hvg.hu

Egy pulyka nagyságú, húsevő dinoszaurusz, a Sinosauropteryx színét sikerült elektronmikroszkóppal megállapítaniuk a tudósoknak - adta hírül a National Geographic.

A Nature tudományos magazinban publikált cikk szerint ez az első alkalom, hogy sikerül egy dinoszaurusz valódi színét megállapítani, méghozzá tudományos módszerekkel. (A National Geographic - amely számos képet és illusztrációt is közöl - megemlíti, hogy a madarakat leszámítva érvényes ez a megállapítás, vannak ugyanis olyan paleontológusok, akik a madarakat is a dinoszauruszok közé sorolják.)

A Sinosauropteryx nevezetes élőlény: ez volt az első dinoszaurusz, amelyről megállapították, hogy tollai, illetve emberi hajszálakhoz hasonló filamentumai voltak. Ezt az ősállatot, illetve maradványait Jihszian (Yixian) területén találták meg Északkelet-Kínában, 1996-ban. A Liaoning tartománybeli ásatáskor 130-123 millió évvel ezelőtti geológiai rétegekben bukkantak rá a leletekre. Időközben az ásatási helyszínen még számos hasonló tollas ősállat maradványait találták meg.

A legfrissebb kutatási eredmények szerint a Sinosauropteryx színét sikerült megállapítani. A palontológusokból és más szakértőkből álló kutatócsoport szerint vöröses árnyalatú, narancssárga színű tollai, és "szőrszálai" lehettek az ősállatnak. Ezek a hátán húzódtak végig, egészen a csíkos farkáig. A csíkos farok feltehetően azért volt "hasznos" a dinoszauruszoknak, mert "udvarláskor" felkelthette a figyelmet - vélik a kutatók.

A kutatási eredményre úgy jutottak, hogy pigmenteket tartalmazó melanoszómákat (sejtszervecskéket) tanulmányoztak elektronmikroszkóppal a tudósok.

Blikk: hírhedt bankrabló a meglőtt túszejtő