szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Csúnya weboldalt készíteni nem is olyan egyszerű – ironikusan szólva, sok gyakorlás és az alapvető tippek ismerete...

Csúnya weboldalt készíteni nem is olyan egyszerű – ironikusan szólva, sok gyakorlás és az alapvető tippek ismerete szükséges hozzá. Érdekes azonban visszapillantani nagyjából tíz évvel ezelőttre: amitől akkoriban egy oldal „menőnek” számított, ma már sikoltozásra készteti az egyszerű webezőt. Lássuk, mitől volt szép és jó egy weboldal 1999-2000 tájékán, szörnyülködjünk és mosolyogjunk együtt!

1. Ingyenes, template-alapú oldalak
Bár a Geocities már megszűnt, a webes történelemben mindig is nyoma marad – innen indultak világhódító (?) útjukra a programozási tudás nélkül készített weboldalak, természetesen elképesztően igénytelen kivitelben, és sokszor fejfájdító összevisszasággal készült dizájnelemekkel. Tíz évvel ezelőtt a Geocities oldal még menőnek számított, ma már inkább a saját blog (szerencsére kevésbé ronda megjelenéssel, köszönhetően a szép Wordpress template-eknek) számít annak.

2. Under Construction oldal
Nem tudni miért, de pár éve még nagy cégek esetében sem volt „gáz”, kitenni az „Under Construction” táblát egy-egy aloldalra, sőt néha magára a főlapra is. Napjainkban szerencsére ez a divat már leáldozóban van (végül is, ha még nincs ott semmi, akkor minek kitenni bármit is?). A hatást időnként azzal fokozták, hogy az „Under Construction” táblákat animálták vagy villogtatták… régi szép idők.

3. Extravagáns tapéta
Háttér, background vagy wallpaper – hívjuk bárhogy, a weboldalak alatt található óriási, sokszor a „szemet kifolyató” képek és fotók óriási divatnak örvendtek régebben. Szerencsére ennek vége (pedig a sávszélesség növekedésével most már indokoltak lennének, úgy tűnik azonban, nemcsak a sávszélesség, hanem az ízlés is fejlődik). Mostanában inkább a szolid, egy-két színből álló, esetleg gradient hátterek a divatosak, és ez így is van rendjén.

4. Betűtípusok keverése
Ha nem érdekes az oldal tartalma, akkor legalább a külalakja legyen változatos – a sokszor tíznél is több különböző betűtípust alkalmazó oldalak szerencsére már eltűntek a netről, helyettük inkább az olvashatóság (CSS sorközök, stb.) lett a fő szempont.

5. Rövidített URL
A sok ingyenes (Geocities, Yahoo, stb.) tárhelyen létrehozott oldal magával hozta a rövidített címeket is: senki nem szerette, ha az oldala hosszú URL-lel rendelkezik, a saját domain azonban még nem volt olyan népszerű és olcsó, mint napjainkban: így mindenki URL-átirányítást használt. Így születtek a különböző go.to, cjb.net, shortpage és hasonló internetcímek, természetesen idegesítő pop-up ablakokkal és reklámokkal vegyítve. Napjainkban a rövidített URL-eket már szinte csak Twitterezéshez használjuk.   

6. Enter oldal
Enter – azaz belépő  oldal, valószínűleg a világ legfeleslegesebb aloldala, hiszen többnyire csak egy képet és egy linket („enter”) tartalmazott, de minek? Valamiért azonban nagyon népszerű volt, kb. 1998-től 2002-ig… Manapság már csak a felnőtt tartalmat kínáló oldalakon találunk ilyet, mondjuk ott kötelező is.

7. Vendégkönyv
A „webkettő” hátán  érkező kommentelési lehetőség teljesen kiszorította a jó öreg guestbookot, azaz vendégkönyvet. A komment győzelmének oka érthető: míg a vendégkönyv egy-egy oldalra globálisan vonatkozott (és így sokszor áttekinthetetlen, szűrhetetlen lett), a kommentelési lehetőség már adott témához kapcsolódik, így az olvasása/böngészése is egyszerűbb, célravezetőbb, mint egy összevissza ömlesztett megjegyzésekkel teli vendégkönyv lapozgatása.

8. Gombok
Nem tudni miért, de pár  éve nagyon menőnek számítottak a különböző (főleg a browser optimalizálást mutató) gombok, azaz buttonok. Ki ne emlékezne a klasszikus „ez a weboldal Netscape Navigátorral, 640x480-as felbontásban a legszebb!” klasszikusra? Később a dizájnerek és a fejlesztők rájöttek arra, hogy egyáltalán nem menő azt hangoztatni, hogy az oldalunk esetleg csak egy-egy böngészővel működik rendesen – az igazán menő az, ha minden böngésző alatt ugyanolyan arcát mutatja. A gombok tehát eltűntek. Szerencsére.

9. Számláló
Számláló, azaz „counter” – hihetetlen népszerűségnek örvendtek ezek a mindenféle színben, formában és alakban beágyazható kis mérőeszközök: sokszor még maga az oldal gazdája is ezzel mérte a site látogatottságát (jobb híján). Az oldal látogatóit azonban nem igazán érdekli a kis számláló, a látogatottság mérésére pedig megjelentek a valóban komoly és profi eszközök - az apró, kilométerórára emlékeztető ketyerék tehát eltűntek a süllyesztőben. Poénnak azért még ma is használják itt-ott.

10. Animált GIF-ek
Mindannyiunk kedvenc izgő-mozgó postaládája, a vendégkönyv ikon felett ütemesen mozgó töltőtoll, és persze a „home” linket jelképező kis házikó füstölgő kéménnyel. A GIF-ek legtöbbje valóban ízléstelen volt (akadtak azért igényes darabok is), az eltűnésének oka azonban inkább technikai: a flash és a különböző CSS-trükkök feleslegessé tették az apró, animált képeket, sokat javítva ezzel a neten található oldalak arculatán. Néha még most is van létjogosultsága az anim GIF-eknek; ha csak két-három frame-ből álló animációt vagy nagyon letömörített filmrészleteket használnak kicsiben (pl., fórumokon aláírásnak), akkor még mindig a GIF a legjobb. [Források: Techi.com, Wiki, CSSParadise]

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

techline.hu Tech

A legviccesebb 404 oldalak

A hősidőkben a 404 csak a böngésző  vagy a szerver által generált szabvány hibaüzenet-oldal volt, később azonban...

techline.hu Tech

Így lehet webáruháza!

Tegyük fel, hogy a cégünknek már van egy igényes honlapja, és elérkezett...