A Marson valamikor biztosítottak lehettek az élethez szükséges feltételek, így jelen volt a víz is - jelentette be az Európai Űrügynökség (ESA).

Az első európai Mars-szonda, a 2003-ban felbocsátott Mars-Express, valamint az amerikai űrszonda, a 2005-ben indított Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), a NASA Vörös bolygó körüli pályán keringő "felderítőegysége" olyan hidratált szilikátokra bukkant az északi félteke "lapályos" területein, amelyek a víz egykori jelenlétére utalnak.

A Science-ban megjelent tanulmány szerint a víz négymilliárd évvel ezelőtt volt a Mars felszínén. Ám mint a tanulmány vezető szerzője, Jean-Pierre Bibring, a Párizsi Egyetem kutatója rámutat, a "vizes állapot" mindössze néhány százmillió éven át tartott.

3,5 milliárd évvel ezelőtt hatalmas óceán borította a Mars felszínének harmadát

"Kimutatható a víz egykori jelenléte, ám szó sem volt nagykiterjedésű óceánról" - magyarázta Bibring, hozzátéve, hogy a marsi kéreg egyforma módon hidratálódott északon és délen.

A francia tudós következtetései ellentmondanak annak a véleménynek, amelyet egy amerikai kutatócsoport fejtett ki a Nature Geoscience című szaklap június 13-i számában publikált tanulmányában: a tudósok azt állították, hogy 3,5 milliárd évvel ezelőtt hatalmas óceán borította a Mars felszínének harmadát.

"A Mars 3,5 milliárd évvel ezelőttre már elveszítette légkörét, így nem maradhatott meg a víz stabil folyékonyállapotban a felszínén" - hangsúlyozta a francia kutató. Mint kifejtette, létezhettek ugyan hatalmas folyamok, ám a felszíni vizek hiányában nem volt, ami táplálhatta volna az állandó óceánokat.

"Amennyiben a légköri nyomás és a hőmérséklet nem tette lehetővé a víz megmaradását stabil folyadékállapotban, ennek egy része elpárologhatott, a többit pedig a talaj szívhatta be. A víz néhány napig vagy hétig maradhatott a felszínen, de semmiképp sem évmilliókig " - mutatott rá Bibring.

A hidratált szilikátokat az északi síkságok becsapódási krátereiben fedezték fel, ahol ősi kéreganyagok kerültek a felszínre. Az ESA korábban hasonló ásványokat a déli hegyvidékeken fedezett fel.

520 napos Mars-utazást szimulálnak

A Vörös Bolygó elérése valójában 20 vagy inkább 30 évet venne igénybe - közölte Martin Zell, az Európai Űrkutatási Hivatal (ESA) illetékese annak kapcsán, hogy hamarosan hattagú nemzetközi legénység kezdi meg egy 520 napos Mars-utazás szimulációját.

MTI Sport

Francia bajnok az Olympique Marseille

Az Olympique Marseille hazai pályán 3-1-re legyőzte a Stade Rennes együttesét a francia labdarúgó-bajnokság szerdai, 36. fordulójában, így két körrel a vége előtt behozhatatlan, nyolcpontos előnyre tett szert.

Ónos eső is érkezhet este Magyarországra

A nőgyógyászokra nem vonatkozna az új egészségügyi szolgálati jogviszony

Mire számíthat Orbán, hogy Joe Biden lesz az Egyesült Államok elnöke?