Megvédett a pusztulástól Ebola-vírussal fertőzött majmokat egy gyógyszergyár által fejlesztett szer az amerikai kormánynak dolgozó kutatók szerint.

Az AVI BioPharma nevű cég két kísérleti kezelése a halálos Ebola-vírus rokonával, a Marburg-vírussal fertőzött majmok 60 százalékát védte meg - számolt be az Egyesült Államok hadseregének fertőző betegségeket kutató orvosi intézete (USAMRIID). A gyógyszergyárat 291 millió dolláros szerződés köti az amerikai védelmi minisztériumhoz, a megállapodás tárgya az Ebola-elleni kezelések kifejlesztése. A Nature Medicine című tudományos folyóiratban közölt tanulmány szerint a Sina Bavari vezette kutatók az AVI-6002 és az AVI-6003 nevű szerekkel értek el sikereket, amelyek "nagy előrelépésnek számítanak a filovírusok kezelésében".

A gyógyszergyártó cég az Egyesült Államok gyógyszerügyi hatóságánál, az FDA-nál már kérvényezte a szerek engedélyeztetését, amelyeket hamarosan már embereken is tesztelhetnek. Az Ebola vírusa rendkívül komoly vérzéses lázzal jár, és Afrika-szerte halálos járványokhoz vezetett, mind az emberek, mind a gorillák körében. A kórokozót emellett biológiai fegyverként is számon tartják. Az Ebola ellen jelenleg nem áll rendelkezésre vakcina, a betegség közeli kontaktus révén emberről emberre terjed. A vírustörzsektől függően az esetek 90 százalékában halálos. Az utóbbi hónapokban publikált tanulmányok viszont arra utalnak, hogy a kísérleti "antisense" kezelések sikerrel megfékezhetik a vírust. Májusban az amerikai kormány kutatói arról számoltak be, hogy a gének RNS-e egy ideig fel tudja tartóztatni a vírust - vagyis megakadályozza szaporodását -, míg a szervezet immunrendszere felveszi a harcot a kórokozóval.

Az AVI BioPharma szerei némileg eltérően működnek, de szintén kölcsönhatásba lépnek a génekkel. Az AVI-6003-as szer bizonyult a legsikeresebbnek, az Ebolával fertőzött majmok 90, a Marburg-vírussal fertőzött példányok 100 százalékát védte meg.

Manfred Weber: Orbán ellenségképek gyártásából él