásnál

Szóval apró, de hasznos kényelmi funkciókba és funkció megújításokba botlunk szinte mindenütt.
A nyomtatási lehetőségek is fejlődtek, például még nyomtatás előtt, az előnézeti képen láthatjuk, hogy milyen hatással lesznek a különféle beállítások a nyomtatott képre. És ha már úgyis egy Maces változatot teszteltem, akkor örömmel jelentem, hogy van már 16 bites nyomtatási lehetőség a Maces változatban is!

Közösségi Photoshop
Nehogy már a Photoshop maradjon ki a ma oly divatos közösségi életből! A Creative Pro Online Services segítségével megoszthatjuk képeinket a nagyérdeművel. Mit a képeinket! Rögtön a képernyőnket is, mivel immár lehetőség van közös munkára is az interneten keresztül. A Kuler is beköltözött a Photoshopba, amit nagyon tudok értékelni. Akinek nem mondana sokat, az látogasson el azonnal a kuler.adobe.com oldalra. Ez a színharmónia fellegvára. Immár nem kell böngészőt ragadnunk a használatához, ha CS4 előtt ülünk, elég bekapcsolnunk az ablakát (persze internetkapcsolat továbbra is kell).

Kuler beépítve...

Bár a szűrőkhöz évek óta nem nyúlt az Adobe, ezúttal találunk egy Browse Filters Online menüpontot is, hogy újabbakat tudjunk beszerezni az internetről (mondjuk a bétában ez még nem működik). Ez egyébként a 3D objektumok esetében is így van, az internetről is beszerezhetünk majd rengeteget, egyetlen kattintással.

Mindent egybevetve nekem nagyon tetszett az új Photoshop, és korántsem mernék mérget venni arra, hogy már minden újdonságát felfedeztem. Szinte minden ablakban van valami új, ha más nem az, hogy átrendezték. Ennek ellenére nem kell újratanulni a használatát, aki pedig most kezd bele, annak talán még egyszerűbb is elsajátítania, mint a régebbi változatoknál.
Ha a fenti új funkciók nem hoznak lázba minket, akkor sem maradunk le semmiről, ha nem rohanunk el a boltba megvenni, hiszen a CS3 is kitűnő munkaeszköz, de az apró módosítások és a valóban hasznos újítások együtt sokat gyorsíthatnak és egyszerűsíthetnek a munkameneten. A felület változtatásait ebből a szempontból csak dicsérni tudom, a Content-Aware Scaling pedig egyenesen zseniális.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!