szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tavaly ősszel adták át Nyírtelken a világ egyik legmodernebb karbantartó üzemét, ahol az ismert amerikai Maverick rakéták kalibrálása, szervizelése zajlik. A világszínvonalú üzem egy, a Honvédelmi Minisztérium tulajdonában álló vállalat telephelyén működik, ahol többek között a svájci CERN-kutatóintézet hatalmas részecskegyorsítójának, a nagy hadronütköztetőnek egyes alkatrészei is készültek.

 
 
Nyírtelek egyik főbb útjának végén hatalmas szürke kapu jelzi, hogy a valamivel több mint 7000 lakosú kisváros egyszerű laktanyánál komolyabb létesítményt rejt. A személyi igazolványaink leadása után beljebb kerülhetünk, s már a befelé vezető út mellett álló kiszuperált rakétából látszik, hogy itt bizony hosszú ideje foglalkoznak a haditechnika különböző fortélyaival.

47 millió forintos durranás, itt még ártalmatlan állapotban
© Stiller Ákos

„A nyírteleki bázison 1964 óta végzik a Magyar Honvédség légvédelmi eszközeinek, rakéta rendszereinek, radar-berendezéseinek és más fegyverzeti eszközeinek javítását, modernizálását, karbantartását, amelyek még akkor természetesen orosz-szovjet gyártmányú eszközök voltak. A légvédelmi eszközök javításába természetesen bele kell foglalni a rendszerekhez tartozó egyéb kisegítő berendezések átfuttatását, vizsgálatát valamint sok más a logisztikai tevékenységhez tartozó feladat elvégzését is” – magyarázta Aftin Tibor nyugállományú ezredes, a HM ARZENÁL ZRt. munkatársa.

A haditechnikai vállalkozás 1992-ben, egymilliárd forintos saját tőkével alakult részvénytársasággá, amelynek 100 százalékos tulajdonosa a Honvédelmi Minisztérium. A mintegy 20 hektáros kiterjedésű üzemi területen speciális szerelőcsarnokok, és légkondicionált, rendkívüli tisztaságú laboratóriumok sorakoznak, ahol a legkülönfélébb szerelési, gyártási munkálatokat végzik. A telephelynek saját vasúti rakodópályája is van, amelyen a nagyobb méretű szállítmányok fogadását bonyolítják le.

A cég legutóbb tavaly november 20-án került az érdeklődés középpontjába, ugyanis mintegy 20 millió dollár értékű magyar-amerikai beruházással itt jött létre az a közép-európai logisztikai központ, amelynek falai között a rakéták karbantartása is zajlik. A karbantartó üzemet mintegy másfélmilliárd forintos beruházással építették, ennek csaknem 90 százalékát a többek között a mikorhullámú tömegoszlató fegyvert, az úgynevezett "fájdalomsugarat" is kifejlesztő amerikai Raytheon nevű vállalat fizette.

„Jelenleg a Magyar Honvédség számára végezzük a rakéták kalibrálását, vizsgálatát, ezáltal a fegyvereket alkalmassá tesszük a harckészültségi feladatok ellátására” – magyarázta Bese Ferenc, a HM Arzenál ZRt. vezérigazgatója. „Jelenleg Európában rajtunk kívül kizárólag Spanyolországban végeznek hasonló tevékenységet, a térségben pedig kizárólag itt Nyírteleken van lehetőség erre.” A fegyverek vizsgálatának három fázisa létezik: a legalapvetőbb ellenőrzésekre, az úgynevezett Flight Line ellenőrzésre akár a kecskeméti katonai reptéren is lehetőség van, itt a legalapvetőbb működési vizsgálatokra kerül sor, ez nagyjából annyit jelent, hogy a rakéta üzemképes, vagy sem. Nyírteleken a Depot-kategóriájú vizsgálatok zajlanak például, ennek során a különböző elektronikus alkatrészeket, kártyákat tudjuk cserélni és a rakéták működését ellenőrizni. A harmadik fázis (Factory) az amerikai gyárban történik, ha az előbbieknél komolyabb beavatkozásra lenne szükség, azt már csak Raytheon központjában tudják megjavítani.

A munkálatokat egy speciális „tisztaszobában végzik”, itt történik az AGM-65G infravörös, illetve az AGM-65H kameravezérlésű (CCD) Maverick rakéták karbantartása. Ez utóbbiak vizsgálatát egy érintőképernyős, úgynevezett Missile Maintenance Test Set (MMTS) nevű készülék teszi lehetővé. A kamerás rakéta fejegységét leszerelve csatlakoztatják a számítógép rendszeréhez, s ezután egy Windows alapú számítógépes program segítségével vizsgálják meg. A CCD-vezérlésű, illetve az infravörös Maverick rakétákat különálló egység kalibrálja, utóbbi esetében ugyanis nincs szükség a kamera képére, mivel ez a céltárgy által kibocsátott hőt méri be.

Rakétavizsgálat Windows alatt: a képernyőn a kameravezérelt rakétát
kalibráló minták láthatóak.
© Stiller Ákos

„Ez egy célszimulátor eszköz, amely tulajdonképpen egy célpont elektronikai modelljét jeleníti meg” – magyarázta a kalibrációs folyamat bemutatása során Tuza Zoltán bemérő mérnök. „A program segítségével meghatározhatjuk, hogy sötét, vagy világos háttér előtt vegye fel a célpontot a kameravezérelt rakétánk, ezután pedig tesztelhetjük, hogy megfelelően követi-e annak mozgását. Statikus célpontot is meghatározhatunk, ez lehet például egy panelház egyik ablaka is.” A Maverick rakétákat 1972-ben állították hadrendbe az amerikai légierőnél, ezek számos módosítást követően azóta is szolgálatban vannak. Egy-egy ilyen rakéta 2-300 kilogrammot nyom, csaknem 2,5 méter hosszú, hatótávolsága pedig 27 kilométer is lehet. Egy Maverick rakéta ára akár 160 000 dollár – több mint 47 millió forint – is lehet.

„Bármi olyan probléma van a magyarországi vagy a közeli országokban lévő Maverick rakétákkal, amelyek a Depot-szintű vizsgálatot igényelnek, azokat itt meg tudjuk javítani” – nyilatkozta a sajtó képviselőinek a magyar származású Gabe Hauer, az amerikai Raytheon mérnöke a novemberi avatóünnepséget követően.

AGM-65 Maverick

A Hughes Aircraft Corporation és a Raytheon által gyártott AGM-65 Maverick levegő-föld rakétákat 1972-ben állította üzembe az amerikai hadsereg, s azóta - számos módosítást követően - a világ számos pontján használja, a NATO-szövetséges országaival egyetemben.

Infravörös vezérlésű fejjel felszerelt AGM-65G
© Stiller Ákos

A típusnév utolsó betűje jelzi, hogy milyen rakétáról van szó, a HM Arzenál Zrt. az AGM-65G jelű infravörös, illetve a 65H kameravezérelt rakétákkal foglalkozik, de létezik egy 65F jelzésű változat is, amelyet kifejezetten a haditengerészet számára fejlesztettek ki. Ez utóbbiban nagyobb robbanófejet és a nagyobb célpontok (hajók) követésére alkalmas elektronikát szereltek.

A Maverickeket kétféle fejjel szerelik fel, az egyik a becsapódás pillanatában robban, a másik, az úgynevezett késleltetett gyújtású rakéta pedig először saját mozgási energiájával rombol, s csak azután robban fel, miután becsapódott a célba. Ez utóbbi hatékonyabb a komolyabb páncélzatú, nagyobb célpontok ellen. Maverickek meghajtásáról szilárd hajtóanyagű motor gondoskodik, amely a robbanófej mögött helyezkedik el.

A rakéta számára a pilóta, illetve az úgynevezett fegyverrendszer-felügyelőtiszt (Weapon Systems Officer) jelöli ki a célpontot. A kameravezérelt Maverickek esetében a kamerák képét a pilóták  egy külön képernyőn figyelhetik meg, s a szélvédőre vetített kijelzőn (Head-Up Display, HUD) látható célkereszt segítségével foghatják be a céltárgyat. Ha egyszer kilőtték, az AGM-65 önmagától követi az előre meghatározott célt, így a pilótának többé nincs gondja vele. Az ilyen típusú rakétákat fire-and-forget (tüzelj és felejtsd el) fegyvernek is nevezik.

(forrás: Wikipedia)



Svájci részecskegyorsító,
magyar alkatrészekkel
© AP
A nyírteleki bázis a Kecskeméten állomásozó Gripenekhez vásárolt fegyverzet karbantartásához nyújt műszaki hátteret, de igény esetén külföldi kontingensek ellenőrzését is képesek ellátni. Emellett igyekeztek megőrizni a közel fél évszázad alatt kialakított széleskörű tudásbázist és munkafeltételeket.

„Kifejezetten a speciális egyedi igények alapján készült, különlegesen kialakított szerkezetek gyártására rendezkedtünk be” – magyarázta Bese Ferenc. „Jó példa erre a svájci részecskekutató-intézet, a CERN, amellyel 10 éves beszállítói viszonyban állunk. A nagy hadronütköztetőhöz, az LHC-hoz például több mint százmillió forintos nagyságrendben fejlesztettünk és gyártottunk különböző részegységeket.”

Egy hasonló sikeres együttműködésnek tekinthető a HM Arzenál ZRt. történetében, hogy amikor a Magyar Honvédség 1997-ben megrendelte a francia Matra Bae Dynamics és az olasz Oerlikon Contraves által ajánlott Mistral kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszert, a francia szakemberek több jelölt közül a magyar állami céget választották ki alvállalkozójuknak. Ez igen jelentős tervezési, gyártási és szerelési feladatokat jelentett. A HM Arzenál így Magyarországon elsőként vehetett részt nemzetközi hadiipari együttműködésben. A Mistral rendszer működés közben az alábbi videón látható a norvég haditengerészet gyakorlatán, a nyírteleki fejlesztés elsősorban az autókra telepített változatokra irányult.

Nyírtelken azonban nem csak rakétákkal, hanem rádiótechnikai és műholdas technológiával is foglalkoznak. Itt folyik ugyanis – a Magyar Honvédség megrendelésére – az orosz gyártmányú radarok modernizálása és átalakítása is. A helyi szakemberek fejlesztették, és gyártották a Magyar Honvédség által üzemeltetett analóg jelfeldolgozású P-37, P-18, PRV-17, SzT-68U típusú radarokhoz a digitális jelfeldolgozást lehetővé tévő eszközöket, s a beszerelési munkálatok is a nyírteleki bázis szerelőcsarnokaiban zajlottak. Így ezek a radar berendezések modernizálva, a NATO által elfogadva, üzemben maradhattak és jelenleg is tevékenyen részt vesznek az európai légtér védelmében.

A piacok beszűkülése miatt a cég vezetése később úgy döntött, diverzifikálják a portfóliójukat, s ma már többe között biztonsági rendszerek, egészségügyi berendezések és műholdas helymeghatározó rendszerek fejlesztésével is foglalkoznak. Többek között a HM Arzenál biztosítja a Paksi Atomerőmű, valamint a Százhalombattai Mol Olajfinomító mikrohullámú behatolás-védelmét. Ez utóbbi rendszerek gyakorlatilag kijátszhatatlanok, ugyanis a védett területen a behatolók által keltett elektromágneses rezgéseket érzékelik, amelyeket csaknem lehetetlen elfedni.

Bese Ferenc vezérigazgató elmondta, hogy a vállalat egyike azoknak, akik a megszorítások ellenére valamelyest tudták növelni dolgozóik számát. Jelenleg mintegy 250 fő tevékenykedik a cégnél, a létszámot azonban a különböző fejlesztésekhez szükséges kapacitás függvényében dinamikusan bővíthetik. Az Arzenál ZRt. az eddigi külföldi együttműködések mellett további új partneri megállapodásokra pályázik a jövőben, nemzetközi hadiipari fejlesztések céljából.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Ujhelyi: Orbánnak szólnia kéne Moszkvába meg Pekingbe

Ujhelyi: Orbánnak szólnia kéne Moszkvába meg Pekingbe

Hétfő hajnalban kiderül, kap-e Golden Globe-ot Vanessa Kirby

Hétfő hajnalban kiderül, kap-e Golden Globe-ot Vanessa Kirby

Autótemetővé változott egy híd egy tömegbaleset után az Egyesült Államokban

Autótemetővé változott egy híd egy tömegbaleset után az Egyesült Államokban