szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A honlap akkor jó, ha a látogató jónak tartja – a vállalati website-nak is elsősorban a felhasználók igényeinek kell...

A honlap akkor jó, ha a látogató jónak tartja – a vállalati website-nak is elsősorban a felhasználók igényeinek kell megfelelnie. Hogy miért? Steve Krug, a Ne törd a fejem! című könyv szerzője szerint nem csak azért, mert az interneten a konkurencia csak pár kattintásra van. Sokkal fontosabb, hogy egy rossz honlap bosszúságot, csalódást okoz a látogatóknak, így ha nem is állnak tovább, mindenképpen negatív érzések születnek bennük. Ezzel szemben a jó honlap olyan, mint egy elegáns étterem vagy bolt, amit minden részletében úgy terveztek meg, hogy a vendégek jól érezzék magukat.

Milyen honlapot akarunk?
Először is azt kell tisztáznunk, milyen honlapot akarunk. Még a vállalati honlapok között is van olyan, amelyik inkább az értékesítést szolgálja, míg más kizárólag az imázsépítést vagy az információátadást támogatja. Bár egy honlap korlátlan kiterjedésű lehet, és például egy értékesítést támogató oldalon is elkerülhetetlen az információk megjelenítése, összességében mégis lesz egy domináns funkció. Ezért az első lépésként mindenképpen meg kell határozni a leendő honlap célját, az annak megfelelő tartalmakat, valamint a követni kívánt arculatot.

Mit írjunk a honlapra?
A honlap tartalmi részének kialakításánál is meghatározó a honlap célja, ugyanakkor itt már a látogatók szempontjait is figyelembe kell venni, ha azt akarjuk, hogy elolvassák és megértsék a számunkra fontos információkat. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy a nyitóoldalon egy hosszadalmas köszöntőt vagy használati utasítást helyeznek el, amelyeket senki sem olvas el. A nyitóoldalnak nem ez a feladata, ehelyett a legfontosabb üzeneteket, lehetőségeket kell a látogató figyelmébe ajánlani. A részletesebb ismertetések az aloldalakon kaphatnak helyet, de az összefüggő szöveget itt is célszerű több kisebb egységre bontani, és a kapcsolódó egységeket például linkekkel, hivatkozásokkal összekötni, a hosszas leírásokat (például használati utasítás a termékhez) pedig letölthető dokumentumként elérhetővé tenni.

A nyitóoldalon a legfontosabb üzenetek szerepeljenek!

 

A kevesebb néha több
A tartalom áttekintését jelentősen megkönnyíti, ha az oldal vizuális megjelenítése egyértelmű, könnyen befogadható. A tartalmat egységes vizuális hierarchia szerint helyezzük el a honlapon, vagyis a legfontosabb tartalom legyen a leginkább látható, a kevésbé fontosak vizuálisan is kevésbé dominánsan jelenjenek meg. Érdemes az egymáshoz kapcsolódó elemeket vizuálisan is összekötni – például egymás „ölelésében” elhelyezni őket. Ugyanakkor kerülni kell a zsúfoltságot, a túl sok zajt: ha minden harmadik sort vastag betűvel szedünk, és emellett még négyféle kiemelést alkalmazunk, az kedvező hatás helyett inkább sokkolja a látogatót.
Nem árt szem előtt tartani, hogy a honlap nem könyv: az internetezők szinte soha nem olvassák végig elejétől végéig. A tartalom jó strukturálásával ugyan jelentősen megkönnyíthetjük az információk befogadását, de ez nem elég: el kell érnünk, hogy a látogatók meg is találják a számunkra fontos tartalmakat.
A honlap egyik legfontosabb része ezért a menüsor, amely – ha jól építik fel – jelentősen megkönnyíti a tájékozódást. Amennyiben viszonylag bőséges tartalmunk van, mindenképpen érdemes többszintű menürendszert kialakítani, sőt a legfontosabb funkciókat, tartalmakat akár a menüsor fölé is kiemelhetjük. A lényeg, hogy a látogató ne érezze elveszettnek magát a honlapon. Ezért célszerű jelölni az aktuális menüpontot (és almenüt), vagy webmorzsákat elhelyezni az oldalon, amely lineárisan mutatja, hol járunk éppen az aloldalak rendszerében.

Webmorzsák mutatják, merre járunk

 

Keresni is lehessen
A tájékozódást ugyanakkor más módokon is segíthetjük: sok internetező például egyből a keresőmezőhöz fordul, ha nem látja meg azonnal az általa keresett szavakat. Ezért fontos, hogy olyan keresőt építsünk az oldalba, amely minden fontos tartalmat listáz, ráadásul egyértelmű és a felhasználók számára vonzó formában. A keresőt érdemes a honlap olyan részébe integrálni, amely mindig látható, hiszen soha nem tudhatjuk, mikor szorul segítségre a látogató. Szintén sokan használják tájékozódásra az oldaltérképet, így ezt is mindenképpen érdemes könnyen átlátható formában elkészíteni (ráadásul a keresőoptimalizálást is segíti, amiről kicsit később lesz szó). Természetesen ezekhez az eszközökhöz nem kell mindenáron ragaszkodni – ha viszonylag kicsi az oldal, kevés tartalommal, akkor nem feltétlenül kell energiát fordítani a fejlesztésükre.

Az áttekinthető menüsor szinte csábít a navigálásra

Innováció, konvenció, interakció
Bár a honlaptervezéskor fontos szempont az innováció, vannak bizonyos konvenciók, amelyekhez érdemes ragaszkodni. Ilyenek például a vásárlást egy bevásárlókocsi ikonja jeleníti meg, nem pedig egy pénztárcáé, vagy hogy az oldal logójára kattintva vissza lehet lépni a nyitóoldalra. Az újítás két esetben engedhető meg: ha az új megoldás annyira egyértelmű és egyszerű, hogy a felhasználók azonnal tudják értelmezni, illetve amikor az újítás akkora előnyt jelent a felhasználónak (is), hogy érdemes lesz energiát fordítani az elsajátítására.
Ha interakcióba akarunk lépni a látogatóval, ne építsünk elé várfalakat! Sokszor előfordul például, hogy egy egyszerű kérdés elküldéséhez vagy árajánlat kéréséhez szinte minden személyes és céges adatot elkérnek a különböző űrlapokon, kockáztatva, hogy a látogatónak elmegy a kedve az egésztől, és inkább megnézni a konkurencia oldalát. Jó ötlet például ingyen elérhető dokumentumokat, szakmai tartalmakat elhelyezni az oldalon – de ha valóban őszinte a segítő szándék, ne kössük regisztrációhoz a letöltést, hiszen ez sok felhasználóból neheztelést vált ki.

Ameddig a takarónk ér…
Nagyon gyakori hiba a vállalati honlapok készítésénél, hogy olyan funkciókat, megoldásokat alkalmaznak, amelyek működtetésére az adott vállalatnak nincs elég kapacitása. Tipikus példa a flash animációkkal telezsúfolt oldal, amely még jó internetkapcsolat mellett sem töltődik be elfogadható idő alatt, mert kis szerveren fut. Hasonló, de inkább az emberi erőforrásokkal összefüggő problémából fakad az üresen tátongó vállalati blog vagy az a „szakértő válaszol” rovat, ahol hiába lehet kérdezni, a cég szakembere csak egy hónapban egyszer tud időt szánni a reagálásra. A honlapok tervezésénél tehát azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy lesz-e erőnk fenntartani az új weboldalt.
A techline.hu szakmai támogatásával készült Business IT Plusz 2010 kiadványban további tippeket és trükköket olvashat a vállalati honlapok készítésével kapcsolatban. A kiadványt megvásárolhatja az újságárusoknál, vagy megrendelheti itt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!