Meteoritokkal érkezhetett a genetikai információkat tároló DNS, a dezoxiribonukleinsav némely "építőkockája" a Földre - erre a következtetésre jutott az amerikai űrkutatási ügynökség, a NASA által finanszírozott kutatás, amelynek eredményeit az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia folyóiratában, a PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) legújabb számában ismertetik.

A vizsgálat nyomatékot ad annak a sokak által vitatott elméletnek, amely szerint a meteoritok hozták a Földre az élet kialakulásához szükséges vegyületek némelyikét. A NASA Goddard Asztrofizikai Laboratóriumának kutatói úgynevezett nukleotidbázisokat kerestek, amelyek a DNS, illetve a ribonukleinsav (RNS) alapját képezik.

Tizenkét szerves anyagban gazdag meteoritból, úgynevezett szenes kondritból vett mintákat vizsgáltak, amelyek közül kilencet az Antarktiszon fedeztek fel. A mintákat hangyasavban oldották fel, majd a komponensek szétválasztására szolgáló eljárásnak, folyadékkromatográfiának vetették alá. A továbbiakban a tömegspektrometria módszerével elemezték a mintákat, hogy meghatározzák a vegyületek kémiai szerkezetét.

A kutatók három nukleotidbázist találtak - purint; 6,8-diaminopurint és 2,6-diaminopurint. Utóbbi kettő "igen magas százalékban megtalálható a szenes kondritokban", viszont "ritka vagy teljesen hiányzik" a földi élet biokémiájában. Mint a tanulmány rámutat, a három vegyületből nem találtak említésre méltó mennyiséget a meteoritok felfedezési helyén a talajban és a jégmintákban.

"Olyan nukleotidbázisok felfedezése, amelyek nem tipikusak a földi élet biokémiájában, idegen eredetükre utalhat" - fogalmazott a szerzők egyike, Jim Cleaves, a washingtoni Carnegie Intézet kutatója, hozzátéve, hogy a meteoritok olyan molekuláris "eszközkészlettel" rendelkeztek, amelyek a Földi élet nélkülözhetetlen építőkockáit tartalmazták.

Korábbi vizsgálatok során ugyan már felfedeztek nukleotidbázisokat némely meteoritban, ám ezek a Földön elterjedt vegyületekkel mutattak rokonságot. E kutatási eredmények hatására újból fellángolt a vita arról, vajon a meteoritok eredetileg tartalmazták-e a vegyületeket, vagy a becsapódáskor szennyeződtek velük. Néhány hónapja a NASA elhatárolódott egyik kutatójától, aki "felszeletelve" néhány meteoritot állítólag idegen baktériumok "fosszíliáit" találta meg bennük.

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ne igyuk meg, amúgy minden jobb a semminél – naptejkisokos UV-riasztásos napokra