A korábban véltnél sokkalta - legalább százszor - több vizet tartalmaz a holdkőzet - számoltak be új módszerek alapján eljáró amerikai kutatók, akik szerint az eredmények a Hold kutatására is hatással lehetnek.

Tudósok feltételezése alapján a Hold 4,5 milliárd éve keletkezett. Akkoriban egy Mars nagyságú objektum csapódott a Földnek, a két égitestből ekkor kicsapódó anyag pedig a Föld körül keringő Holddá olvadt össze.

A kicsapódással járó óriási hő miatt szinte az összes víz elillant, a Holdat - az eddigi feltételezések szerint - ezért borítja porsivatag. "Több mint negyven éven át gondoltuk, hogy a Hold száraz" - mondta Francis McCubbin, a washingtoni Carnegie Intézet munkatársa, a kutatás vezetője.

A tudósok egy igen érzékeny eljárással - az úgynevezett szekunder ion spektrométerrel (SIMS) - vizsgáltak a Holdról származó két mintát: egy kődarabot, amelyet az Apollo-14 hozott a Földre, valamint egy Holdról származó, Afrikában megtalált meteoritdarabot.

Korábbi feltételezések szerint a holdkőzet víztartalma egy részecske per milliárd (ppb) alatt volt. Tudósok viszont most az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) azt állítják, hogy a víztartalom valójában legalább százszor ilyen magas, és talán az öt részecske per milliót (ppm) is eléri. Elképzelhető tehát, hogy Hold egészén van víz bizonyos formában. A tudósok feltételezik, hogy a hidroxil még a Hold "gyerekkorából" származik.

A meglévő víz jelentősen megkönnyíthetné a jövőbeni Hold-missziók tervezését, persze csak abban az esetben, ha nagyobb mennyiség áll rendelkezésre. Bár a szakmai vélemények üdvözölték az amerikai felfedezést, hangsúlyozták, hogy az egyelőre csak két minta vizsgálatán alapul. Ez pedig nem elegendő a Hold vízháztartásának megbecslésére.

Clinton szerint sokkal jobb elnök lett volna, mint Trump