Az Angouleme közelében található helyszínről bebizonyosodott, hogy Franciaország legnagyobb dinoszaurusz-lelőhelye.

A kutatók már évtizedek óta sejtették, hogy páratlan gazdagságú leletegyüttes bújik meg a környéken, felfedezni azonban csak idén januárban sikerült.

Az első húsznapos ásatási kampány augusztus vége és szeptember eleje között zajlott le. Az őslénykutatók összesen több mint négyszáz csontot találtak, ezek közül kétszáznak nagy jelentőséget tulajdonítanak. A kövületek legalább három dinoszauruszfajtól származnak, és két teknős-, illetve három krokodilfaj maradványaival együtt kerültek elő - írja a Der Standard című osztrák lap internetes kiadása.

A lelőhely elsősorban az alsó kréta korból (mintegy 130 millió évvel ezelőttről) származó kövületekben bővelkedik. Az egyik legimpozánsabb darab az eddig ismert legnagyobb sauropoda több mint 2,20 méter hosszú combcsontja. Az állat maga egykor negyven tonnát nyomott, hossza elérte a 35 métert. E gigantikus növényevő rokoni kapcsolatai még tisztázásra várnak.

A kiásott csontok csaknem nyolcvan százaléka egy kilenc méteres húsevő terapodáé volt. Ezen kívül előkerültek kisebb növényevők fogai és különböző csontjai is. A kutatók találtak megkövült fát, leveleket és magvakat is, amelyek segítségével rekonstruálni lehet majd a dinoszauruszok környezetét alkotó növényvilágot is.

Púpos dinoszaurusz maradványaira bukkantak

A dinoszauruszok különös világa még bizarrabb lett: figyelemreméltó púpot hordott a hátán az a példány, amelynek csaknem teljes csontvázára Spanyolországban bukkantak rá.

Kult

A dinoszaurusz, amit látni kell

A szeptember 15-22. között megrendezett Biennale des Antiquaires nagy változásokon ment keresztül: új logója és plakátja vidám színeivel dinamizmust, frissességet próbált sugallni. A Műértő cikke.

A Triceratops és a Torosaurus egy és ugyanazon dinoszaurusz lehetett

A Triceratops, azaz a "háromszarvarcú" gyík és a Torosaurus, a "lyukas nyakfodrú" gyík az egyedfejlődés különböző fázisában lévő egy és ugyanazon dinoszaurusz lehetett - vélik amerikai tudósok, akik a kutatásaikról szóló tanulmányt a Journal of Vertebrate Paleontology legújabb számában publikálták.

"Dinoszauruszerdőt" fedeztek fel Nagy-Britanniában

A dinoszauruszok korából származó fosszilizálódott erdőt fedeztek fel Nagy-Britanniában: a leletek az úgynevezett Jurassic-partszakaszon, a Dorset és Devon keleti része között húzódó 150 kilométeres tengerparti sávban lévő kőfejtőben kerültek elő.

A termálforrások dinoszaurusz-inkubátorok voltak

A kréta időszakban, mintegy százmillió évvel ezelőtt a mai Argentína észak-nyugati részében, a Sanagasta-völgyben termálforrások és gejzírek sokasága tört a felszínre. A barátságtalan vidék első látásra aligha tűnik a legmegfelelőbb helynek a családalapításra, ám ebben a térségben 80 fészekaljnyi dinoszaurusztojásra bukkantak a kutatók: egy-egy fészekben 10-12 tojás sorakozott. S ami még furcsább, mindegyik dinoszauruszfészek körülbelül 3 méteres távolságra volt egy egykori gejzírtől vagy termálforrástól - olvasható a Discovery News hírei között.

Vasárnap éjjel leáll a Bubi, de tavasszal 1200 új bringa érkezik