szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Míg az európaiak egyharmada állítja, hogy sohasem iszik alkoholt, addig a magyarok 44 százaléka vallja ugyanezt - derül ki a GfK Csoport 2008 őszén végzett, alkoholfogyasztási szokásokat vizsgáló felméréséből.

Az eredmények szerint honfitársaink egy része azért mellőzi az alkoholfogyasztást, mert saját egészségét félti, de akadnak olyanok is, akik személyes kapcsolataik megromlásától tartanak. Leginkább azonban az italozás költségvonzata aggasztja a magyarokat - állapítja meg a Wall Street Journal Europe megbízásából készített felmérés.

Az eredmények azt mutatják, hogy az emberek további 45 százaléka hetente, vagy ennél ritkábban iszik alkoholt. A GfK kutatói szerint a magyarok feltehetően a valósnál kedvezőbb képet kívántak festeni magukról azáltal, hogy a ritkán vagy az egyáltalán nem ivók körébe sorolták magukat.

A nők körében számottevően magasabb (59 százalék) az elutasítók aránya, mint a férfiaknál (28 százalék). Az életkor szerinti csoportosítás alapján elmondható, hogy a nemzetközi trenddel ellentétben Magyarországon elsősorban a fiatal felnőttek állították, hogy sosem isznak alkoholt, az idősebb korosztály tagjai pedig a "ritkábban, mint hetente" kategóriába sorolták magukat.

A kedvelt italok tekintetében Európa egészét vizsgálva nincs igazán különbség a sör- illetve a borkedvelők aránya között, viszont Nyugat- és Kelet-Európa között számottevő az eltérés. Olaszországban, Svájcban, Franciaországban és Belgiumban a bor győzött a sörrel szemben, míg a spanyolok, portugálok, és nem meglepő módon a németek a sörivó nemzetek közé tartoznak, ahogyan az eredmények tanúsága szerint mi, magyarok is.

Magyarországon a megkérdezettek közel fele, 45 százaléka inkább a sört, 35 százaléka a bort választja. A fiatal felnőttek körében népszerűbb a sör, míg a bor és a pezsgő inkább az idősebb korosztály kedvelt itala.

Az Európán kívüli országokban nagyobb népszerűségnek örvendenek az égetett szeszesitalok, különösen Oroszországban, ahol tízből hárman leginkább ezt a szeszesitalfajtát részesítik előnyben.

Arra a kérdésre, hogy milyen hatást vált ki az alkohol elfogyasztása, az európai válaszadók harmada úgy nyilatkozott, hogy az egyáltalán nincs hatással rá. Ezzel szemben a magyarok egyharmada viccesebbnek, 28 százaléka barátságosabbnak, egyötöde inkább fáradtabbnak érzi magát az alkoholfogyasztást követően - olvasható a GfK közleményében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Plázs

Szívritmuszavart okozhat az alkohol

Ha a nők gyakran nyúlnak pohár után és naponta kettő- vagy annál is több alkoholos italt fogyasztanak rendszeresen, nagy esélyük van arra, hogy szívritmuszavaruk, pitvarfibrillációjuk támad, annak minden veszélyével és következményeivel. A szívderítőnek nem nevezhető tudományos eredményt az Amerikai Orvosszövetség hetilapja, a JAMA közölte.

hvg.hu Vállalkozás

Tilos az alkohol, a cigi és a szex

Korlátozzák a szexuális tartalmak, a dohány, illetve az alkohol reklámozását, szigorítják és enyhítik is a spamküldés szabályozását, de továbbra sem bántják a direktmarketingeseket. Megütheti viszont a bokáját, akinek kereskedelmi gyakorlata tisztességtelen. A szeptember óta hatályos, a reklámot, illetve a reklámozással kapcsolatos visszaéléseket szabályozó törvény rendelkezéseit boncolgattuk.

MTI Plázs

Az alkoholisták kilenc kategóriája

A brit kormány egy nagyszabású alkoholellenes kampány nyitányaként a részegeseket kilenc kategóriába sorolta azzal, hogy amennyiben valaki felismeri mértéktelen ivászatának okát, könnyebben megszabadulhat káros szenvedélyétől.

hvg.hu Plázs

Alkohol: mennyi idő alatt szívódik fel?

Szilveszter éjszakáján duplájára nő azoknak a száma, akik a toxikológián töltik az aztkövető huszonnégy órát. A karácsonyi kisebb és a két ünnep közötti „alig ivás” után azok is belevetik magukat a sör, bor, égett szesz háromszögébe, akik átlagos napokon nem emelgetik sűrűn a poharat. Ahogy Zacher Gábor toxikológus fogalmaz: „jó nagy berúgások zajlanak ilyenkor.”