Zölden fluoreszkáló macskafajtát hoztak létre ADS-kutatási célra amerikai kutatók: az állatnak olyan sejtjei is vannak, amelyek segítségével ellenállhat a macskafélék HIV-típusú vírusának.

A Nature Methods című szakfolyóiratban ismertetett kutatásban olyan majomgéneket is beillesztettek a kísérleti macskák petesejtjeibe, amelyek megakadályozzák a vírus belépését a sejtekbe. A megváltoztatott gének nyomon követhetősége érdekében ültették be a zöld fluoreszcens géneket is, amelyek világítóvá teszik a módosított sejteket.

A macska sejtjeinek vizsgálata azt mutatta, hogy azok ellenállóak lettek a macskaféléket fertőző, AIDS-hez hasonló betegséget okozó, az emberi HIV-nek megfelelő FIV-vírussal szemben. Ez a vírus főként a kóbor macskákat veszélyezteti, elsősorban harapással terjed, de a területet védő hím állatokon kívül nőstény társaikat is megfertőzi.

Mint Eric Poeschla kutatásvezető, a rochesteri Mayo Klinika munkatársa elmondta, a kísérleti macskafajta példátlan lehetőséget nyújt arra, hogy egy AIDS-vírus ellen védő gén beillesztésének hatását tanulmányozhassák olyan állaton, amely esendő a vírussal szemben. Reményeik szerint a kísérleti állat tanulmányozásával a HIV-fertőzöttek új kezelési módjait fejleszthetik ki.

Románia megnyerte: ott a legtöbb a kerti WC az EU-ban