Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e13d1a13-cfb4-42dd-ae90-7e28db9637df","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ez volt az első alkalom, hogy nem emberen gyökérkezelést hajtottak végre.","shortLead":"Ez volt az első alkalom, hogy nem emberen gyökérkezelést hajtottak végre.","id":"20250417_Foggyokerkezelesen-esett-at-egy-lajhar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e13d1a13-cfb4-42dd-ae90-7e28db9637df.jpg","index":0,"item":"095727f5-e9d4-4d60-a662-0f3e54b2eaed","keywords":null,"link":"/elet/20250417_Foggyokerkezelesen-esett-at-egy-lajhar","timestamp":"2025. április. 17. 14:14","title":"Foggyökérkezelésen esett át egy lajhár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb","c_author":"HVG","category":"360","description":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","shortLead":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","id":"20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb.jpg","index":0,"item":"68beabb5-8833-425c-8b99-a150eb8ce6eb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","timestamp":"2025. április. 17. 06:00","title":"Újabb sztrádafenntartó cég segíti Mészárosék 15 ezermilliárdos üzletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6d66798-64d3-40ab-9ed4-0d94ffdae58b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kínai hitelszerződés összes részletét, kiegészítését, módosítását és mellékletét is át kell adni.","shortLead":"A kínai hitelszerződés összes részletét, kiegészítését, módosítását és mellékletét is át kell adni.","id":"20250417_dk-kinai-hitel-ki-kell-adni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6d66798-64d3-40ab-9ed4-0d94ffdae58b.jpg","index":0,"item":"a5108498-ec43-46e7-82b3-7153079db242","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_dk-kinai-hitel-ki-kell-adni","timestamp":"2025. április. 17. 15:00","title":"Pert nyert a DK, ki kell adni, hogy milyen feltételek mellett vette fel a kormány a 400 milliárd forintos gigahitelt kínai bankoktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10483164-fe0f-4b4e-a0a0-53f3e3d8619b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A háromszoros Pulitzer-díjas újságíró szerint a Trump-kormányzat egy rossz vicc, de az elnök tombolásának az USA-ra és a világra nézve is drámai következményei lesznek.","shortLead":"A háromszoros Pulitzer-díjas újságíró szerint a Trump-kormányzat egy rossz vicc, de az elnök tombolásának az USA-ra és...","id":"20250416_Thomas-Friedman-Meg-soha-nem-feltettem-ennyire-Amerikat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10483164-fe0f-4b4e-a0a0-53f3e3d8619b.jpg","index":0,"item":"e992ccb6-a0be-47c8-b33d-1489cf412418","keywords":null,"link":"/360/20250416_Thomas-Friedman-Meg-soha-nem-feltettem-ennyire-Amerikat","timestamp":"2025. április. 16. 07:30","title":"Thomas Friedman: Még soha nem féltettem ennyire Amerikát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d285c89c-d863-4dd3-bc8b-ccb195c40811","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy bírósági tárgyaláson előkerült e-mailből derült ki, Mark Zuckerberg pontosan látta, hogy előbb–utóbb a Metát is utoléri egy trösztellenes per.","shortLead":"Egy bírósági tárgyaláson előkerült e-mailből derült ki, Mark Zuckerberg pontosan látta, hogy előbb–utóbb a Metát is...","id":"20250416_meta-facebook-instagram-whatsapp-eladasa-mark-zuckerberg-trosztellenes-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d285c89c-d863-4dd3-bc8b-ccb195c40811.jpg","index":0,"item":"b21c9734-ebfc-4c73-923a-735ad11d11d8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_meta-facebook-instagram-whatsapp-eladasa-mark-zuckerberg-trosztellenes-per","timestamp":"2025. április. 16. 10:03","title":"Látta, hogy baj lesz, az Instagram és a WhatsApp eladását fontolgatta Mark Zuckerberg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aaf071d-7992-40a7-93b5-8bb68e11c0c8","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A színész ősz hajjal és komoly szakállal pózolt. ","shortLead":"A színész ősz hajjal és komoly szakállal pózolt. ","id":"20250416_Johnny-Depp-uj-film-foto-osz-haj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aaf071d-7992-40a7-93b5-8bb68e11c0c8.jpg","index":0,"item":"4dac5e69-0851-4fed-bfa3-fb3c9a1efcba","keywords":null,"link":"/kultura/20250416_Johnny-Depp-uj-film-foto-osz-haj","timestamp":"2025. április. 16. 10:52","title":"Johnny Depp az új filmjében gyakorlatilag felismerhetetlen lesz, itt van az első fotó róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"deef955b-9138-41f4-946d-98f1fcf6201f","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A szolidaritási járulékként beszedett 360 milliárd forintból csöpögtetnek most vissza felesleges dolgokra, amelyek nem revitalizálják a falut – állítja a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke.","shortLead":"A szolidaritási járulékként beszedett 360 milliárd forintból csöpögtetnek most vissza felesleges dolgokra, amelyek nem...","id":"20250416_hvg-gemesi-gyorgy-onkormanyzatok-Hol-a-penz-miert-nincs-beleszolasunk-az-elkoltesebe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/deef955b-9138-41f4-946d-98f1fcf6201f.jpg","index":0,"item":"1916921b-0add-4aeb-b40e-064d61cf3c49","keywords":null,"link":"/360/20250416_hvg-gemesi-gyorgy-onkormanyzatok-Hol-a-penz-miert-nincs-beleszolasunk-az-elkoltesebe","timestamp":"2025. április. 16. 12:15","title":"Gémesi György: Ha megkérdeztek volna, biztos jobb ötleteket adunk, mint a kocsma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c56f5f5-3aa6-4142-b877-a47594b24150","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Magyarországon több szabadkőműves rend is működik, közülük az egyik, a Magyarországi Nagyoriens csupán néhány éve avat páholyaiba nőket. Az MNO-ba bekerülő első női szabadkőművesekkel és férfi tagokkal is beszélgettünk a titokzatos társaság belső életről.","shortLead":"Magyarországon több szabadkőműves rend is működik, közülük az egyik, a Magyarországi Nagyoriens csupán néhány éve avat...","id":"20250416_magyar-szabadkomuvesek-nok-magyarorszagi-nagyoriens-vegyes-paholyok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c56f5f5-3aa6-4142-b877-a47594b24150.jpg","index":0,"item":"7eba57b7-aa34-4ecc-bcf3-2e4f2ff65b7b","keywords":null,"link":"/360/20250416_magyar-szabadkomuvesek-nok-magyarorszagi-nagyoriens-vegyes-paholyok","timestamp":"2025. április. 16. 06:30","title":"„Kivont karddal fogadtak” – így kerültek be a magyar női szabadkőművesek a titkos férfitársaságokba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fémpor hajtaná a jövő autóit benzin vagy hidrogén helyett
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Egy görög feltaláló a jövő üzemanyagát tervezi kifejleszteni: benzin, dízel vagy hidrogén helyett az autókat fémek hajtanák - nanométeres szemcsenagyságú por alakjában. Ideális esetben még kipufogógáz sem keletkezne.
Őrült ötlet - mondja maga a feltaláló, az Európai Unió mégis hároméves kutatóprogramot finanszíroz, hogy valósággá válhasson. Athanasziosz Konsztandopoulosz, a thesszaloniki vegyipari kutatóintézet, a Chemical Processes Engineering Research Institute (CPERI) igazgatója ötletét a prágai EuroNanoForumon mutatta be. A belső égésű motorok teljesen új megközelítéséről van szó - állítja a 2006-ban európai Descartes-díjjal kitüntetett kutató.
Pár éve lehetségessé vált, hogy nanoporként lehessen fémeket előállítani: a szemcsék nagysága ebben a formában a méter pár milliomod részének felel meg. Így a fémet könnyen át lehet vezetni csöveken és szelepeken; óriási felület keletkezik, ami a gyors égést segíti elő. "Úgy képzelem el, hogy a részecskék bekerülnek a hengerbe, ott oxidálódnak, végül pedig egy gyűjtőberendezés száz százalékosan felfogja az oxidálódott port" - magyarázza a vegyész a Die Welt című német lap internetes kiadásában megjelent beszámolóban. Ezt később az autón kívül hidrogénnel redukálnák, így újra éghető fémpor lenne belőle - és a kör bezárul.
A környezet jó néhány hasznát élvezné ennek a rendszernek. Amennyiben a fémoxid újrahasznosításához napenergiával előállított hidrogént használnának, az egész folyamat fenntartható lenne, valamint szén-dioxid-, illetve szén-monoxidmentes. Az autók nem bocsátanának ki kipufogógázt, a városok levegője jócskán tisztulna. A fémport pedig fémhulladékból lehetne nyerni, például régi autókból.
Konsztandopoulosz meg tudta győzni az EU kutatási biztosát arról, hogy megéri kimerítően megvizsgálni a koncepciót. Így már májusban létrejött a Cometnano Project, egyelőre három évre. Az EU öt kutatóintézete vesz benne részt. Azt hivatottak kideríteni, hogyan lehet égésre alkalmas fémport előállítani, és az égést követően hogyan lehet azt környezetbarát módon újrahasznosítani. Ha ez megújuló energia bevonásával történik, a fémrészecskék energiahordozóvá válnának, és lehetővé tennék, hogy a megújuló energiát olyan közegben raktározzák, amelyet könnyen és biztosan lehet tárolni, illetve szállítani.
Az a kérdés azonban, hogy a rendkívül reakcióképes, így robbanásveszélyes fémport tényleg könnyen lehet-e majd kezelni, még válaszra vár. A szemcséket vékony oxidréteggel kell bevonni, így a por nem tud felrobbanni - javasolja Konsztandopoulosz. Ezenkívül azt is ki kell deríteni, hogy mekkora költségek keletkeznek a nanopor előállítása során, a fémipar hulladékát fel lehet-e hozzá használni, és hogy az egész folyamat rejt-e veszélyt a környezetre és az egészségre nézve. Az autóipar számára legfontosabb kérdés persze az, hogy milyen módosításokat kellene elvégezni a motorokon.