Brutális gyilkosság nyomaira bukkantak egy észak-spanyolországi barlangban, a negyvenkilencezer évvel ezelőtti bűntény segítségével a tudósok megismerhetik a neandervölgyi emberek családszerkezetét.

A kutatásról az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia folyóiratában, a PNAS legújabb számában jelent meg tanulmány. Az El Sidrón-i barlangban tizenkét férfit, nőt, és gyermeket mészároltak le, majd a támadók, szintén neandervölgyi emberek mohón falatozni kezdtek az áldozatok földi maradványaiból. A gyilkosok olyannyira kiéhezettek voltak, hogy felnyitották az áldozatok koponyáját, hogy hozzájussanak agyvelejükhöz, de feltörtek minden apró csontocskát is, hogy egyetlen csepp csontvelőt se hagyjanak kárba veszni  - olvasható a Science Now.

A barcelonai Evolúciós Biológiai Kutatóintézet munkatársai a tizenkét neandervölgyi igen jó állapotban fennmaradt csontmaradványaiban az anyai ágon öröklődő mitokondriális DNS-t, valamint az apai ágon öröklődő Y-kromoszómákat vizsgálták. A vizsgálatok tanúsága szerint a csoport tagjai genetikailag igen közel álltak egymáshoz, ami korábbi kutatási adatokat támaszt alá, miszerint a neandervölgyi embereknél a modern emberrel összehasonlítva lényegesen kisebb volt a genetikai diverzitás.

Három felnőtt férfi, két kamaszfiú és az egyik gyermek ugyanazt a mitokondriális DNS-t hordozta, amelyet egyetlen asszonytól örököltek, vagyis anyai ágon közeli rokonok voltak. Három felnőtt asszony három különböző ágból származó mitokondriális DNS-t hordozott, vagyis anyai ágon legfeljebb távoli rokonságban álltak. A csoport többi tagja, beleértve egy tinédzsert, egy gyermeket és egy csecsemőt, az egyik felnőtt asszony mitokondriális DNS-ét hordozták, vagyis a nő leszármazottai, vagy igen közeli hozzátartozói voltak.

"A jelek szerint egyetlen család tagjai voltak" - hangsúlyozta Carles Lalueza-Fox, a tanulmány vezető szerzője. A kutató meggyőződése szerint a férfiak mitokondriális DNS-ben mutatkozó hasonlatosság azt jelzi, hogy patrilokális csoportokban éltek. A közeli rokonságban álló férfiak alkották a csoportot, amelyben a nők jövevények voltak.

"A neandervölgyiek világa igen szűk világ volt. Kis csoportokban éltek, s amikor e csoportok találkoztak egymással, a dolgok különbözőképp alakulhattak. Kicserélhették asszonyaikat, de meg is ölhették egymást, vagy akár meg is ehették a legyőzötteket" - hangsúlyozta  Carles Lalueza-Fox, aki szerint a kutatások révén megismerhető a neandervölgyiek családszerkezete.

Jean-Jacques Hublin, a lipcsei Max Planck evolúciós antropológiai  kutatóintézet paleoantropológusa meggyőzőnek nevezte a bizonyítékokat, miszerint patrilokális csoportról van szó, amely befogadta az asszonyokat.

Linda Vigilant molekuláris antropológus viszont óvatosságra int, mivel egy 12 tagú neandervölgyi-csoport tanulmányozása alapján még nem lehet a társadalmi szerkezetükre vonatkozó általános érvényű következtetéseket levonni.

MTI Shake

A neandervölgyi ember szerette a szexet

A neandervölgyi ember a szexuális partnerei számában lekörözte a ma emberét - állítják brit kutatók, akik az emberfélék (hominidák) családja négy képviselőjének ujjcsontjait vizsgálták.

A szélsőséges éghajlatváltozás végezhetett a neandervölgyi emberrel

Német kutatók szerint a neandervölgyi emberrel az ismétlődő szélsőséges éghajlatváltozások végezhettek. A kutatók Gerd-Christian Weningerrel, a Kölni Egyetem professzorával az élen régészeti, paleontológiai és paleogenetikai vizsgálati eredményeket elemeztek. Az így nyert adatok alátámasztották azt a korábbi feltételezést, hogy a neandervölgyi ember kihalását a klímaváltozás okozta - írja a Zöldtér.

Másként növekedett a neandervölgyiek agya

Másként fejlődött a neandervölgyi ember agya, mint a modern emberé a németországi Max Planck Intézet evolúciós antropológiával foglalkozó szakemberei szerint.

Pattanásig feszült a helyzet az olasz partoknál veszteglő mentőhajón

Elárulja az okosóra, ha valakinél megkezdődött az elbutulás?

Gibraltár elutasította az iráni tartályhajó visszatartását