Új típusú, lyukacsos szerkezetű anyagot fejlesztettek ki brit kutatók, amely szelektíven és nagy mennyiségben képes megkötni a légköri szén-dioxidot - számolt be a BBC hírportálja. A NOTT-202 jelű anyag nagy nyomáson többféle gáz molekuláit képes magába zárni. Míg más gázokat a nyomás csökkentésével elenged az anyag, a szén-dioxid ekkor is a pórusokba zárva marad.

A Nature Materials című szakfolyóiratban közzétett tanulmány szerzői szerint fejlesztésük azt az ígéretet hordozza magában, hogy az erőművek és gyárak által kibocsátott gázokból szelektíven megköthető az üvegházhatású szén-dioxid.

Fémorganikus vázakkal már évek óta kísérleteznek a kutatók, abban a reményben, hogy alkalmasak lesznek különböző gázok csapdába ejtésére. Ezekben a szerkezetekben egy központi fématomot hosszabb, széntartalmú szerves láncok vesznek körül, így végül lyukacsos vázat alkotnak. Egészen eddig azonban az jelentette a problémát, hogy a létrehozott vázak nem szelektíven kötötték meg a gázokat, minden rajtuk áthaladó gáz a csapdában maradt. Amikor mégis sikerült szelektív vázat előállítani, akkor az volt a gond, hogy túl kevés szén-dioxidot volt képes tárolni, kicsi volt a megkötő kapacitása.

A nottinghami és a newcastle-i egyetemek kutatói olyan kémiai rendszert fedeztek fel, amely úgy tűnik, hogy megoldja ezeket a problémákat, szelektív a szén-dioxid gáz molekuláira, amelyekből ráadásul nagy mennyiséget képes megkötni és tárolni.

Kifejlesztett rendszerüket röntgendiffrakciós berendezéssel is megvizsgálták. Ebből kiderült, hogy a NOTT-202 valójában két vázszerkezetből épül fel, amelyek tökéletlenül illeszkednek egymáshoz, így éppen olyan nanopórusokat hoznak létre, amelyekbe a szén-dioxid molekulája beleillik.

A kutatók szerint ez a két részből álló vázszerkezet a porózus anyagok teljesen új osztályát képviseli. Ha ezekből különböző összetételű szerkezeteket sikerülne létrehozni, akkor számos más gázt is specifikusan lehetne megkötni később.

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Nem fertőzték meg ellenfeleiket a koronavírusos pólósok