Elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Távoli vidékekkel kereskedett az ókori Brigetio (mai Szőny-Komárom) lakossága, amely kedvelte a tenger gyümölcseit, a halszószt és a luxuscikkeket - hangsúlyozta Borhy László egyetemi tanár, az ELTE ókori régészeti tanszékének vezetője.
A tudós előadást tart a Hajózás az őskortól a kora középkorig (Navigare necesse est: from Prehistory to the Middle Ages) című nemzetközi konferencián, amely csütörtökön kezdődik a horvátországi Pulában. A tanácskozáson, amelyet a pulai Juraj Dobrila Egyetem, valamint az intézményhez tartozó nemzetközi régészeti kutatóközpont szervez az UNESCO támogatásával, tizenkét ország régészei vesznek részt.
"A konferenciasorozat 1995-ben indult meg, az idei sorrendben a tizenhetedik. A tanácskozások témája igen változatos, az urbanisztikáról, a császárok kultuszáról, a holtak és az élők városáról, a háborúról mint az élet forrásáról, különböző korok háztartási eszközeiről, utakról és kereskedelemről egyaránt szó esett rajtuk. A tavalyi konferencián különböző régészeti korok lakóházait mutatták be, idén pedig a hajózás kapcsán a kereskedelmi kapcsolatrendszerekkel, útvonalakkal foglalkoznak a résztvevők.
"A tanácskozás a tengerhajózáson kívül a folyami hajózással, valamint a csatornákon való közlekedéssel is foglalkozik. Észak-Itália lagúnáit csatornák kötötték össze, amelyek már az ókori közlekedésben is szerepet játszottak Padova és Velence térségében. Nagyon érdekes az a problémakör, amely a tengeri-szárazföldi utak kapcsolatrendszerével foglalkozik. Megfigyeltünk olyan kapcsolatrendszereket, amikor a tengeri úton érkezett árut folyón viszik tovább, majd amikor a vízi út elsekélyesedik, szárazföldön szállítják rendeltetési helyére. Foglalkozik a konferencia kikötőkkel, az árukkal, amelyek távolsági kereskedelem révén jutottak el különböző területekre. Helyet kapnak az új leletek is, valamint nagyon erőteljes hangsúlyt fektetnek a víz alatti régészet eredményeinek bemutatására, ezekben a kutatásokban Horvátország, Franciaország és Olaszország jár az élen" - sorolta a témákat a régész.
Borhy László a Dunának az Brigetio életében betöltött szerepével foglalkozik előadásában, azt vizsgálva, hogy volt-e az ókori római városnak kikötője, s ha igen, akkor hol lehetett, polgári, vagy katonai kikötő volt-e.
"Duna nagyon fontos összekötő szerepet töltött be Európa különböző térségei között, a csapatok, felszerelés, utánpótlás szállításában. Pannoniából és Brigetióból egyaránt értesülünk flottáról, valahol itt kellett, hogy állomásozzon. A kereskedelmi termékek is olyan távolságból kerültek Brigetióba, hogy tengeri, illetve folyami kereskedelmi kapcsolatokat kell feltételeznünk. A tavalyi és idei ásatási szezonban egyaránt sok olyan amforatöredéket tártunk fel, amelyek távoli térségekből kerültek Pannoniába, Brigetióba, így például a Pontus (Fekete-tenger), vagy a Mediterráneum térségéből érkeztek. Feliratok alapján tudjuk, hogy olyan termékeket szállítottak, amelyek Pannoniában nem teremnek meg. Ilyenek voltak a különböző halszószok, tengeri élőlények, például az osztriga, amelyet különleges körülmények között szállítottak. Távoli országokból érkezett a bor, olívaolaj és az olajbogyó. Az egzotikus ételeken kívül luxuskerámia érkezett Germániából, Galliából folyami útvonalon" - magyarázta Borhy László, aki a kikötő létét bizonyító feliratokon kívül foglalkozik majd egy Brigetióban elhunyt hajós sírfeliratával is. A navicularius Rhaethia tartományból, a mai Passau térségében lévő vámállomásról érkezett a Duna menti városba.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Egybehangzóan ítéli meg a nyugati sajtó az alaszkai csúcstalálkozótt.
A hidegfront északnyugat felől érkezik, de majd csak az éjjeli órákban.