A dinoszaurusztollak evolúciója követhető nyomon a Kanada nyugati részén talált nyolcvanmillió éves borostyánlelet segítségével; az őskori gyanta elemzését a Science pénteki számában ismertetik az Albertai Egyetem kutatói.

A Grassy-tó környékén előkerült borostyándarabok a késő kréta időszakból származnak. Ekkorra már több "röpképtelen" dinoszaurusz is rendelkezett tollazattal - olvasható a BBC News hírei között.

Az Albertai Egyetem paleontológusai azt ismertetik, hogy kezdetben a "tollas" dinoszauruszok testét csupán pihe borította. Az evolúció során a különálló pihékből egyazon "hajtüszőből" sarjadzó pihecsomók fejlődtek ki. A folyamat további szakaszában a pihecsomókból alakult ki a tollrost, majd ezek képezték az alapját a tollak szárának.

"A tollazat evolúciójának az összes szakaszát megörökítette a borostyán, kezdve a "hajpiheszerű" képződményektől az olyan tollakig, amelyek a modern madarakra jellemzőek" - fogalmazott Ryan McKellar, a tanulmány vezető szerzője, hozzátéve, hogy a legfejlettebbek a vízimadarak tollazatához hasonlítottak. Ennek ellenére ez a tollazat nem volt alkalmas a repülésre.