Ha valaki nem genetikailag reklámzabáló, akkor kevéssé örül annak, hogy egyre jobban és egyre több helyről áradnak a kéretlen reklámok, reklámprogramok. Nem egyszerű áttekinteni a szövevényes összefüggéseket, amelynek mindenképpen első fele az a cikk, amely azt boncolgatja, hogy lassan egy főállású ügyvéd is a víruslaborok tartozéka lesz. Hogy miért is?
Leginkább azért, mert sajnos ma már nemigen létezik az olyan ódivatú hozzáállás, miszerint ha valaki hibázik, akkor azt beismerné: tényleg nem volt szép, amit tettem, elnézést, bocsánat, vagy ha nagy bajt okoztam, főbe lövöm magam itt a múlt századelőn. Ezek már rég kimentek a divatból. Inkább megjelennek másnap a reggeli műsorokban, és a kérdésre, hogy szabályos vagy etikus-e amit tettek, a sztenderd hangsúlyozott válasz: „mi az hogy". Ja igen, és pert is indítanak az antivírus cégek ellen, hogy azok szűrni merészelik kéretlen reklámjukat, becsületes üzleti trójai programjaikat. Azért szerencsére néha pert is vesztenek, még ha évek is kellenek ehhez.

Ez a „kérjük x napon belül szüntessék meg termékünk kártevőként való szűrését, különben kénytelenek leszünk jogi lépéseket tenni" formula annyira gyakori lett, hogy exponenciálisan nőtt az ilyen adminisztrációs munkák száma a víruslaborokban. Ennek lett azután az is a következménye, hogy az antivírus telepítésnél nincs perelhető alapértelmezett állapot, hanem a felhasználóknak kötelezően dönteniük kell a „Kéretlen alkalmazások keresése", a "Veszélyes alkalmazások keresése" és a "Reklámprogramok, kémprogramok és biztonsági kockázatot jelentő programok keresése" opciók ki- vagy bekapcsolt sorsáról.

Ha a tévében sugárzott és a műsort agyonvágó reklámokat nézzük, egy mozifilmet, vagy akár csak egy rövid NCIS epizódot sem lehet kettő-három-négy 8-10 perces reklámblokk nélkül megúszni, és mire harmadszor jön a levehető ajtós turmixgép, meg tizedszer promózzák be a Hazudj ha tudsz következő évadát, az ember szinte el is felejti, ki volt a gyilkos, mi történt eddig, és ki is tette a nyomravezető lószőrt a bárszekrénybe.
De cserében elküldhetjük a kecsege szót SMS-ben az 06-90-1234 számra, és ezzel jó eséllyel nyerünk egy erdei fazsetont, amiből már csak ötven darabot kell összegyűjteni ahhoz, hogy indulhassunk az automata kávéfőzőért folyó sorsoláson. Azután meg nagy a csodálkozás, hogy emberek helyett miért torrenteznek, miért töltögetnek le vadul filmeket televíziózás helyett!
Van emellett egy olyan szegmens is, ami teljesen kívül esik a hatáskörünkön: profitorientált üzletemberek kapnak egy kedvező ajánlatot, és nagy ívben tesznek az olyan ódivatú dolgokra, mint becsület, etika, szerződés, törvényesség. Eladják közvetlenül a reklámcégeknek a felhasználók személyes adatait, bár korábban erről nem volt szó, engedélyezésről szintén nem. Az örökmozgó és mindig változó felhasználói szerződés korunkban egy valódi súlyos dilemma, és korántsem csak a Facebookot érinti.

Legutóbb például az Apple új iOS-a kapcsán jött elő, nevezetesen az új szoftververzióhoz új szerződés tartozik, amit el kell fogadni annak telepítéséhez, frissítéséhez. Ez pedig azt tartalmazza, hogy beleegyezünk, hogy gyűjtsék a felhasználók pontos tartózkodási helyét. Állítólag anonim módon, és ugyancsak állítólag a hirdetési rendszerük fejlesztésével függ össze mindez.
Mit tehetünk?
Mit lehet hát tenni? Vonuljunk el remetének? Fülünkbe forró ólmot öntsenek? Vegyük elő a padlásról a porosodó Nokia 1610-et, ami igazi áldásként semmi mást nem csinál, kizárólag telefonálni képes? A netes böngészés közben mindenesetre lehet a Noscript és AdBlock plus áldásos hatásait élvezni, a tévéfilmeket fel lehet venni, be lehet digizni és a reklámokat ki lehet vágni, ami persze munkás. E nélkül marad a netes műsorforrások nézése, DVD-vásárlás vagy a letöltögetés.
Az e-maileknél pedig vagy az internet biztonsági csomagunk spamszűrője, vagy a szolgáltatónk – esetleg a kettő együtt kezeli a szemétlevelek kérdését, különben a levelezésünk normális menete gyakorlatilag megbénulna.
Ám hogy mindez ne legyen elég, a jövőben át kell értékelnünk a multifunkciós nyomtatókról és azt ezt forgalmazó cégekről is a korábbi elképzeléseinket. Ez pedig annak a hírnek a kapcsán merül fel, miszerint a HP teszteli, hogy miként tudnának célzott hirdetéseket elhelyezni a webeléréssel rendelkező nyomtatóikkal. Szép, nem? Hogy pink frappáns kommentjét idézzük: "fizeted a tintát, hogy kéretlen reklámot kapj, csodás elme".
Forrás: Antivírus blog
A szerző vírusszakértő, az antivirus.blog.hu szerkesztője.