MTI / hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Megérkeztek a Földre a Tempel 1 üstökösről Valentin napján készült újabb felvételek, amelyeken már az is látható, hogy milyen nyomot hagyott 2005-ben a Deep Impact nevű szonda becsapódó modulja.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) beszámolója szerint az 1999-ben felbocsátott Stardust fedélzeti műszerei a tervezett élettartamukhoz képest még olyan jó állapotban vannak, hogy az űrszondának sikerült fényképeket készítenie a Nap mögött tartózkodó üstökösről.

A terveknek megfelelően február 14-én éjjel, európai idő szerint 15-én a hajnali órákban haladt el a Stardust a 6 kilométer széles üstökös mellett, amelyről összesen 72 darab nagyfelbontású felvételt készített.

Középen látható a Deep Impact becsapódása során keletkező kráter

A szonda a Földtől 2 Csillagászati egységre (1 Cse, a Nap és a Föld átlagos távolsága) találkozott az üstökössel, amelyet 177 kilométeres távolságra közelített meg. Az újabb képekkel a csillagászok azt akarták ellenőrizni, hogy milyen nyomokat hagyott 2005-ben a Deep Impact nevű szonda 360 kilogrammos, rézből készült becsapódó modulja.

Az öt évvel ezelőtti "kozmikus tűzijátékkal" a Tempel 1 anyagösszetételét vizsgálták a szakemberek. A becsapódáskor keletkezett por elemzésével a kutatók első ízben nyerhettek betekintést egy üstökös belső szerkezetébe. A felverődő részecskék azonban annyira csillogtak, hogy az ütközéskor keletkezett kráterből a felvételeken szinte semmi sem volt látható.

A Stardust 177 kilométerre közelítette meg a Tempel 1-et

A Stardust a Valentin-napi fényképezés után 1 órával kezdte az első képek Földre továbbítását, a teljes adatátvitel mintegy 12 órát vett igénybe.

A képeken a határozott vonalú becsapódási lyuk helyett a kutatók egy laposabb krátergyűrűt találtak. Michael A'Hearn, a Marylandi Egyetem csillagásza elégedetten nyugtázta, hogy egy teljes kör keletkezett a becsapódás után. A szakemberek azért is örülnek, mert az öt évvel ezelőtti találkozó óta a Tempel 1 teljes fordulatot tett meg a Nap körül. Az akkori, illetve a most készült képek segítségével pedig tanulmányozhatják, hogy milyen eróziós nyomokat hagyott a Nap közelsége, illetve az út során mennyivel csökkent az üstökös tömege - magyarázta Joe Veverka, a Cornell Egyetem vezető kutatója.

Beperelték a NASA-t a Deep Impact miatt

Horoszkópjának tönkretétele miatt egy orosz csillagjós pert indít az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA ellen, miután a a Deep Impact nevű amerikai űrszonda egyik fele hétfőn a terveknek megfelelően "telibe találta" a Tempel-1 üstökös magját.

Céljához közeledik a Deep Impact űrszonda

Az űreszköz dohányzóasztal nagyságú becsapódó egysége július 4-én csapódik majd a Tempel 1 elnevezésű, közel Manhattan méretű üstökösbe. A kutatók értékes adatok birtokába juthatnak a nagyszabású kísérlet eredményeképpen.

Üstökösbe csapódott a Deep Impact űrszonda

A terveknek megfelelően, hétfő reggel közép-európai idő szerint néhány perccel nyolc óra előtt, becsapódott a Temple-1 üstökös magjába a Deep Impact amerikai űrszonda - jelentette be Kaliforniában lévő pasadenai repülésirányító központ.

Deep Impact: irány az üstökös!

A Deep Impact (Mély Becsapódás) amerikai űrszonda sikeresen útjára bocsátotta vasárnap reggel azt a modulját, amelynek a tervek szerint be kell csapódnia a Földtől jelenleg 133 millió kilométernyire lévő Tempel 1 üstökösbe.

Víz nyomát mutatta ki a Tempel 1-en a Deep Impact űrszonda

Fagyott víz nyomát mutatta ki a Tempel 1 üstökösön a Deep Impact amerikai űrszonda, amely július 4-én csapódott be az égitestbe - közölték az űreszközt irányító szakemberek a Science című tudományos magazin csütörtöki internetes hírportálján.

Kicsempészte, majd eBayen eladta a Buckingham-palota milliós műtárgyait