hvg.hu

Egy újonnan felfedezett dinoszaurusz a futókakukk, illeve gyalogkakukk becenevet kapta, miután hosszú lábaival nagyon gyorsan tudott közlekedni - írja az amerikai National Geographic tudományos hírekkel foglalkozó weboldala.

Az új dinoszauruszt Kínában fedezték fel, és az úgynevezett Alvarez-szauruszok (Alvarezsaur) közé tartozik. Az apró dinoszaurusz az egyik legkisebb és leghosszabb lábú az Alvarez-szauruszok között. E dinócsoportot a madarakkal azonos családba sorolják az állatok osztálozásával foglalkozó tudósok. A most megtalált - pontosabban tavaly tavasszal a kínai Henan tartományban felfedezett, de csak most besorolt - faj a Xixianykus zhangi rendszertani nevet kapta.

A dinoszaurusz 85 millió éve élt, a Kréta-korban. A csontjai alapján a szakértők megállapították, hogy a madárszerű állat a fél méter hosszúságot érte el, lábai azonban ennek a felét, 25 centimétert tették ki.

Különlegessége a leletnek, hogy rendkívül rövid "combja" volt, viszont hosszú lábszárakkal, és még aránytalanul nagyobb lábfejjel rendelkezett. Mindez rendkívül gyors - sőt: tartósan gyors - futásra tette alkalmassá - David Hone szerint, aki a Kínai Tudományos akadémia paleontológusa (őslénykutatója).

Valószínűleg hangyákat ehetett ez az állat, lábaival kaparhatta szét a termeszhangyák élőhelyeit. Így egyfajta futó-ásó életmódot folytathatott a dinoszaurusz - véli a kutató.

Kutatási célra adták át a lopott dinoszauruszt

Átadták kutatóknak azt a ritka és csaknem teljes dinoszaurusz-csontvázat, melyet Montanában több mint két éve egy magánembertől loptak el, és azóta bizonyítékraktárban tartottak.

Majkát kiengedték a kórházból, és végtelenül hálás a balassagyarmatiaknak