2011 legjei a játékvilágban

Nem csak a tizenévesek ülnek a számítógép előtt, a digitális kikapcsolódás kortalan lett.

  • life-style.hu life-style.hu
2011 legjei a játékvilágban

Nem csak a tizenévesek ülnek a számítógép előtt, a digitális kikapcsolódás kortalan lett. Megjelentek a könnyed irányvonalak, a cél már nem csak a hardcore gamerek kiszolgálása, hanem a közös buli, a családi szórakozás, és persze a mérhetetlen profit.

A nagy versenyben idén is voltak győztesek, vesztesek, diadalok és bukások, nagy bejelentések, érdekes újdonságok. Most megpróbáljuk 2011 legérdekesebb sztorijait összefoglalni a játékiparban, természetesen a teljesség igénye nélkül.

Az Év játéka
Az idei Video Game Awards (VGA) díjátadó december 10-én megvolt, tehát itt a hivatalos eredmény. Az év legjobb játéka a The Elder Scrolls V: Skyrim a mezőnyben olyanokat utasított magamögé, mint a Batman: Arkham City, Portal 2, , The Legend of Zelda: Skyward Sword, Uncharted 3: Drake's Deception. Idén szerintünk a Dead Island is megért egy misét, de a háborús FPS-ek (Battlefield 3, CoD: Modern Warfare 3) is sok embernek okoznak majd felhőtlen perceket. Az év Xbox játéka a Batman: Arkham City, a legjobb PC-s játék a Portal2 lett. Az év autós játéka pedig az XBox 360-ra megjelent Forza Motorsport 4, bár az idei F1 2011 (Formula 1) is kiváló darab, mindenképpen érdemes megszerezni.

Az Év bukása - egy legenda veszett el

A 3D Realms égisze alatt született Duke Nukem 3D annak idején hatalmas siker volt, a tömeg izgatottan várta a folytatást. Aztán jöttek a gondok, a csúszások, végül 12 év (!) kellett ahhoz, hogy elkészüljön a Duke Nukem Forever. Az időközben megöregedett rajongók remegve álltak neki a nagy kalandnak, de sajnos a régi varázs odaveszett. Rengeteg hiba, elnagyolt, szétesett játékmenet, pocsék grafika - ennyi sikerült 12 év alatt, még szerencse, hogy a klasszikus Duke Nukem hangulat azért átsejlik a romokon. A nagy legenda új része nem annyira rossz játék, de sajnos a nagy elvárások miatt egyértelműen az év bukása lett. Sajnáljuk.

Az Év küzdelme - háborús helyzet

Két hatalmas név csap össze idén, a tét pedig igen nagy: vajon kié lesz a legjobb háborús FPS címe? Eddig kétségtelenül az Activision által birtokolt Call of Duty sorozat vitte a pálmát (a Modern Warfare játékokkal), de most az Electronics Arts is beszállt a versenybe nem kevés pénzzel, ők pedig a Battlefield széria legújabb részét akarják az egekbe emelni. Bár a Wedbush Morgan elemzése szerint a Modern Warfare 3 dupla annyi eladást hoz összesített szinten a következő hónapok során, mint riválisa, de aztán hamar kiderült a Battlefield 3 megjelenésekor, hogy azért nem árt vigyázni. A játékból ugyanis pár nap alatt 5 millió darab fogyott el, ami ugyan még nem veszélyezteti az MW3 trónját, de kétségtelenül azt jelent: nincs már monopol helyzet, a háború kezdetét vette.

Az Év nagy bejelentése – elég lesz ennyi?

Az idei E3 fesztiválon mutatta be a Nintendo a következő generációs konzolját, amely Wii U néven debütált a nagyközönség előtt. A jövőre várható játékgép lényege egy saját nagy kijelzővel rendelkező kontroller, amelyet akár tévé nélkül is használhatunk, tehát önálló állomásként is értelmezhető. A gép maga kompatibilis lesz a Wii Games és Wii Accesories elemekkel, a régi Gamecube játékok is futnak majd rajta (de csak letölthető formában), viszont sem DVD-t, sem Blu-ray lemezeket nem játszik le.

Az ötlet mindenképpen érdekes, de a Nintendo idei zuhanását ez sem akadályozta meg, a cég jelenleg komoly veszteségekkel küzd, már a Wii is elvesztette minden előnyét a versenytársakkal szemben, amióta van PlayStation Move és Microsoft Kinect (ezek mozgásérzékelős játékot tesznek lehetővé a konzolokon, amire korábban csak a Wii volt képes).

 Az Év legjobb kiegészítője – a Kinect tarolt

2010 novemberében mutatkozott be a Microsoft Kinect, az Xbox 360 kamerás kiegészítője hatalmas sikereket ért el (bár a fogyasztók álmait korántsem váltotta be, megmaradt a casual gamerek szintjén): nyolcmillió darabot adtak el belőle két hónap alatt. A játékok azóta is jól fogynak, a szakma elégedett, így nem csoda, hogy a jól működő hardvert igyekeznek tovább nyomni.

A Kinect megjelenésének egy éves évfordulója alkalmából a Microsoft azt jelentette be, hogy elindítja a Kinect for Windows üzleti programot, amely 2012-ben indul, és az üzleti világot segíti majd. Így lesz a játékból még nagyobb üzlet, és talán egy újgenerációs Xbox esetében már a Kinect is komolyabb szerepet kap majd (ez persze még legalább 2 év).

 Az Év legérdekesebb hordozható konzolja – már a 3D a menő

A cím nem véletlen, azért írjuk, hogy a legérdekesebb és nem a legsikeresebb, mert a Nintendo 3DS nem lett igazán siker. Ugyanakkor a Nintendo megint forradalmat csinált, piacra dobott egy olyan hordozható (vagyis handheld) konzolt, amelynek egyik kijelzője képes szemüveg nélkül is élvezhető 3D-s kép megjelenítésére, sőt térhatású fotókat is készíthetünk vele. Bár az élmény korántsem tökéletes, azért a 3DS egy nagyon élvezetes konzol, a mellé kapható játékok kínálata pedig igen meggyőző, ennek ellenére a Nintendo nem tudott olyan eredményeket elérni vele, mint amit szeretett volna.

 Az Év legnagyobb divatja - mindent újra HD-ben

A retró láz nem nyugszik, de a kiadók azt is jól érzik, hogy mi kell a tökéletesség illúziójához. Elindult egy érdekes folyamat konzolos fronton, amelynek köszönhetően most divat lett régi játékokat HD-képminőségre optimalizálva újra kiadni. Ezzel egyrészt kevés a munka, másrészt újra eladhatóak a már lefutott címek. Olyan nagy nevek kerülnek vagy kerültek a kínálatba, mint a Resident Evil 4, a Code Veronica X, a Devil May Cry, a Metal Gear Solid, a Rayman, a Sonic. A legnagyobb robbanás ezen a fronton mégis a Halo: Combat Evolved Anniversary megjelenése, ahol az eredeti játékot hozták vissza egy új grafikai motorral - ráadásul a játékmenet közben váltogatni lehet a felújított és a klasszikus látványt. Ez olyan rajongói élmény, amelyet nehéz überelni (annak idején a Gamecuba-ra megjelenő Resident Evil remake is hasonló öröm volt), nagyon örvendetes lenne, ha lennének még ilyen akciók a kiadók részéről. Tippünk lenne hozzá bőven.

 Az Év reklámja – megvették Indiana Jonest

A japánok tudják, hogyan kell ügyesen felhajtást csinálni, a PlayStation 3 exkluzív Uncharted 3: Drake's Deception játékhoz sikerült egy reklám erejéig megvenniük Harrison Fordot, aki azért volt remek választás, mert a kalandjáték hőse nagyon sokban hasonlít Indiana Jones-ra. A reklámban azt látni, ahogy Ford egy PS3 előtt ülve éli bele magát a kalandokba, szinte gyermeki lelkesedéssel élvezi a játékot. Ha pedig Indiana Jones is erre fogad, akkor biztos nem lehet nagy csalódás. Remek ötlet, a YouTube-on meg is található a végeredmény, érdemes megnézni.