Az Észak-Amerikában élt eddig ismert legkisebb húsevő dinoszauruszt fedezték fel kanadai tudósok; a Hesperonychus Elisabethee alig félméteres volt, és 75 millió éve élt a kontinensen.

A Calgary Egyetem paleontológusai hétfőn, az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) számoltak be a felfedezésről. A tudósok egy 27 éve talált fosszília alapján rekonstruálták a törpenövésű dinoszauruszt.

A "miniszaurusz" mindössze félméteres magassága és kétkilogrammos súlya bizonyíték lehet az őstörténeti ragadozók sokféleségére. Lehetséges, hogy még kisebb dinoszauruszok éltek a Földön - mondta Nick Longrich, a tanulmány egyik szerzője.

A Hesperonychus szétszóródott csontjaira a kanadai Alberta tartományban találtak rá még 1982-ben, azóta azonban feledésbe merültek. Longrich vezetésével csak két éve vették elő újra őket, a lelet legfontosabb része a medencecsont volt, amelyet a ma már nem élő Elizabeth Nicholls fedezett fel. Az ő tiszteletére kapta a dinoszaurusz az Elisabethee "keresztnevet". Az korábban ismert legkisebb dinoszaurusz farkasméretű volt.

Galamb méretű dinoszaurusz magyarázhatja a madarak eredetét

Egy több mint 150 millió évvel ezelőtt élt, lopott tojásokkal táplálkozó kis tollas dinoszaurusz megmagyarázhatja a hüllők madárrá fejlődésének egyik fontos szakaszát - állítja a Nature című brit szaklapban megjelent tanulmány.

Hogy nőhettek ekkorára a dinoszauruszok?

Csaknem 40 méteres testhosszukkal és 17 métert is elérő magasságukkal a szauropodák a Föld valaha élt legnagyobb szárazföldi állatai voltak. A bonni és a zürichi egyetem kutatói most megtalálták az óriás-dinoszauruszok nagyságának okait: az őshüllők lemondtak a rágásról, madárszerű tüdejük volt, és rugalmas anyagcseréjük.

Korábban jelentek meg a dinoszauruszok Európában, mint gondoltuk

Német régészek egy csoportja rekonstruálta egy gyapjas orrszarvú koponyáját, amely Türingiában élt 460 ezer évvel ezelőtt, vagyis ezek az állatok már sokkal korábban bevándoroltak Ázsiából Európába, mint azt korábban feltételezték.

Ritka dinoszauruszleletre bukkantak a Góbi-sivatagban

A felnőttektől magukra hagyatva, mintegy 90 millió éve ragadt a sárban, és pusztult el egy tó partján a mai Góbi-sivatag területén 25 fiatal Sinornithomimus, azaz kínai "madárutánzó" dinoszaurusz. Közülük kettőnek a csontvázát hétfőn állították ki első ízben Kínában, a Belső-Mongóliai Autonóm Terület fővárosában, Kukuhotóban.

Ismét emelkedett a Hagibis tájfun halálos áldozatainak száma