szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Első alkalommal látható péntektől a két világháború közötti legsikeresebb magyar terepjáró-kisteherautó egyetlen megmaradt darabja, a Rába Botond a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban.

 

oszk.mek.hu

A közönség Budapesten még nem láthatta a múzeum tulajdonában lévő járművet - mondta Domonkos Csaba kommunikációs referens pénteken. A Rába Botondot 1938 augusztusában mutatták be, a honvédelmi miniszter a következő hónapban intézkedett rendszerbe állításáról. A 14 személy szállítására alkalmas terepjáróból 6 hazai gyár jól szervezett együttműködésével 1940 nyarára 1400 darab készült, 1943-44-ben újabb 1400-at gyártottak. A tervezést és a gyártás beindítását Winkler Dezső, az autó szerkesztési osztály vezetője koordinálta. 

A Botond speciális megoldások egész sorát vonultatta fel, emiatt a kor egyik legjobb terepjárójának számított. A hátsó négy hajtott kerék speciális felfüggesztése nagyon jó terepkövetést biztosított. A terepjáró oldalán elhelyezett pótkerekek önállóan is forogtak, ezek mankókerékként funkcionáltak, így a kocsi nem akadt fent a dombtetőkön. Az első lökhárítókon elhelyezett két görgő szintén segítette a járművet a bukkanókon való áthaladásban. A legendás típusból a kiállított példány az egyetlen megmaradt Rába Botond, amelyet az érdeklődők április 3-ig tekinthetnek meg a fővárosi múzeumban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!