szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A közvélekedéssel ellentétben a „miért, ó miért?

 A közvélekedéssel ellentétben a „miért, ó miért?” kezdetű, lemondó sóhajba és legyintésbe fúló nóta, nem csak a Windows esetében fordul elő. Találkozhatunk a jelenséggel Macintoshon is, például amikor az egyszeri felhasználó meglátja a Findert, majd realizálja, hogy több mint félmillió forintba kerülő gépén nem tud olyan egyszerű műveletet elvégezni, mint pl. két könyvtár másolással való összefűzése, (copy-merge). 

Az új iTunes első elindítása után ismét eldalolhatjuk a szóban forgó felhasználói ódát… "Miért...?"

Nem arról van szó, hogy az új iTunes ne lenne jó – egy remek kis médialejátszóról van szó, és a tízes verzió is hozott pár újdonságot, sőt érezhetően gyorsabb is lett. De miért (ó miért?) gondolja az Apple, hogy az ablak bezárására/minimalizálására szolgáló gombokat jó ötlet volt függőlegesen betenni?

Kedves Jobs, miért, miért, ó miért?

 

Mi ennek az értelme? A világon mindenütt, minden rendszeren, immár sok-sok éve, ezek a gombok vízszintesen vannak elhelyezve. A gombok helyzetének ilyen módon megváltoztatása egy dologra alkalmas, konkrétan arra, hogy a felhasználó a haját tépje, amikor az évek során kialakult rutin segítségével szinte ösztönösen bök rá a bezárás vagy a minimalizálás gombra, hogy azután döbbenten realizálja: ja persze, a gomb nincs ott. Mert az Apple valamiért azt gondolta, hogy milyen menő lenne a gombokat megvariálni.

 A döntés oka valószínűleg az lehet, hogy az új iTunes-ban az Apple megszabadult a felső menüsortól, és a gombok egymás alá helyezésével nyertek kb. két pixel vastagságú helyet. Vajon megérte?

Szerencsére visszaállíthatjuk az előző verziókból ismert variációt: csak nyissunk egy terminál ablakot és írjuk be a következőket: defaults write com.apple.iTunes full-window -1

Hogy örömünk teljes legyen, Steve Jobs valamiért úgy döntött, hogy egy több mint tíz év alatt felépített vizuális brandet elegánsan kihajít az ablakon. Így eshetett meg, hogy a felhasználók milliói számára ismerős és megszokott iTunes ikont felváltotta egy új, amit senki nem ismer, nincs benne semmi jellegzetes vagy könnyen megjegyezhető, de legalább csúnyább, mint az előző. 

A régi logó/ikon... és az új. Miért, miért?

 

Mindezek tetejébe az új iTunes a színeit is elvesztette: az Apple valamiért úgy döntött, hogy a szürkés-pasztell dizájn az menő, és a felhasználóknak nincs szükségük olyan maradi dolgokra, mint például a szín.

 

Eddig különböző színekkel voltak reprezentálva az oldalsávon a zenék, filmek, lejátszólisták stb. Így könnyen és gyorsan meg tudtuk különböztetni a szekciókat. Az új verzióban ezt frappánsan kihagyták: minden szürke lett.

 

De nem csak az oldalsávon figyelhető meg a monokróm kezelés. Az új iTunes menüi teljesen szürkék, a beállításokban például immár akkor sem kapnak színt az ikonok, ha föléjük megyünk az egérrel (csak egy kicsit világosabbak lesznek). Reméljük, azért a monokróm monitorok nem jönnek ismét divatba Jobséknál.
 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!