szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Valóban tetszenek ismerőseinknek a feltöltött fotóink vagy csak gúnyolódnak rajtunk? Tényleg érdeklődnek a lájkolt márka iránt a felhasználók vagy csak az aktuális ajándéktárgyra pályáznak? A lájkolás pszichológiájáról végzett kutatásban a KÜRT Akadémia új online kommunikációs képzésének közösségimédia-szakértője, Varga Ákos 10 különálló motivációs csoportot különböztet meg.

Törzslájk: A felhasználó az adott személyhez vagy márkához kapcsolódóan minden tartalmat tetszéssel illet. Ez esetben a lájkolónak nem a megosztott tartalom számít, irreleváns, hogy az valójában tetszik-e nekik vagy sem. A gomb megnyomását lojalitásának kifejezésére használja az adott márka vagy személy iránt.

Kölcsönös lájk: A lájk ezen típusa alá- vagy fölérendeltségi viszonyokat képez le. A felhasználó akkor lájkol, ha az általa követett személy vagy márka is lájkol egy adott tartalmat.

Tudatos lájk: Egy szűk csoportra jellemző, ez a csoport komolyan megválogatja a kedveléseit. A gomb megnyomása valóban tetszésének kifejezése.

Önlájk: Főleg a fiatalok körében megfigyelhető jelenség, ami nem más, mint a saját tartalmainak kedvelése, amellyel ismerőseik figyelmét szeretnék felhívni az általuk publikált posztra. Ugyanez megfigyelhető hivatalos oldal és adminisztrátora, mint magánszemély között is.

Nyerő lájk: Nyereményjátékban való részvételért adott lájk.

Muszájlájk: Sok oldal kikényszeríti a lájkot ahhoz, hogy a felhasználó hozzáférhessen egy tartalomhoz. A kikényszerített lájkokat a felhasználók közel fele azonban nem a tartalom elismeréséért teszi meg.

Kapcsolatlájk: Megváltozott családi állapotot is kiemelkedően sokan lájkolnak. Ez a kontextustól függően jelent gratulációt vagy együttérzést.

Jótékony lájk: Megfigyelhető az a jelenség, hogy a felhasználók tetszikezéssel támogatnak jótékony célokat szolgáló kezdeményezéseket.

Felkért lájk: Az ismerősök által történő lájkolási felhívásoknak eleget téve leadott lájk, függetlenül attól, hogy az adott tartalom a felhasználó számára releváns vagy érdekes-e.

Közös lájk: Kifejezetten egyéni felhasználókra jellemző lájk típus. Ez esetben a lájkoló arra használja a gomb megnyomását, hogy felhívja a tartalmat lájkolók felhasználó figyelmét arra, hogy azonos az érdeklődési körük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!