szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Átadták Cambridgeshire-ben azt a régen várt, "vezetett" vagy "kényszerpályás" buszsávot (guided busway), amelyen 21,5 kilométeren hosszan zavartalanul szállíthatnak utasokat – a sofőrnek szinte a kormányt sem kell fognia.

A vezetett buszsáv előnye, hogy a buszok a többi járműtől függetlenül közlekedhetnek, kevesebb helyet foglalnak, és van csatlakozásuk a többi tömegközlekedési eszközhöz is. A buszok Cambridge megyén belül Huntingdon és Trumpington között közlekednek majd. A most átadott kötöttpályás beton buszsáv a leghosszabb a világon: 21,5 kilométer - számolt be a BBC.

Az új buszsávtól azt remélik, hogy csökkenti majd a dugók kialakulását, felgyorsítja a tömegközlekedést, illetve eddig kieső, elszeparált területekre is könnyebben eljuthatnak általa az emberek.

Az alábbi videó a busz egyik korábbi próbaútján készült

Van, aki üzleti fellendülést vár az új járattól, de olyan csoportok is voltak, akik ellenezték az útvonal átadását, és sokkal jobban szerették volna, ha újra megnyitják az egykori vasútvonalat. Az útvonalat nem volt egyszerű kiépíteni; eredetileg 2009 tavaszára tervezték az átadását, de pénzügyi viták és halogatások nehezítették az indulást.

Magyarországon nem sok értelme lenne egy ilyen pályának

Régóta ismert találmány a kényszerpályás busz, a németek már negyven éve kísérleteznek vele, akárcsak a világ más pontjain. Ugyanakkor Magyarországon - általában véve - a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke, Dorner Lajos nem látja értelmét egy ilyen pálya kiépítésének, ami hasonló nagyságrendű költséggel járna, mintha villamos létesülne. A meglévő infrastruktúrákon ugyanis nincs értelme változtani, csak olyan helyen érdemes ilyet létesíteni, ahol korábban nem volt villamos - véli az egyesület elnöke.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Elkészült a Szentmihályi úti buszfolyosó Budapesten

Budapest egyik legnagyobb forgalmú trolivonala válik gyorsabbá, mivel a HÉV-átjárónál gyakran kialakuló közúti torlódástól mentesülnek a tömegközlekedési járművek, és az új sávon gyorsabban érhetik el az Örs vezér terét és így a 2-es metrót.

hvg.hu Itthon

Nem lesz buszsávbizottság a fővárosban

Nem vizsgálja eseti bizottság a buszsáv-beruházások ügyét. A vizsgálóbizottság felállítását a szocialisták kezdeményezték annak kapcsán, hogy a múlt héten botrányt okozott a Budaörsi úti buszsáv átadása, a közgyűlés Fidesz-KDNP-s többsége azonban nem vette napirendre az MSZP javaslatát.

MTI Itthon

Cser-Palkovics hálálkodik Tarlósnak

Székesfehérvár polgármestere levélben mondott köszönetet Tarlós Istvánnak azért, hogy megszüntette a Budaörsi úton lévő buszsávot és együttműködést ajánlott a probléma kezelése érdekében. Tarlós előzőleg "ismertségnövelő és bátorságfejlesztő kirohanásoknak" nevezte a neki címzett leveleket.

MTI / hvg.hu Itthon

Felfüggesztik a Budaörsi úti buszsávot

Tarlós István főpolgármester utasítására haladéktalanul felfüggesztik a Budaörsi úton május 30-án kialakított buszsáv üzemeltetését. A héten kijelölt buszsáv miatt jelentős torlódás alakult ki a bekötőutakon. A Blikk mai számában ugyanakkor arról írt, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) további 14 új buszsáv kijelölését tervezi szerte a fővárosban.

MTI Itthon

Tarlós István kezdeményezi a KRESZ módosítását

A Budaörsi úti buszsávot idő előtt helyezték forgalomba - mondta Tarlós István a buszsáv megszüntetéséről tartott csütörtöki sajtótájékoztatóján. A főpolgármester el szeretné érni, hogy a legalább három főt szállító járművek használhassák a buszsávokat. Tarlós a vidéki polgármesterek "ismertségnövelő és bátorságfejlesztő kirohanásait" nem akarta kommentálni.

MTI Itthon

Átadták a Szentmihályi úti buszsávot

losan is átadták a forgalomnak szerdán Budapesten a XIV. kerületi Szentmihályi úton kialakított buszsávot, amelynek révén felgyorsul a 81-es trolibusz közlekedése.

MTI Itthon

Az LMP csalódott a budaörsi buszsáv kudarca miatt

Az LMP szerint az agglomerációt a belvárossal összekötő új, sűrű buszjáratokra, városszéli hipermarketek parkolóinak P+R-esítésere, vasárnapi "buszsávszünetre", utasbarát, időalapú jegyrendszerre lenne szükség.