Az eNET adatai alapján 2013 márciusában 2,4 millió okosmobil volt használatban Magyarországon, és az okoseszközök rohamos terjedésével párhuzamosan hazánkban is gombamód szaporodnak a mobilalkalmazás-fejlesztésre specializálódott cégek – mondta el Major Gábor, az Appra magyar!-t kiíró Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) főtitkára. Jól mutatja a szektorban rejlő potenciált, hogy a 2013-ban elindult Appra magyar!-ra összesen 164 érvényes nevezés érkezett.
Major szerint Magyarország is követi a legfontosabb nemzetközi trendeket: „Mivel nem készült tudományos kutatás a magyar appfejlesztő piacról, olyan benchmarkokat tudunk csak használni a szektor feltérképezéséhez, mint a versenyekre nevezett fejlesztések száma és minősége. Ezek alapján elmondható, hogy a három nagy operációs rendszerre optimalizált programok aránya évről évre növekszik.”
Ugyanakkor még bőven van növekedési lehetőség többplatformos fejlesztések piacán. Ezt támasztja alá az is, hogy az Appra magyar!-ra érkezett nevezések közül több mint 40 alkalmazás fut két platformon, és mindössze tízet optimalizáltak három operációs rendszerre. Magasan a legtöbb fejlesztés, több mint 110 csak egy alkalmazás piacteréről tölthető le.

Az USA más
„A fejlett IT-iparral rendelkező Amerikai Egyesült Államok érezhető módon előttünk jár, de ez egyáltalán nem szégyen. Jól mutatja az ottani fejlesztők piaci szimatát, hogy egy friss kutatás szerint a legtöbb fejlesztés iOS (81%) és Android (68%) operációs rendszerekre készül, de 37 százalékukat már a piacra legfrissebben érkező Windowsra is optimalizálják. A legtöbb programozó több platformra is készíti az alkalmazását” – mondta el a főtitkár.
Szintén az ADC adatai szerint az USA-ban a játékok uralják az alkalmazásboltokat, de a fejlesztők örülnének a nagyobb változatosságnak. Természetesen rengeteg átfedés van a területek között, mégis jól mutatja a fogyasztói igényeket, hogy a programozók kétharmada készít játékokat, míg szórakoztatással kapcsolatos appokat 37 százalékuk, az oktatást támogató mobil megoldásokat 32 százalékuk, életmódos témájú alkalmazásokat 22 százalékuk fejleszt.
Magyarország ebből a szempontból eltérő képet mutat: a legrangosabb hazai alkalmazásverseny életmód kategóriájába érkezett a legtöbb nevezés (66), míg a játékok száma ennek kicsit kevesebb mint a fele (28).
A legnagyobb kihívás: a láthatóság
A fejlesztők szerint az appok piacán – Amerikában és itthon is – az ismertség elérése az első számú probléma. Megfelelő kommunikációs támogatás nélkül a legjobb fejlesztések is könnyen elveszhetnek. Többek között ezt a nehézséget igyekszik orvosolni az Appra magyar!. A szinte teljes iparági összefogásra épülő projekt egyik legfőbb célja, hogy kellő publicitást biztosítson a legjobb hazai appokat elkészítő fejlesztőknek, programozóknak.