A földtörténet elmúlt háromszázmillió évét tekintve soha nem látott ütemben savasodhatnak az óceánok a jövőben, mert a légkörben magas a szén-dioxid koncentrációja. Az aggasztó természeti jelenségnek megjósolhatatlan következményei lehetnek a tengeri élővilágra nézve - figyelmeztetnek a kutatók.

A Science című tudományos folyóiratban közölt tanulmány szerint az óceánok savasodásának mértéke súlyosabb lehet, mint a földtörténet eddigi négy legnagyobb kihalási hulláma idején, amikor az aszteroidabecsapódások és a vulkanikus tevékenységek nyomán felszabaduló természetes "szén-dioxid-löketek" globális felmelegedést okoztak.

Egy nemzetközi kutatócsoport több száz úgynevezett paleo-oceanográfiai tanulmányt vont alapos elemzés alá, köztük olyanokat is, amelyek több millió éves tengeri üledékből nyert fosszíliákat vizsgáltak. A kutatók mindössze egyetlen olyan periódust találtak a múltban, amely az óceánok élővilágának fenyegetettségét tekintve hasonlított a mostani állapotokhoz.

Ez volt az úgynevezett paleocén-eocén hőmérsékleti maximum, amely 56 millió évvel ezelőtt kezdődő és nagyjából 175 ezer éven át tartó globális felmelegedési periódus. Annak ellenére, hogy a légköri és óceáni szén-dioxid-koncentráció akkori megemelkedésének okát még vitatják, a szakemberek úgy hiszik, hogy a káros üvegházhatású gáz mennyiségének megduplázódása miatt nagyjából hat fokkal emelkedett a globális átlaghőmérséklet, és hatalmas veszteségeket szenvedett az óceáni élővilág.