szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Mi pedig itt a másik oldalon írhatjuk szorgosan az egyik tanulságosabb tantörténetet a másik után, a törzsközönség...

Mi pedig itt a másik oldalon írhatjuk szorgosan az egyik tanulságosabb tantörténetet a másik után, a törzsközönség csendben értékeli, elolvassa, de a várt áttörést a másik oldalon mindig csak remélhetjük. És persze aggódhatunk azok miatt, akik ab ovo nem olvasnak szakmai cikkeket, számítástechnikai folyóiratokat, magazinokat, közben meg könnyen áldozatul eshetnek csalásoknak, adathalászatnak, kémprogramoknak. Ahogy persze nem mindenki olvas a bejgli sütés rejtelmeiről, vagy a feng shui bútor elrendezés varázslatos világáról szóló írásokat – igaz, ezzel nem is sodorják magunkat veszélybe.

Mik és hol hiányoznak, hol lehetne mégis tenni valamit az átlagfelhasználók számítógépes biztonságáért, kinek és hogyan lehetne üzenetet eljuttatni hozzájuk?
Ha barátunk, családtagunk, ismerősünk az illető, akkor közvetlenül máris segíthetünk, de jó lenne azért egy ennél lényegesebben nagyobb merítés.

Legalább az alapok legyenek meg!
Ha elolvasunk egy olyan cikket, amelyben egy ilyen átlagfelhasználó számítógépes megpróbáltatásairól értekeznek, jellegzetes tünetekről olvashatunk: pár hónap alatt drasztikusan lelassul a gép, elborítják a reklámok, kártevők. Ilyenkor egy férj, unoka, barát, rendszergazda, rendőr, postás, vasutas, halbiológus, vadakat terelő juhász ismerős segítségére szorulnak, és az illetőnek rendbe kell tennie a gépet. Kitakarítja Augiász istállóját, vírust irt, kémprogramokat szed le, program-megoldásokat javasol a jövőre nézve.

Miben kellene minden számítógépet vásárlónak tisztában lennie? Legalább alapfokon a kockázatokkal: adatait ellophatják, tipikus csalásokkal csalhatják ki tőle ezeket, milyen jelszavakat használjon, milyen fizetős vagy ingyenes védelmi programokkal ajánlatos körbebástyáznia magát, és el tudja-e sajátítani ezek kezelését. És persze a ráadáskérdés, kihez fordulhat segítségért, ha mégis problémája támad. Megtehető persze ez a „kis lépés nektek, egy hosszú lépés nekem" bátorságával is, de azért ezek nélkül az ismeretek nélkül ez csak vakrepülés, a gépvásárlással egyúttal látatlanul fejest ugrik a dolgokba.

Megfelelőek a szoftverek?
Az érem másik oldala a szakmáé lehet. Vajon a vírusirtók, internet-biztonsági csomagok automatikus módja elég könnyű és érthető-e számukra? A vásárláskor a kereskedő tisztázta-e velük, hogy a géphez esetleg „járó" víruskereső nem ingyenes, és sok esetben csak egy 2-3 hónapra szóló próbaverzió, amit utána pénzért meg kell majd vásárolni? Sok esetben hallgatnak erről, vagy gyorsan túlesnek rajta a „van hozzá ajándékprogram is" fordulattal. Amiről egy újonc nem is sejti, hogy valójában neki kell majd foglalkoznia ezzel a későbbiekben.

 

Ez az összemosás sokszor nem teljesen korrekt még a számítástechnikai magazinok lemezmellékletein, weblapok letöltéseinek szóhasználatában sem. Amikor teljes verziós Internet Explorert, ajándék Firefoxot hirdetnek, az legalább csak vicces. De amikor a demo, kipróbálható idő- vagy funkciókorlátos próbaverzió, teljes értékű freeware, shareware és kereskedelmi programok közötti különbséget szépítgetik a gép eladásnál, vagy ködösítenek, az hosszú távon senkinek sem jó.
A védelmi programoknál mindenkinek más az igénye, de ha valaki nem tudja, hogy az övé micsoda, legalább az elérhető ingyenes programokkal kellene védenie magát. Ha pedig valaki szoftvert vásárolni is hajlandó, a vírusvédelmi megoldásoknál pont az ilyen kezdő felhasználók profitálhatnak sokat, például a support segítségéből.

A végső kulcs persze valamilyen rendszeres oktatás lenne, ami a gyerekeknél, fiataloknál már jön az iskolából, a gondot ez inkább a felnőtt fejjel a géphez ülőknél jelent. Egyre jobban elfogadottá válik az álláskeresésnél, hogy legalább alapfokú számítástechnikai ismereteket mindenkinek fel kell tudni mutatnia. Jó ötlet lehet egy zombi-tudatossági hét is, de a wifi kötelező alapfokú védelme (ami még mindig jobb, mint a semmilyen) is egy hasznos kezdeményezésnek tűnik. Talán az internet-szolgáltatóknak kellene egy füzetet adniuk minden egyes új előfizetőnek? Nehéz kérdés. Ha valaki tud erre jó receptet, más országban látott követendő példát, kommenteljen bátran!

A szerző vírusszakértő, az antivirus.blog.hu szerkesztője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

techline.hu Tech

Feltört postafiók: mit tegyünk?

Már a Sarah Palin esetnél is látszott, nem szükséges a Yahoot vagy a Gmailt feltörni ahhoz, hogy valakinek a...