szerző:
techline.hu

A korábban navigációs célkészülékek fejlesztésére szakosodott cégek, mint például a TomTom vagy a Garmin is...

A korábban navigációs célkészülékek fejlesztésére szakosodott cégek, mint például a TomTom vagy a Garmin is elkészítette iPhone-ra, Androidra, Symbianra vagy Windows Mobile-ra szánt szoftvereit, de a PDA-kon nagy sikerű iGO telefonos változatát is meg lehet vásárolni. Az egyre nagyobb navigációs üzletbe új versenyzők is bekapcsolódtak, ráadásul igen nagy sikerrel. A Navigon és a CoPilot alkalmazásai jelenleg a népszerűségi lista élén állnak.
Ezeknek a programoknak több különböző változata is létezik, és az áruk attól is függ, milyen térképekkel és milyen extra szolgáltatásokkal vásároljuk meg őket. Vannak egy-egy országot, ország csoportot vagy földrészt tartalmazó változatok, de a térképek számát igény szerint később is lehet bővíteni.

Egy okostelefon kincset ér az autóban

Az eddig említett fizetős mobiltelefonos navigációs rendszerek mellett ingyenes alkalmazásokat is lehet találni. A Nokia a GPS-t tartalmazó telefonjaihoz ad ingyenes navigációt, a Google pedig az amerikai és nyugat-európai Android tulajdonosoknak kínál ingyenes megoldást.
Akik a hazai T-Mobile-tól vásárolták iPhone-jukat, azok ingyen letölthetik a Navigon speciális, csak Magyarország térképét tartalmazó változatát, akinek pedig csak útvonaltervre van szükség, hangos navigáció nélkül, annak az iPhone alapprogramja, a Maps is tökéletes választás.
A telefonos rendszerek esetén a térképek frissítése általában egyszerűbb, mint a navigációs készülékeknél, mert a mobil adathálózaton keresztül közvetlenül le lehet tölteni az új változatokat. Arról azonban nem szabad elfeledkezni, hogy ilyenkor az adatforgalom díját meg kell fizetni, így ha van rá lehetőség, akkor érdemesebb olyankor végezni az új térképek letöltését, amikor WiFi-n keresztül kapcsolódik a telefonunk az internethez.
Az extra szolgáltatások kihasználják, hogy a mobilos navigációs rendszerek folyamatosan kapcsolódhatnak a világhálóhoz. Így például külön előfizetési díjért megkaphatjuk a pillanatnyi forgalmi helyzet adatait, és ennek ismeretében mi magunk vagy automatikusan a navigációs szoftver gyorsabb útvonalat tud tervezni.

Több tucat, okostelefonra készült navigációs program közül válogathatunk

A telefon és a navigáció házasságának további előnye, hogy a térképeken található nevezetes pontok (POI) adatai között szereplő telefonszámokat egy kattintással fel tudjuk hívni, és ugyanilyen egyszerűen megnézhetjük a hozzájuk tartozó weboldalakat is. Ez a kényelmes megoldás fordítva is működik: a telefon címjegyzékében, egy elektronikus levélben vagy egy weboldalon található címet egy gombnyomással át tudunk adni az útvonaltervezőnek.
 
Közlekedő közösségek
A legújabb mobilos navigációs megoldások azt is kihasználják, hogy a telefon segítségével kétirányú kommunikációs kapcsolatot lehet utazás közben is kialakítani. A közösségi alapokon szerveződő ingyenes Waze például a felhasználók által beküldött valós idejű adatokat is felhasználja az útvonaltervezéshez, így kikerülve a pillanatnyi torlódásokat, útlezárásokat, baleseti helyszínelést, sebességmérést vagy közúti ellenőrzést.   

Ha sokan használják a közösségi forgalmi szolgáltatást, egyre pontosabb képet kaphatunk

A rendszer természetesen nem továbbítja vakon a beérkező információkat, hanem csak akkor ad hírt például egy balesetről vagy útlezárásról, ha azt több, arra közlekedő felhasználó is megerősíti. Mivel hozzá is szólhatunk az egyes eseményekhez, így pillanatok alatt kaphatunk tanácsokat, hogyan, milyen mellékutakon tudjuk kikerülni a dugókat, és az is hamar kiderül, ha megszűnik az akadály. Mint minden közösségi szolgáltatás, a Waze is annál sokrétűbb és pontosabb, minél többen használják.
Magyarországon még csak most kezd terjedni, de ahogy az okostelefonok száma robbanásszerűen nő, úgy fog ez vagy egy hasonló szolgáltatás is egyre népszerűbbé válni. Ha sok felhasználó autózik úgy, hogy bekapcsolja a programot és engedélyezi az adatküldést, akkor nagy pontossággal meg lehet állapítani, hogy pillanatnyilag milyen sebességgel lehet haladni egy adott útvonalon, és ezeket az adatokat az útvonaltervezésnél is fel lehet használni.

Dugóhúzó
Főleg a városi közlekedésnél és útvonaltervezésnél fontos, hogy valósidejű információkhoz jussunk a forgalomról. A pillanatnyi helyzetről legjobban autós társaink, illetve okostelefonjaik tudnak beszámolni. A nagy külföldi rendszerek mellett így a hazai viszonyokra fejlesztett megoldásoknak és szerveződő közösségeknek is fontos szerepük lehet.

Sokszor nagy segítség lehet, ha előre látjuk a dugókat

Ilyen magyar fejlesztés a Jitti, amelyik az utakon autózó, GPS vevővel rendelkező smartphone-os felhasználóktól gyűjt helyzet- és sebességadatokat, és ezeket mobil adatkapcsolaton felküldi a szerverközpontba. A szerverközpont a beérkező adatokból statisztikai elemzés segítségével elkészíti a sebességtérképet, amit azonnal visszaküld a telefonra.
A forgalmi információ a felhasználók közösségének köszönhető, így a közösségnek és a szolgáltatásnak is érdeke, hogy minél többen használják a rendszert. Az autósok az adatokért cserébe ingyenes forgalmi alapinformációkat kapnak, de emelt szintű szolgáltatásokra is elő lehet fizetni. A Jitti esetében is igaz, hogy minél nagyobb közösség használja az alkalmazást, annál több és pontosabb adat áll rendelkezésre.
A használat teljesen automatikus, az adattovábbításhoz és megjelenítéshez az alkalmazás elindításán kívül semmi egyebet nem kell tenni, nem kell vezetés közben telefonon forgalmi központot hívogatni vagy gombokat nyomogatni.

Apró, de hasznos alkalmazások
A komoly útvonaltervező vagy forgalomfigyelő alkalmazásokon kívül számos apró program könnyítheti meg az okostelefonnal rendelkező autósok életét. Ilyen például az, amelyik segít megtalálni, hol hagytuk az autónkat. Az első pillanatra nevetségesnek tűnő feladat sokszor komoly nehézségeket okoz. Egy idegen városban vagy egy hatalmas parkolóban nem is olyan könnyű megtalálni az autónkat. Ilyenkor segíthetnek ezek a programok, mert nincs más dolgunk, mint egy gombnyomással rögzíteni a koordinátákat, amikor leparkolunk. Később azután már a telefonunk odavezet autónkhoz. A kifinomultabb változatoknál még azt is beírhatjuk, hogy a parkolóház vagy a garázs hányadik szintjén keressük a kocsinkat, mivel a magassági adatot általában nem tárolják a programok.
Az okostelefonokat autónk fekete dobozaként is használhatjuk. Több olyan program is létezik, amelyik elindítása után folyamatosan részletes adatokat rögzít utazásunkról. Ezekből később táblázatokat, grafikonokat készíthetünk. Elemezhetjük, hogy merre jártunk, mi volt a maximális, minimális illetve átlagsebességünk, hol és mennyi utat tettünk meg emelkedőn és lejtőn. Ha beírjuk tankolásaink adatait is, akkor hasznos információkat kaphatunk az autó fogyasztásáról, vagy megtudhatjuk, mibe került az adott kiránduláson egy kilométer megtétele.

Ha érdeklik az okostelefonok egyéb felhasználási lehetőségei, feltétlenül lapozza fel a techline.hu szakmai támogatásával készült Smartphone & tablet Plusz 2011 kiadványt, amit megvásárolhat az újságárusoknál vagy megrendelhet itt.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
techline.hu Tech

Navigáció luxuskivitelben

Remek kényelmi szolgáltatásokat kínál a Becker Professional 43 Control, olyanokat, amelyeket eddig csak a...

Győri választás: eddig kevesebben szavaztak, mint októberben

Győri választás: eddig kevesebben szavaztak, mint októberben

Magyarország 600 millió eurós hitelkeretet nyújt Szaúd-Arábiának

Magyarország 600 millió eurós hitelkeretet nyújt Szaúd-Arábiának

Megvan az eddigi legnagyobb autizmus-kutatás eredménye, 102 gént neveztek meg

Megvan az eddigi legnagyobb autizmus-kutatás eredménye, 102 gént neveztek meg

Lezuhant egy Boeing utasszállító Afganisztánban

Lezuhant egy Boeing utasszállító Afganisztánban

A tíz Oscarra jelölt 1917 mesterkurzusnak remek, háborús filmnek csak jó

A tíz Oscarra jelölt 1917 mesterkurzusnak remek, háborús filmnek csak jó

Varga Judit: A Fidesz fog dönteni a saját sorsáról

Varga Judit: A Fidesz fog dönteni a saját sorsáról