Hajlamos volt a szív- és érrendszeri betegségekre, a kullancsok által terjesztett Lyme-kórban szenvedett és tejcukorérzékeny is volt Ötzi, a gleccsermúmia – ezt állapították meg a kutatók, amikor elemezték a jégbe fagyott ember genetikai anyagát.

Emellett a szakértők a Nature Communications című folyóiratban arról is beszámoltak, hogy vizsgálataikból kiderült: Ötzinek barna szeme és barna haja volt, vércsoportja nullás, valamint a Korzikán és Szardínia szigetén élő emberekkel közös felmenőkkel rendelkezik.

Az 1991-ben az Alpok dél-tiroli részén felfedezett több mint 5000 éves múmia mitokondriális DNS-ét már 2008-ban elkezdték vizsgálni.

Albert Zink, a bolzanói EURAC Intézet kutatója, Carsten Pusch, a Tübingeni Egyetem humángenetikai intézetének szakértője, valamint Andreas Keller, a Saarlandi Egyetem bioinformatikusa munkatársaikkal 2010-ben fejtették meg Ötzi genomját, ráadásul annak több mint 85 százalékát.

Az eredmények szerint Ötzi genetikailag hajlamos volt a szív- és érrendszeri betegségekre. "Nagyon meglepődtünk rajta, hogy ilyen már ötezer évvel ezelőtt létezett, tehát a betegség nem valamilyen modern civilizációs jelenség" - mondta Zink.

A múmián végzett korábbi CT-vizsgálatokon látni is lehetett a betegség első tünetét, egy artériameszesedést, holott Ötzi nem volt kitéve egyetlen ma ismert rizikófaktornak - túlsúlynak és mozgásszegény életmódnak - sem.

Ugyanilyen meglepetés volt a kutatók számára az a tény, hogy Ötzi fertőző betegségben, a kullancsok által terjesztett Lyme-kórban is szenvedett. A betegség nyomait összehasonlítják modern kórokozókkal, hogy lássák, mennyit változtak az elmúlt több mint ötezer évben.

Ötzi tejcukorérzékenységben is szenvedett. "Már a földművelés és állattenyésztés révén formálódó letelepedett életmód kialakulása nehézségeket okozhatott Ötzinek. De hogy ez milyen következményekkel járt életmódját tekintve, egyelőre nem tudjuk" - fejtette ki Carsten Pusch.

A szakértők Ötzi genetikai rokonainak felkutatásával is foglalkoznak. Az elemzések szerint Ötzinek Szardínia és Korzika szigetén élnek közös ősöktől származó genetikai rokonai, bár a korábbi vizsgálatok szerint Ötzi sohasem hagyta el az alpesi régiót. "Valószínűleg a szigetlakók és a jégbe fagyott ember közös felmenőkkel rendelkeznek. De hogy milyen vándormozgások állnak a rokonság mögött, egyelőre tisztázatlan. Sikerült megválaszolni pár kérdést, de ezzel ezer másik vetődött fel" - mondta Pusch.

A kutatók azt tervezik: megismétlik a genomelemzést, hogy még jobban és részletesebben megismerhessék azt.

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Tóta W.: Bátor Sir Orbán